ABUS nieuwste tophelm, de Airbreaker, ligt eindelijk in de winkel na de introductie medio 2018. Op uitnodiging van ABUS hebben we er al kennis mee kunnen maken op een Spaans eiland. Eerste indruk: fijne helm!

Veiligheidsspecialist ABUS was vastbesloten een plek in de wielerwereld te verwerven met hun helmen en dat lijkt ze in een korte tijd te zijn gelukt. Ik moest zelf ook eerst de foto’s terug zien, maar ze waren tijdens de Tourstart in Utrecht in 2015 en Parijs-Roubaix in 2016 actief als hoofdsponsor. Overal was hun logo te zien. De volgende stap in 2017 was het sponsoren van Movistar Team en dat was ook het jaar dat de Gamechanger helm werd geïntroduceerd. Een aerohelm die goed werd ontvangen door zowel de profs als de consument.

Ze hebben in korte tijd dus grote stappen gemaakt. En ze blijven niet stil staan, want medio 2018 tijdens de Tour introduceerden ze de Airbreaker. Die was er alleen nog voor Movistar Team en nu zijn ze ook zover dat hij de markt op kan. De helm ligt nu ook in de winkels en bij de dealers. ABUS nodigde ons en anderen uit om kennis te komen maken met de helm op Mallorca en met weken vol wind en regen klonk die uitnodiging natuurlijk als muziek in de oren.

De techniek
Hoewel de Airbreaker eigenlijk heel anders is dan de Gamechanger zijn de contouren van zowel de buiten- als binnenkant identiek. Best opvallend omdat de Gamechanger een echte aerohelm is. ABUS wilde met de Airbreaker een van de best geventileerde helmen onder extreme omstandigheden op de markt brengen. Het grote verschil tussen de twee helmen is dan ook het aantal gaten. De Gamechanger ventileert al goed voor een aerohelm, maar de Airbreaker met al zijn gaten gaat hier duidelijk een stap in verder.

Met het ‘open’ maken van een helm loop je ook tegen zaken aan die je met een dichte helm niet hebt. De zon speelt een grote rol bij het verwarmen van je lichaam. De helm beschermt je hoofd ook tegen de zon, maar waar gaten zitten kan hij alsnog direct op je hoofd schijnen. Hier is door ABUS rekening mee gehouden met Shadow Shape. Door de vorm van de gaten proberen ze de hoeveelheid direct zonlicht zoveel mogelijk te beperken.

Luchtstroom
Aan de binnenkant lopen zeven diepe en brede kanalen van de voor- naar achterkant van de helm ten behoeve van de ventilatie. De ventilatiegaten zijn gemaakt om de luchtstroom door de helm zo vrij mogelijk te laten verlopen en deze dus zo min mogelijk te beïnvloeden.

Bovenop de helm, aan de achterkant, zit wat ABUS het Multispeed Top Grid noemt. Deze heeft een aantal functies. De honingraatstructuur van de ‘grid’ zorgt ervoor dat de warmte vanaf het hoofd beter afgevoerd wordt bij lage snelheid, het blokkeert de zon nog iets meer en bij hoge snelheden moet het de helm stabieler maken en voorkomen dat de interne luchtstroom verstoord wordt.

Daartoe dient ook de Cooling Zone aan de achterkant. De grote gaten daar zorgen ervoor dat de lucht als het ware uit de helm gezogen wordt. Je merkt soms ook tijdens het rijden op hoe de (rij)wind door de helm gaat.

Omdat de interne luchtstroom zo belangrijk is, zit de padding niet met klittenband vast, maar met 3 kleine bevestigingspunten. Eén punt in het midden met een kunststof schroefje, en aan beide zijkanten via het retentiesysteem. Met een halve draaien zijn alle punten makkelijk los te maken en kan je de padding wassen als je dat wil.

Ook voor de paardenstaart
Aan de achterkant zie je ook het retentiesysteem goed wat ABUS het Zoom Ace Fit System noemt. Het is makkelijk in gebruik. Met het wieltje kan je het systeem in kleine stapjes stellen. Het is ook in hoogte verstelbaar zodat hij goed over je achterhoofd valt en ook zonder gebruik van de bandjes niet zomaar van je hoofd valt. Niet onbelangrijk voor de mensen met een paardenstaart is dat hier voldoende ruimte voor is.

