Ze zijn niet alleen vernoemd naar beroerd wegdek, ze zijn er juist voor gemaakt. De Vittoria Pavé bandjes met groene wang zijn geliefd in het peloton wanneer de kwaliteit van de ondergrond te wensen over laat. Maar voor ons stervelingen zijn tubes natuurlijk niet altijd ideaal. Daarom is er de Open Pavé CG III, waarmee Vittoria zo dicht mogelijk bij het comfort en kwaliteit van tubes probeert te komen, maar dan dus clincher. Die was er al in het bekende groen, maar ze zijn er nu ook in het zwart en we hebben een tijdje met een set kunnen rijden.

Open…
De ‘Open’ of ‘Open Tubular’ in Open Pavé slaat op het feit dat ze voor clinchervelgen geschikt zijn. Een tube is een gesloten, eh, tube, met daarin een latex binnenband. Een vouwband is open waar een losse binnenband in gaat, vandaar de naam. De term ‘Open Tubular’ is echter alleen voor Vittoria’s banden met 320 TPI (threads per inch) casing. Hun overige banden met nylon casing met veel lagere TPI heten dan wel weer clinchers. ‘Pavé’ hoeven we niet uit te leggen eigenlijk (toch?). Daarvoor moet je in het voorjaar naar Vlaanderen of Roubaix en omstreken met zijn bekende stroken vol kasseien.

Grip
De ‘open’ clincher versie heeft zeker wel wat overeenkomsten met tube uitvoering. Beide zijn in 25 en 27mm verkrijgbaar en hebben een 320 TPI casing. De casing vormt in feite het hart van de band en is samengesteld uit rubber en threads, ofwel draadjes. Die draadjes kunnen van nylon, cotton, Kevlar of Corespun zijn. In het geval van de Pavé’s is Vittoria’s eigen Corespun K gebruikt dat dan weer voornamelijk uit Kevlar bestaat om de kasseien te kunnen trotseren. Als je me nog volgt. Over het algemeen geldt dat hoe hoger het aantal threads (draadjes) per inch, hoe soepeler de band wat weer resulteert in meer grip en lagere rolweerstand. Ook het profiel van de band is overeenkomstig. Over het midden loopt een soort van wybertjes patroon en aan beide zijkanten lopen schuine lijntjes. Dit moet bijdragen aan extra grip.

De Open Pavé’s hebben behoorlijk veel verschillend terrein gezien. Droog en nat, strak asfalt, veel slecht asfalt alsook de nodige steentjes. En met wisselende druk in de banden, waarbij ik bij zo’n 6 bar, wat normaal gesproken toch best weinig voor iemand met mijn postuur, op vrijwel al deze terreinen heerlijk heb gefietst. De grip is echt heel erg goed. Zo goed dat je soms geneigd bent wat extra risico te nemen (het verstand neemt het dan weer snel over gelukkig). Mijn punt is dat de band vertrouwen geeft, ook als het nat of de ondergrond van matige kwaliteit is (t.o.v. glad asfalt).

Kijk hier waar je de Vittoria Open Pave CG III bandjes kan kopen.

De prijzen online wisselen een beetje, maar een band zal gemiddeld zo’n EUR 45 kosten. Een setje is dan best een investering. Daar staat dan tegenover datje hiermee misschien wel de beste banden hebt voor veel grip en comfort bij slecht wegdek en natte omstandigheden. Een band met dergelijke goede eigenschap moet ook concessies doen en dat heeft dan met name betrekking op duurzaamheid. Die is lager dan die van mindere soepele banden.

Vittoria Open Pavé CG III  |  Racefietsblog.nl  Vittoria Open Pavé CG III  |  Racefietsblog.nl Vittoria Open Pavé CG III  |  Racefietsblog.nl Vittoria Open Pavé CG III  |  Racefietsblog.nl

Gerelateerd