In april schreven we al over de nieuwe ABUS GameChanger helm waar team Movistar mee rijdt. Destijds was er nog niet bijzonder veel info over deze helm bekend. Inmiddels hebben we de helm veelvuldig op tv kunnen zien en de afgelopen maand heeft de helm ook mij persoonlijk voorzien van een stukje veiligheid. We doen het niet vaak, en zeker niet vrijwillig, maar deze helm heeft de valtest met vlag en wimpel doorstaan!

De GameChanger is voor het Duitse merk, dat zich richt op de veiligheid van fiets en berijder, een nieuwe weg die ze inslaan. Met de GameChanger als ‘main weapon’ gaat ABUS de wielerwereld in. En voor de duidelijkheid, het is niet dat we naar jullie willen schreeuwen, het staat in hoofdletters omdat het een acroniem is voor August Bremicker und Söhne KG.

Compacte aerohelm
De afgelopen maand heb ik de knalgele variant getest. Een compact ogende aerohelm van 260 gram in maat M. Aan de voorkant heeft de helm een sleuf, opgedeeld in vijf gaten, die aan de zijkant van de helm doorloopt in een zwarte streep. Dit breekt de gele kleur en geeft de helm een snelle uitstraling. Aan de zijkant zit aan beide kanten een honingraat voor een groot ventilatiegat. Aan beide kanten zit er een opening in deze honingraat zodat je je bril in de helm kan steken.

Zoals we inmiddels gewend zijn van aerohelmen heeft ook de GameChanger interne luchtkanalen. Aan de achterkant zitten vijf openingen die de lucht en rijwind een uitweg bieden. De zwarte lijn loopt vanaf de zijkant mooi door naar de achterkant waardoor de openingen aan de achterkant nauwelijks opvallen. Van de vijf openingen aan de achterkant zitten er twee aan de zijkant van de helm, die ruimte bieden om een bril in te steken. Dus er is zowel aan de voor- als achterkant de mogelijkheid om je bril te ‘parkeren’. Je bril achterop je helm steken is aerodynamisch gezien ook weer net ietsje beter. Naast de ventilatie gaten aan de voor en achterkant heeft de helm ook bovenop nog twee openingen waar lucht instroomt. Aan de binnenkant van de helm kan je heel duidelijk zien hoe de verschillende luchtkanalen voor de verkoelende luchtstroom moeten zorgen. Elke opening aan de voorkant staat in verbinding met een opening aan de achterkant. Om dit te verduidelijken hebben ze bij Abus een mooie animatie video (zie onder). Hierin is goed te zien hoe de luchtstroom is van deze helm in drie verschillende posities, het Multi Position Design. De luchtkanalen van de Forced Air Cooling Technology, zoals ze het noemen, is eveneens duidelijk zichtbaar in deze animatie.

Het Zoom Ace systeem is het retentiesysteem van ABUS waarmee je de helm kan instellen rondom je hoofd. Dit systeem is in hoogte verstelbaar middels twintig kleine stapjes. Is de hoogte correct, dan kan je met het daarvoor bestemde wieltje de omtrek van de helm aanpassen zodat hij stevig om en op je hoofd zit. Overigens is dit versie twee van het Zoom Ace systeem. Bij de eerste versie liep het systeem om in hoogte te verstellen midden over het achterhoofd, waardoor de helm niet geschikt was voor vrouwen met een paardenstaart. Bij versie twee is dit aangepast waardoor de helm ook geschikt is voor vrouwen. Het vastmaken van de helm gaat middels de Flowstraps die je onder je kin vastklikt. Hieraan kan je enkel de lengte van de kinband afstellen. Het gedeelte dat rondom je oren zit is voorgevormd waardoor je er niets aan hoeft af te stellen. De bandjes zijn zo ontworpen dat ze niet beïnvloedbaar zijn door de wind. Hierdoor zouden ze niet moeten gaan flapperen en ontstaat er ook geen ruis door de wind. Een gepatenteerd systeem waarbij de voorkant van het bandje dikker is ten opzichte van de achterkant. Een soort druppelvorm dus, maar dan in de bandjes rondom je hoofd.

Naast al deze technische features heeft de helm een strak en snel design waarbij er maar drie logo’s zijn te vinden. Aan de voorkant, net boven de sleuf met ventilatiegaten. Aan de zij/achterkant zit het logo net onder het ventilatiegat dat tevens dienst doet als ‘Airport’ voor de bril. Aan de linkerkant is ook de naam van de helm leesbaar: GameChanger. Meest opvallende ‘logo’ zijn de letters ‘GC’ bovenop de helm.