Gefixeerde bandjes
De bandjes, of Flowstraps, hebben ook nog unieke kenmerken. De bandjes zijn aan de voorkant iets dikker dan aan de achterkant. Dit draagt volgens ABUS enerzijds bij aan de aerodynamica, en anderzijds maakt het ze ook wat stijver zodat ze hun vorm goed behouden en strak langs je hoofd blijven zitten.

Bij de oren zitten de bandjes gefixeerd waar ze bij vrijwel alle andere helmen verstelbaar zijn. In eerste instantie vind ik het een heel goed idee omdat het beetje aan gewicht scheelt, het er netjes uitziet en je niet meer hoeft te ‘pielen’ om die bandjes op de juiste lengte te krijgen en te houden. Destijds op Mallorca en nog recenter na twee lange ritten heb ik er geen last van gehad, maar toch had ik liever gezien dat de bandjes nog iets langer waren geweest. Ze vallen nu net onder mijn oorlellen, maar vallen er ook soms overheen. Niet hinderlijk dus, maar met 1 cm aan beide kanten erbij is het beter en netter. Het hangt ook van je hoofd af, niet bij iedereen zitten de banden zo kort bij de oren.

Plek voor je bril vóór- en achterop
Als je even stil staat of met een lange klim bezig bent is het soms lekker om je zonnebril af te doen, maar dan moet je hem wel ergens kunnen laten. Tegenwoordig wordt daar bij veel helmen goed over nagedacht en ABUS heeft hier nog een schepje bovenop gedaan door maar liefst drie plekken voor de bril te creëren. Eén ‘Lensport’ voorop en twee ‘Airports’ achterop. Hoewel ik uit gewoonte mijn bril altijd voorop de helm wil steken, is achterop eigenlijk een veel betere plek omdat hij niet naar beneden hangt en ook je zicht nooit kan belemmeren. Voorop zie je meestal toch nog een klein randje van de bril in je gezichtsveld. Wil je je bril achterop de helm doen, dan is het wel even zoeken en ontkom je er eigenlijk niet aan om dit met twee handen te doen. Even stoppen of de handjes van het stuur dus, ook omdat het bij de ene Airport makkelijker gaat dan bij de ander. Voordeel is wel dat ze stevig zitten en je er geen zorgen over hoeft te maken dat ze er afvallen of -waaien.

Voor de gelegenheid had ABUS een extra stickertje over de lengte geplakt. Deze zit natuurlijk niet op de helmen die verkocht zullen worden.

Laag gewicht
227 grammen meet de helm in maat Large op onze weegschaal. Naast dat de helm 3 gram minder weegt dan ze zelf opgeven is het een heel laag gewicht. Er zijn maar weinig helmen die daar aan kunnen tippen, dus dat is heel netjes gedaan van ABUS. Een lichte helm is heel prettig om te gebruiken.

Details
ABUS Airbreaker helm
Gemeten gewicht (L): 227 gram
Verkrijgbaar in maten: S (51-55cm) / M (52-57cm) / L (58-62cm)
Adviesprijs: € 249,99

Alle info bij ABUS
Alle foto’s van Leon van Bon

Plus
+ Pasvorm
+ Gewicht
+ Ventilatie
+ Uitstraling

Min
– Flowstraps mogen iets langer voor meer ruimte bij de oren

Conclusie
Zoals gezegd heeft ABUS in korte tijd een paar flinke stappen gezet in de wielerwereld. Het is een lange weg van degelijke sloten naar aerodynamische helmen op WorldTour niveau. Toch doen ze het en met verve. De Airbreaker heeft alles wat je van een hoogwaardige racehelm mag verwachten en doen daar op sommige vlakken ook nog een schepje bovenop. Ja, de flowstraps moeten nog een klein beetje langer, maar ze weerhouden mij er niet van de helm tot mijn standaard uitrusting te rekenen. De helm ventileert heel goed en dat is precies wat ze voor ogen hadden. Tel daar een compacte vorm, een laag gewicht en een mooi ontwerp bij op, et voila, je hebt een tophelm!

Tags: