Wielen maken de fiets. Althans, qua looks zijn ze best bepalend. Het maakt nogal uit of je een lage aluminium velg of zo’n hoge carbon versie in je frame steekt. Maar wat misschien nog meer geldt: ze kunnen ook de prestaties van je racefiets behoorlijk beïnvloeden. Om erachter te komen hoe groot die invloed is, testen we een high-end wielset van Bontrager, de vernieuwde full carbon Aeolus XXX 2 TLR.

Kan dit wel?
Bontrager is, zoals je misschien wel weet, een dochtermerk van Trek. Je ziet de onderdelen dan ook vooral op fietsen van het Amerikaanse merk, ook het Trek Segafredo team rijdt er mee. Maar hiermee loop ik meteen tegen het eerste ‘probleem’ aan. Ik ga de wielset namelijk gebruiken in een Bianchi Infinito. Nu is de styling gelukkig heel subtiel. De merknaam staat er wel groot op, maar in een slechts heel licht met de velg zelf contrasterende kleur. Het is eigenlijk niet eens een kleur, maar meer een verschil tussen mat en glanzend materiaal. Maar toch, er zullen puristen zijn die zeggen dat dit niet ‘kan’. Ik heb er persoonlijk weinig moeite mee en vind het geheel prima ogen. Ook al gaat het slechtst om de 28mm hoge versie (daar staat de 2 voor in de naam), ik vind het er prima uitzien als geheel.

Looks zijn niet alles
Maar zoals gezegd, looks zijn niet alles. Ik rijd meestal met een 60 mm hoge velg op deze fiets en dat ziet er ook prima uit. De eerste paar meters vallen direct een aantal zaken op. Want hoewel mijn reguliere set ook geen instapmodel is merk ik wel een aantal verschillen. Want wat draaien deze wielen lekker zeg! Aanzetten en op snelheid komen gaat voor mijn gevoel bijna zonder moeite, maar ik kan natuurlijk ook gewoon een goeie dag hebben. Gelukkig blijft dit gevoel, ook als ik in een groep rijd en eigenlijk gedurende de hele drie maanden dat ik met de Aeolus wielset rijd.

Elke keer lijkt het alsof ik minder moeite nodig heb om dezelfde snelheid te halen, iets dat bevestigd wordt als ik afdaal. Zonder bij te trappen haal ik andere fietsers in die wel moeten trappen, ze rollen dus duidelijk met minder weerstand. Een deel hiervan komt door de lagers, deze zijn misschien het minst zichtbaar, maar maken veel indruk. Nu blijken ze gemaakt te worden door DT-Swiss, dus vooral credits ook voor hun ontwerpers.

Hoog of laag?
Maar een wiel is natuurlijk meer dan een setje lagers. Ook de velg en spaken zijn van belang. Vooral die velg daar heeft Bontrager veel tijd en geld in gestopt. Naar eigen zeggen hebben ze wel 10.000 verschillende velgvormen geprobeerd voordat ze bij dit eindresultaat uitkwamen. Nu ben ik geen specialist op het gebied van aerodynamica, maar ik merk wel dat de velg twee zeer verschillende kenmerken weet te combineren. Hij is stijf én licht genoeg om heerlijk direct te reageren als je aanzet, en blijkt ook nog eens behoorlijk comfortabel op slechter wegdek. Nu is dat laatste vooral mooi meegenomen en wellicht iets anders bij de hogere varianten.

Zelf zet Bontrager de XXX 2 als ‘klimwiel’ in de markt, maar ik vind eerlijk gezegd dat ze de set daarmee te kort doen. Want ja, die hoge velgen zien er vaak tof uit, maar hoeveel voordeel heb je er nu als serieuze amateur van? Bontrager claimt dat dankzij het nieuwe ontwerp de wielen (vooral de Aeolus 4 en de 6 dus) minder zijwind gevoelig zouden moeten zijn, maar in mijn ervaring voel je het toch altijd een beetje, dus is een lage carbon velg niet ook geschikt voor ons landje zonder echte bergen? Want op zo’n vast rondje heb je nooit alleen maar wind tegen of in de rug, hij komt gegarandeerd ook een keer van de zijkant, en dan ben je volgens mij toch echt beter af met deze XXX 2.

