Eigenlijk hebben we het niet zo heel vaak over de triathlon. Maar deze keer kwam Rachel Klamer voorbij die in Rio de triathlon gaat zwemmen/fietsen/hardlopen. We hebben het dan over de standaard afstand, 1,5 km zwemmen, 40 km fietsen en 10 km hardlopen. Hierbij is stayeren bij het fietsen toegestaan.

Ondanks dat ze pas 25 jaar is, wordt Rio haar tweede Olympische Spelen. Vier jaar geleden werd ze 36e, wat een beetje tegen viel. We spraken even kort met haar. Het doel voor Rio is top 10. Maar stiekem denken we dat een top 5 er ook in moet zitten. Afgelopen jaren heeft ze laten zien dat ze echt met de top mee kan doen.

Trainen doet ze natuurlijk veel, elke dag wordt er wel iets getraind, en op een dag worden vaak 2 disciplines geoefend. Zo is ze de ene dag aan het zwemmen, gevolgd door een stuk fietsen. De dag erna weer rennen gevolgd door een stuk fietsen etc etc. Tussen de disciplines zit vaak een pauze. Natuurlijk wordt er ook de kracht en core getraind. Wanneer ze duurtrainingen op de fiets doet, moet je denken aan een rit van 3 uur. En wanneer ik haar vraag welke discipline ze het leukst vindt, blijkt dat niet het fietsen 🙁 Hardlopen is wel haar favoriet, niet dat dit haar sterkste punt is, want alle drie disciplines kan ze even goed. Maar waar hebben we het over, wat is goed?

Blijkbaar gaat het bij de triathlon niet om de beste tijd die je voor jezelf bijhoudt. Je kijkt gewoon naar de klassering per wedstrijd. Dat komt omdat het parcours elke keer anders is en omdat je bijvoorbeeld bij het fietsen ook mag stayeren, ligt het ook maar net aan de snelheid van de groep waarin je fietst of je een snelle tijd rijdt. Maar binnen de 2 uur is Rachel meestal wel klaar met de standaard afstand. Als we dan bijvoorbeeld de 2015 ITU World Triathlon Grand Final Chicago wedstrijd eruit pikken waarin ze 5e werd met een tijd van 1:56:50. Hoe snel zwemt, fietst en loopt ze dan? Dan zwemt ze in 00:18:04 de 1,5 km en fietst ze de 40km (39,15km in deze wedstrijd) in een tijd van 1:02:39. Dat is dan toch een gemiddelde van 37,5 km/u. Daarna rent ze de 10 km in 00:34:03. Niet verkeerd allemaal!

Ze heeft afgelopen week haar nieuwe Koga opgehaald. Eigenlijk heeft ze er twee opgehaald, beide exact dezelfde fietsen. Twee Kimera Road Pro’s, die wij ook al eens kort reden op Mallorca. De fiets is opgebouwd met Shimano Dura Ace en C35 wielen en heeft een speciaal voor haar gemaakte paintjob. Ze weet nog niet of ze de wedstrijd in Rio met full carbon wielen gaat rijden of toch de versie met aluminium remranden. Dit omdat, zoals ze zegt, er ook een afdaling in het parcours zit waardoor ze misschien net even beter wil kunnen remmen. Misschien viel het je al op, maar de Kimera is geen echte tijdritfiets als de Teetee. Bij de triathlons waar je mag stayeren gelden de UCI regels voor het wegracen en moeten de fietsen daar ook aan voldoen. Er mag dan nog wel een klein ‘ossenkopstuurtje’ gemonteerd worden, maar die mag ook niet te ver uitsteken.

Hieronder nog wat foto’s van de Koga en een video die RTV Oost heeft gemaakt. Op de website van Rachel kan je meer info over haar vinden.

rachel-klamer-koga rachel-klamer-koga2 rachel-klamer-koga3

Gerelateerd

  • Triathleet

    Mag ik als mede Triathleet een kleine aanpassing doen op de geschreven tekst.
    De standaard afstand van de Triathlon is de “Hele Triathlon” Dit is een afstand van
    3,8 KM Zwemmen
    180 KM Fietsen
    42,195 KM Hardlopen (marathon)
    Bedacht door 3 vrienden (in 1977) die de 3 zwaarste wedstijden in Hawaii achter elkaar plakte om te kijken wat nu het zwaarste onderdeel is.
    In de loop der tijd zijn er verschillende kortere versies gekomen om de toegankelijkheid te vergroten (1/2, 1/4, 1/8 1/16) De kwart triathlon is een afstand die door velen als een mooie haalbare afstand wordt gezien. (1KM zwemmen 40 fietsen, 10 hardlopen) Op basis hiervan is toen de sport olympisch werdt een aanpassing gedaan door het zwemmen iets te verlengen tot 1,5KM om dit onderdeel iets belangrijker te maken. Dit werd de Olympische Triathlon genoemd.
    In tegenstelling tot de standaard sport Triathlon mag je bij de olympische spelen Stayeren… Dus achter elkaar fietsen. Bij de hele triathlon (en veel van de kortere wedstrijden) is er een eis dat je minimaal 10 meter uit elkaar moet blijven achter elkaar en 1,5 meter naast elkaar. Doordat er bij elkaar in het wiel gereden mag worden is het belang van het fietsen tijdens de olympische triathlon veel verminderd. hier wordt door velen de krachten gespaard, dit verklaart de relatief langzame gemiddelden. De dames kunnen stukken harder echter dan gaat dit ten koste van hun hardlopen. en zitten de andere dames in diens wiel te gniffelen.
    Zelf ben ik meer voorstander van de originele principes, echt puur je eigen tijd neerzetten door 100% alleen te zwemmen fietsen en lopen. maar ik snap dat dit voor het publiek wat minder interessant is…

    • Bas

      Leuk stuk over de triatlon. En eens met “Triathleet”: leuker om je eigen tijd neer te zetten. Afgelopen zaterdag nog meegedaan aan de (1/8) van Krimpenerwaard: af en toe werd er toch gestayerd. Ik zou het mezelf niet gunnen… overigens is de regel er niet bij het hardlopen en ik moet zeggen dat het dan wel fijn is om (zeker in het begin van het loopgedeelte) even aan te klampen, dan in je ritme te komen, en er wellicht overheen te gaan. Of doe je dat nooit, dicht op een loper ‘zitten’?

    • Lennart

      Er wordt absoluut niet gespaard op het fietsen. Kijk de laatste olympische spelen: volle bak koersen. De uiteindelijke podium finishers zitten de hele tijd op kop te fietsen. Hun gezichten laten zien dat ze met een flinke inspanning bezig zijn. Afgelopen EK: het peloton komt niet meer bij de kopgroep. Dat komt omdat er niet gespaard wordt!

  • Bas

    Ze is trouwens wel een erg goede loper, zo te zien: na 2 onderdelen op de Olympische afstand, gewoon ‘even’ de 10km in 34 minuten lopen… wauw. Haar zwemtijd is overigens ook zeer snel.