Lekker lang toeren, dat is voor veel van ons de ideale besteding van een weekend. Met een startnummer op je fiets door mooi landschap en achteraf een biertje pakken en fietsen kijken. Ook wij van Racefietsblog kunnen een mooie tocht waarderen inclusief de organisatie die er vaak bij komt kijken. Vergunningen, voorzieningen, routes uitpijlen en natuurlijk de nodige pauze-momenten inrichten en bemannen, ga er maar aan staan.

Om te beginnen willen we dan ook de organisatie van de Tecklenburg Rundfahrt bedanken voor een goed georganiseerde tocht. Toerclub CC75 uit Nijverdal maakt samen met Sportvoedingwebshop.nl deze tocht zeker de auto/treinrit ernaartoe zeker waard. Want waar veel fietsers bij klimkilometers terecht aan Limburg en de Ardennen denken, wordt deze tocht verreden in een minder bekend, maar daarom niet minder mooi gebied. Het gebied (en dorp) Tecklenburg licht ongeveer een half uurtje rijden vanaf de Nederlandse grens in de buurt van Enschede. De start is bij een gemeentelijk sportterrein in Ibbenbüren, een typische Duits slaapstadje met een hoop klimmetjes in de directe omgeving.

Ook goedemorgen!
Wat direct al opvalt is dat het vooral gezellig druk is, niet té, we hopen dan ook dat de organisatie de verleiding kan weerstaan om meer fietsers toe te laten. Meer is niet altijd beter. Parkeren gaat prima en na het ophalen van onze startnummers (ik hoop toch altijd op een meer prof-achtige klein plaatje dan zo’n wapperend stuk papier aan je stuur) kunnen we vertrekken. De benen zijn nog niet helemaal wakker als na een heftige afdaling er een soort muur voor ons verschijnt. De tweede klim van de dag, de Lärchenweg, is niet lang, maar met uitschieters van 25% stijgingspercentage wel degelijk een uitdaging. Dit belooft nog wat!

De tocht gaat verder lekker. Op de meeste gevaarlijke kruisingen worden we veilig overgeloodst (helaas niet op sommige kleinere wegen waar het wel nodig leek) door vrijwilligers. Het landschap doet ook een beetje Limburgs/Belgisch aan. Veel boerderijen (je rijdt een  keer dwars over een erf heen), landbouwgrond en zo af en toe een mooi plukje bos. Soms is er een herkenbaar punt zoals de pittoreske energiecentrale waar je de hele dag soort van om heen lijkt te rijden. De route is een goeie mix van mooie en soms zelfs behoorlijk snelle afdalingen over brede wegen en uitdagende klimmen die goed aangegeven worden met bordjes aan de voet. Team Racefietsblog zet zijn tanden erin en komt uiteindelijk altijd fietsend boven, ook als de stijgingspercentages tussen de 15 en 20% uitkomen.

Tegenliggers
De sfeer aan de finish is ook prima. Jammer dat een paar fietsers tegen de stroom in terug naar hun auto willen en de laatste paar honderd meter zo nog best spannend worden. Gelukkig let iedereen goed op en waarschuwt men elkaar voor de tegenliggers zoals het hoort. Ook opvallend, ik heb niet één keer een paniekerig ‘PAALTJE!’ gehoord, want die staan er niet in Duitsland, en het meeste autoverkeer reageert heel relaxt op een peloton toerders. Slechts één keer snijdt een andere fietser ons de weg af door door het gras een binnenbocht te nemen, in de volgende klim halen we de waaghals weer in.

Conclusie:
De Tecklenburg Rundfahrt is een uitdagende (wij reden de 100 kilometer route) en mooie toertocht. Hij is met zo’n 4.000 deelnemers niet te massaal en we hopen ook dat dit zo blijft. De vele korte en steile klimmetjes maken dat je aan het eind moe maar voldaan op een gezellige finishterrein aankomt. Wij hebben overnacht bij Racefietsblogger Coen in Losser (bedankt nog Coen voor de krentenbollen en de BBQ), mocht je van ver komen dan is het wel verstandig om ook in de buurt een accommodatie te regelen. Ben je een keer op zoek naar een ander gebied dan Limburg of de Ardennen dan is deze tocht (en dus ook dit gebied) een mooi alternatief voor de bekendere toertochten.

Tenslotte bedanken we de hoofdsponsor Sportvoedingwebshop.nl voor hun uitnodiging en Khanh Ly voor de foto’s!

tecklenburg_racefietsblog5tecklenburg_racefietsblog3tecklenburg_racefietsblog2tecklenburg_racefietsblog1