Het gewicht van de set is met 1305 gram meer dan prima. Misschien is het geen recordbrekend lichtgewicht, maar zeker vergelijkbaar met andere wielen in deze prijsklasse. Wel een beetje gek vind ik het feit dat er geen lichtgewicht snelspanners meegeleverd worden, hier valt nog winst te behalen voor de echte grammenjagers. Overall helpt het geringe gewicht van de velg met het snel op snelheid komen, aangezien het draaiende massa betreft. Bontrager zelf zegt dat je met de set ook kan crossen, nu heb ik dat niet gedaan, maar op gravelstukken door het bos hielden ze zich ook erg goed.

Full stop
Maar waar de Aeolus wat mij betreft echt scoort is op remvermogen. Vrijwel elke set carbon wielen met carbon remvlak die ik tot nu toe reed remde merkbaar minder stevig dan een set met aluminium remrand of natuurlijk met schijfremmen. Nu wil ik het niet met die tweede vergelijken, want dat betekent toch vaak dat je ook naar een compleet nieuw frame moet kijken. Maar zowel in het droge als tijdens vochtigere omstandigheden vond ik de set vergelijkbaar remmen met mijn reguliere van aluminium remrand voorziene wielen. Ja, je hebt er speciale rembokjes (waar Bontrager opstaat, maar die van SwissStop zijn) voor nodig, maar ze werken echt, en dat is voor mij toch een beetje een nieuwe ervaring. Zowel het doseren als de totale remkracht doet gewoon niet onder voor een meer traditionele wielset met alu rand en ik heb ze ook geen enkele keer horen piepen wat bij andere full carbon sets ook wel eens anders is.

Soepele combinatie
Met een binnenbreedte van 21 millimeter sluit Bontrager ook aan bij de trend van steeds bredere velgen die op hun beurt weer plaats bieden aan steeds bredere banden. Ook deze keuze heeft natuurlijk weer invloed op zaken als rolweerstand en comfort en kan dus ook niet helemaal los gezien worden van de set. Vandaar dat Bontrager de testset uitrustte met latex binnenbanden en hun eigen R4 320 tpi band. Hiermee rolt het geheel nog soepeler en kun je er bijna het hele jaar mee rijden. Ik zou voor de winter wel een andere bandenset monteren. Alle Aeolus modellen zijn geoptimaliseerd voor 25 millimeter banden, maar 28 past ook, tenminste, als je frame het toelaat.

Echte wereld
Nu zijn er natuurlijk al allerlei laboratoriumtesten gedaan en daar komt de Aeolus set meestal goed uit. Wij van Racefietsblog rijden echter in de echte wereld. Hierdoor zijn we niet zo van de exacte metingen, maar meer van het gevoel. En dat zit bij deze set heel erg goed. Zowel het accelereren, snelheid vasthouden en remmen voelen allemaal beter aan dan bij veel andere wielsets. Van zijwind heb je met deze set ook weinig (of eigenlijk geen) last en als je gaat klimmen weet je zeker dat je wielen in ieder geval niet heel veel lichter kunnen.

Aan al deze prestaties hangt echter wel een prijskaartje. Een complete set zoals getest (tubeless ready, quickrelease, velgrem Aeolus XXX 2) kost € 2.399,98 en dat is hoe je het wend of keert gewoon veel geld. Maar een upgrade als deze doe je denk ik ook pas wanneer je fietsen behoorlijk serieus neemt en niet alleen maar rondjes in de buurt fietst. Voor wedstrijdrijders, of wielrenners die bijvoorbeeld bij uitdagingen als de Marmotte echt een prestatie willen neerzetten is dit wel het vlak waar je het verschil echt merkt.

Plus
+ zeer stabiel
+ rijkwaliteiten
+ remvermogen
+ laag gewicht

Min
– prijs
– meegeleverde standaard snelspanners

Conclusie
Nee, het is niet de allerlichtste carbon wielset, maar in de echte wereld maakt de Aeolus XXX 2 veel indruk. Sturen, remmen, op gang komen, het lijkt allemaal een stuk soepeler te gaan. Meerder keren denk ik tijdens een groepsrit dat ik gewoon een geheim wapen mee heb. De wielen zien er niet schreeuwerig uit, zeker de lage versie is eerder subtiel te noemen. Maar wat ze moeten doen, doen ze indrukwekkend goed. Blijft natuurlijk de vraag of je Bontrager wielen in een andere fiets dan een Trek kan/mag rijden. Ik vind van wel en zou de Aeolus XXX 2 serieus overwegen als je je prestaties naar een compleet nieuw niveau wil brengen. Meer informatie vind je op de Bontrager website.