Change the game!
De helm is op papier een high-end helm met veel features en dat maakt mij nieuwsgierig naar de praktijk. Bij het opzetten voelt de helm best licht, terwijl dit met 260 gram niet per se het geval is. Ik voel direct in het midden bovenop m’n hoofd een drukpunt. Nadat de helm goed is afgesteld en ik deze goed positioneer is dit verdwenen. Een blik in de spiegel bevestigd dat het een erg compacte helm is. De helm zit bijna direct goed en vooral erg prettig. Het Zoom Ace systeem afstellen is een fluitje van een cent en rondom de oren zit het goed. De kinband is qua lengte voor mij goed, maar ik hou slechts een centimeter speling over. Onderweg voel je de luchtstroom rondom je hoofd en het Forced Air Cooling systeem doet goed zijn werk. Nu is het wel november/december en zijn de temperaturen anders dan in de zomer, maar bij een temperatuur van rond de vijf graden kies ik er voor om een koersklak onder de GameChanger te dragen. Qua temperatuur is dit vergelijkbaar met het moment dat ik bij een open helm ook kies voor een koersklak onder de helm.

Het fluor-geel van deze helm valt op en de opmerkingen onderweg zijn veelal positief. Mooi is ook de gezichtsuitdrukking van een aantal mensen wanneer ze horen dat het om een helm van ABUS gaat. Dat hadden ze duidelijk niet verwacht van een merk dat ze vooral van de sloten kenden.

De Flowstraps zitten mooi rondom de oren en ik ben blij dat het afstellen van deze bandjes me bespaard blijft. Ik heb tijdens de ritten en koersen die ik met deze helm heb gereden geen enkele keer last gehad van irriterende bandjes. Ze zitten mooi langs de zijkant van m’n hoofd en blijven netjes op de plek. Het feit dat dit niet opvalt of irriteert zegt wat dat betreft voldoende want er zijn meerdere helmen geweest waarbij de bandjes bol gaan staan, of lastig zijn af te stellen. De Airports die ruimte bieden voor de bril, zowel aan de voorkant als achterkant, functioneren goed. De negen verschillende brillen die ik getest heb op deze Airports bleven allemaal strak in de helm zitten. Uiteraard heb ik mijn hoofd in meerdere posities gehad tijdens het testen en ook bewust de posities gekozen zoals deze in onderstaand filmpje worden geïllustreerd. Bij alle posities van mijn hoofd merk ik dat de luchtstroom aanwezig is en dus ook de verkoelende werking blijft.

In de inleiding had ik het al over de valtest die de GameChanger goed heeft doorstaan. Tijdens een crosswedstrijd ben ik redelijk hard onderuit geschoven waarbij, gezien de afdruk op de helm, mijn hoofd de ondergrond heeft geraakt. Geluk bij een ongeluk was dat het om gras ging waardoor de helm voornamelijk vies is geworden. Maar hij heeft er in elk geval voor gezorgd dat mijn hoofd beschermd is gebleven. Na de val zat de helm nog goed op m’n hoofd en is hij er ongeschonden uitgekomen.

Specificaties
ABUS GameChanger Aero helm (neon yellow)
Maat: M (52-58cm)
Gewicht: 260 gram (zelf gewogen)
Prijs: € 199,95
Verkrijgbaar in de kleuren Celeste Green, Velvet Black, Fuchsia Pink, Steel Blue, Blaze Red, Polar White en Team Movistar.
Via ABUS

Pluspunten
+ Looks
+ Pasvorm
+ Verkoeling
+ Bandjes rondom je oor
+ Airport voor de bril vóór en achter

Minpunten
– Gewicht mag nog wat lager
– Korte kinband

Conclusie
De opvallende GameChanger is een enorm prettige helm die er naar mijn mening ook strak uitziet. Zelf ben ik altijd gecharmeerd van compacte helmen en deze GameChanger valt zeker in deze categorie. Hij zit lekker op m’n hoofd en het afstellen gaat simpel en snel. Ik heb geen moment het idee gehad dat mijn hoofd de warmte niet kwijt kon, ook niet tijdens een crosswedstrijd. De verkoelende werking van het Forced Air Cooling systeem doet dus goed zijn werk. Daarmee is het nog geen helm om mee te gaan klimmen, net als alle andere aerohelmen. De verkoeling haal je uit de rijwind en bij bergop fietsen is die minimaal. Het Multi Position Design werkt goed, waardoor je in meerdere posities profijt hebt van de verkoelende werking.

De Flowstraps wapperen niet en doordat ze mooi strak om je hoofd blijven zitten voorkomt dit ook irritatie bij het dragen van een bril. Even geen bril nodig, dan steek je deze probleemloos en stevig aan de voor- of achterkant in de helm. Deze Airports voor je bril zijn probleemloos te vinden en ondanks dat ik nooit een bril achter in de helm steek, ging dat tijdens de testperiode telkens zonder te moeten zoeken naar de gaten. Het kinbandje is wat aan de korte kant waardoor passen voor het kopen een aanrader is. Het voelt niet aan als een zware helm, maar met 260 gram is het gewicht wel wat aan de hoge kant. Zeker bij een helm waarbij er veel onderzoek en ontwikkeling gaat zitten in minimale (maar wel belangrijke) verschillen, kan het gewicht hierin naar mijn idee niet achterblijven. Misschien wel de belangrijkste conclusie van de helm is dat hij bij een val/impact goed op z’n plek blijft en je hoofd beschermd!

WINACTIE
Helaas is de winactie afgelopen

Tags: