Een niet zo standaard kleur fietsschoen in zwart en/of wit, deze Bontrager Velocis Dames fietsschoen, maar in California Sky Blue. De frisse kleur maakt het wel in één oogopslag een echte damesschoen, zonder dat daar enig roze accent voor nodig was.

Zomergevoel, maar geen zweetvoeten
Het blauw van de schoen geeft een zomers gevoel: zin om te fietsen in de zon, strakblauwe luchten en hoge temperaturen. Onder deze omstandigheden heb ik de schoen ook met name getest. En tijdens de vele kilometers met mooi weer heb ik geen warme en/of zweetvoeten gehad. Dit is met name te verklaren door de vele kleine gaatjes over het hele bovenwerk van de schoen, wat dus zorgt voor goede ventilatie, zo blijkt.



Comfortabel en daarnaast toch stijf
De schoen zit erg comfortabel. Dit komt ten eerste door de zachte padding in het hielstuk, en aan het einde van de tong van de schoen. Dit zijn plekken waar een schoen snel kan knellen of snijden, en dan spreek ik uit ervaring met andere schoenen. Bij deze schoen is dat niet voorgekomen tijdens de vele toer- en trainingskilometers die ik er mee gereden heeft. De schoen zit fijn door de keuze van het materiaal op de hiel en wreef. Hierdoor zal ik deze schoen echter niet snel aantrekken om een wedstrijd mee te rijden. Dan heb ik liever een schoentong die wat directer aansluit op de wreef, en een nog stuggere hiel. Het is voor mij net wat te zacht voor dat echte ‘racegevoel’.

De zool van deze schoen is van carbon, om precies te zijn Silver Series glasvezelcomposiet. Bij het proberen buigen van de schoen voelt de zool goed stijf. Ook op de fiets merk ik dit, het voelt alsof de kracht die ik op de pedalen zet zo goed mogelijk overgebracht wordt. Toch geen overbodige luxe vind ik, zo’n extra stijve zool. Hij behaalt op de stijfheidsindex van Bontrager zelf 10 uit 14, om een indicatie te geven. En natuurlijk snoept zo’n carbon zool weer wat af van het gewicht van de schoen, ook mooi meegenomen. Door de winst in gewicht, maar met name door de stijfheid, wint de schoen weer aan ‘racegevoel’ terug bij mij.



Perfecte pasvorm
De pasvorm was voor mij goed en ik heb in die zin een normale voet (niet breed, niet smal). Er zit een zachte inlegzool in, die goede ondersteuning biedt. En deze is makkelijk uitneembaar voor bijvoorbeeld te laten drogen, of te vervangen door je eigen inlegzool. De binnenkant van de schoen bestaat verder uit de zogenaamde inForm Pro leest, die volgens Bontrager zorgt voor een prestatiegerichte en ergonomische pasvorm. Vooral dat laatste merk je als je de schoen aantrekt. Hij is zacht, sluit mooi aan rond de voet en zit heerlijk.
Wat mij opviel was dat de schoen bij de tenen zeer ruim zit. Bij eerdere raceschoenen raakte de bovenkant van m’n tenen de binnenkant van de schoen. In tegenstelling tot dit paar, daar kan ik al mijn tenen ruim bewegen. Hierdoor krijg je een schoen die door het Boa systeem goed aansluit rond de wreef en hiel, en ruim zit bij de tenen. Het voordeel hiervan is dat je geen beknelde tenen krijgt als je voeten wat zwellen door lang fietsen of door de hitte, zoals dat wel eens kan gebeuren met fietsschoenen met een strakke race fit. De schoen valt qua maat zoals ik gewend ben van raceschoenen, één maat groter dan mijn normale schoenmaat.

Twee sluitsystemen
De schoen is voorzien van de bekende draaisluiting, de Boa-IP1. Hierdoor kan je de schoen eenvoudig met een draaibewegingen in twee richtingen verstellen. Til je de knop op, dan gaat de spanning meteen van de draad af en kun je snel uitstappen. Uiteindelijk vind ik dit toch het makkelijkste systeem om even snel onder het fietsen je schoen iets losser of strakker af te stellen. Wat ik ook een voordeel vind van het Boa systeem is dat wanneer de knoppen stuk gaan, ze goed verkrijgbaar en eenvoudig te vervangen zijn.

Naast het Boa systeem, zit er nog een klittenbandsluiting, of strap, over de voorvoet. Hoewel de strap in eerste instantie bedoeld is om de schoen daar wat strakker aan te kunnen trekken,is het mijns inziens vooral om het wat ruimer te maken. Want als je het strakker trekt gaat het synthetische buitenwerk van de schoen daar plooien. Zonder rimpels te maken, kun je slechts enkele millimeters winnen. Misschien net genoeg, maar wel weinig. Deze schoen is daarom naar mijn mening vooral geschikt voor dames met een normale tot brede voorvoet.



Een blauwtje lopen
De vrolijke blauwe kleur bleek uiteindelijk lastig te combineren met andere kledingstukken. Zelf had ik weinig kits in die kleur. En die pakjes waar net wat blauw in zat, matchte er niet bij. Vrij persoonlijk, maar wel iets om over na te denken als je de kleur van deze schoen kiest. Maar deze schoen is ook verkrijgbaar in het hele veilige wit, dat eigenlijk overal bij past.

Pluspunten
+ Stijve carbon zool
+ Comfortabele fit met zachte padding bij hiel en wreef
+ Ademend bovenwerk
+ Boa sluitsysteem

Minpunten
– Strap op voorvoet biedt niet veel ruimte om aan te trekken
– Geen échte racefit
– Uitgesproken blauwe kleur kan lastig te combineren zijn

Details
Merk: Bontrager Velocis Women’s Road Shoe
Kleur: California Sky Blue (ook verkrijgbaar in wit)
Verkrijgbaar in maten 36 t/m 43 (getest in maat 42)
Adviesprijs: EUR 199,99
Alle info bij Trek

Conclusie
Bontrager heeft met deze Velocis Women’s schoenen een zeer comfortabel schoen gemaakt voor zowel fietsers die toeren en/of trainen, of dit nu lange of korte ritjes zijn. De carbonzool is goed stijf en brengt daarmee je krachten goed over. De hiel en tong met padding zijn erg comfortabel, maar voor mij persoonlijk iets té comfortabel om als echte wedstrijdschoen te gebruiken. Tijdens het fietsen kun je makkelijk je schoen wat strakker of losser maken met het BOA sluitsysteem. Het blauw maakt de schoen vrouwelijk en opvallend, maar kan lastig te combineren zijn. De witte uitvoering is dan een veiligere keuze. Met het comfort, de stijve zool, het goede ademende vermogen en toch ook die kleur is het wel dé schoen om lekker veel kilometers te maken in de zomer!