Oude tijden lijken te herleven. De mountainbikers van de jaren 90 kennen ongetwijfeld de gele Girvin verende stuurpennen met elastomeren nog of de verende zadelpennen. Beide zijn nooit echt een heel groot succes geworden, maar ook nooit helemaal verdwenen. Redshift blaast ze nieuw leven in en dit keer voor de racefiets!

Dat het nooit een succes is geworden is misschien niet heel verrassend. Het was altijd weinig verfijnd, zowel wat betreft werking en uiterlijk. Destijds was het echter een van de weinige manieren om schokken op te vangen, omdat de verende voorvork ook nog in de kinderschoenen stond. Redshift heeft het wat dat betreft wat beter aangepakt. In ieder geval wat betreft uiterlijk en mogelijkheden.

Ze hadden al eerder de Shockstop Suspension Stem en als je het niet weet zie je nauwelijks dat er iets bijzonders mee is. Het scharnier zie je duidelijk, die zit net voor de vorkbuis. De demping gaat net als bij de Girvin stuurpennen uit de jaren 90 met elastomeren. Je krijgt er ook een paar extra blokjes bij zodat je zelf kan bepalen wat het best bij je past. Dit hangt ondermeer af van je gewicht en de mate van demping die je wil. De stuurpen heeft een effectieve veerweg tot 20 mm. De stuurpen weegt net geen 300 gram. Daarmee is hij zwaarder dan de gemiddelde stuurpen, maar het is te overzien.

Nieuw is hun verende zadelpen, de ShockStop Seatpost, welke ze momenteel via Kickstarter op de markt proberen te brengen. Die werkt niet met elastomeren, maar met een veer in de vorkbuis die de klappen op kan vangen. Hoewel hij niet zo incognito door het leven zal gaan als de stuurpen kunnen we niet anders zeggen dan dat ze het bij Redshift mooi hebben verwerkt. Zeker als je op de fiets zit, zal men niet snel in de gaten hebben dat je met een ander soort zadelpen rijdt.

Net als de stuurpen kan je ook deze naar wens afstellen afhankelijk van je gewicht en rijstijl. De zadelpen heeft een veerweg van 35 mm en weegt een kleine 500 gram en ook die is dus wat zwaarder dan een gemiddelde zadelpen die zo’n 300 gram weegt. Dat extra gewicht valt natuurlijk mee op het geheel van de fiets en als je daardoor minder of geen last van je rug meer hebt is het dat wellicht ook wel waard. Of je het nodig hebt kan je zelf het beste beoordelen. Bij het mountainbiken is voor veel mensen is de overstap van een hardtail naar een full-suspension mountainbike een verademing voor hun rug omdat het veel klappen opvangt. Op de weg zullen die ‘klappen’ minder heftig zijn, maar bij het gravelrijden is de situatie weer heel anders en kan zo’n zadelpen het leven voor je rug wat aangenamer maken, stellen we ons zo voor.

De stuurpen is omgerekend vanaf ongeveer € 114,-. De zadelpen kost nu via Kickstarter ook € 114,-, maar deze is natuurlijk nog niet in productie, al is hun ‘doel’ ruimschoots gehaald. Ze  verwachten in december te kunnen leveren. Via het dealeroverzicht kan je ook Nederlandse en Belgische verkooppunten vinden, dat is wellicht handig i.v.m. verzenden en dergelijke.

 

Via Redshift

 

Tags:
  • db87

    For road bikes this is a completely flawed implementation! A spring isn’t capable of absorbing a lot of small imperfections of the road (read: the spring can’t keep up). It’s only good for the big stuff like put-hols, curbs, road bumps and so on. Basically ‘light MTB’ like usage. And I haven’t even started on the unwanted variable saddle height it creates (max power is only at optimal saddle height)…

    Tests have shown that carbon CAN dampen small vibrations of imperfections in the road. Canyon VCLS / Ergon CF3 Pro is the best seatpost for road bikes (look up the tests). But there are more. They have to be specially created with absorption / flex in mind.