Onlangs berichtten over de WaveCel technologie die Bontrager in hun helm toepast. Met die introductie kwamen ook nieuwe helmen uit, waaronder het nieuwe topmodel, de XXX WaveCel, waarvan we er een kregen opgestuurd. Gelukkig hebben ze het testen van de valbescherming aan andere overgelaten en kan ik me focussen op de andere eigenschappen van de helm.

WaveCel structuur
Het meest bijzondere aan de XXX WaveCel zit aan de binnenkant. Van buiten is hij niet per se heel opvallend en lijkt hij het meest op de Velocis helm met dat verschil dat de XXX WaveCel minder openingen aan de achterkant heeft. Aan de buitenkant zie je de WaveCel structuur door de openingen van de helm. De gifgroene kleur steekt af tegen de witte schaal van de helm. Aan de binnenkant van de helm zie je dat de golvende WaveCel structuur door de hele helm is gebruikt. Wat mij daarbij het eerste opvalt is dat het lijkt of er geen luchtkanalen door de helm lopen. Echter, ze vallen minder op, maar zijn er wel. Ze zitten tussen de schaal en de WaveCel structuur. Het WaveCel is een erg stevige structuur en met de hand is er geen beweging in te krijgen maar door de golvende structuur krijg je wel een goed beeld van de werking. Je kan het misschien wel het best omschrijven als een soort kreukelzone in je helm. Kortgezegd vangt dit net als bij een auto de klap op bij een ongeluk.

Topsegment, dat zie je
Aan de afwerking en details van de helm zie je dat het een helm is uit het topsegment. De geheel witte glanzende schaal ziet er goed uit en de metalen logo’s aan de voor en achterkant geven een stijlvolle uitstraling. Tussen de schaal en de WaveCel structuur zit nog een laag foam zoals je dat ook bij andere helmen ziet. Dit is wel een stuk dunner dan je gewend bent omdat het grootste deel wordt vervangen door de WaveCel. De helm is voorzien van een rode antibacteriële padding. Aan de voorkant is deze wat dikker om zweet op te vangen. In het midden en aan de achterkant vormt het vooral een dun laagje zodat de helm comfortabel op je hoofd zit.

Het afstellen van de helm gaat met een Boa-sluiting op het achterhoofd. Alle helmen met de WaveCel technologie hebben een Boa-sluiting om de helm vast te zetten op je hoofd. Deze is in vijf hoogtes verstelbaar. Het kinbandje kan je in lengte verstellen en met een kliksysteem kan je de bandjes zo afstellen dat ze goed onder je oorlellen komen te zitten. De antibacteriële padding kan je wisselen voor een siliconen NoSweat padding die wordt meegeleverd. Deze heeft aan de voorkant een siliconen rand zodat er geen zweet in je gezicht kan komen.

Comfortabel maar wel wat zwaar
De eerste keer dat ik de helm oppak voel ik direct dat hij aan de zware kant is. De toevoeging van de WaveCel structuur brengt wat extra gewicht in de schaal en in totaal komt dit op 362 gram voor maat M. De helm heeft vergelijkbare aerodynamische eigenschappen als de Bontrager Ballista. Het verminderen van luchtweerstand moet meer winst opleveren dan een laag gewicht. Iets dat je overigens bij alle aerodynamische producten terugziet.

Het afstellen met de Boa gaat erg makkelijk. Hij mag bij mij een stukje lager en dat is ook eenvoudig en snel geregeld. Even de padding aan de achterzijde losmaken, zodat je het hele retentiesysteem een stukje lager kan plaatsen. Als ik de helm op heb en de Boa vast draai zit de helm al stevig op m’n hoofd. Je voelt dat hij mooi rondom je hoofd aansluit. Het afstellen van de bandjes onder je oorlel is ook zo gepiept, net als de lengte van het kinbandje. Het valt me wel op dat het bandje onder je kin vrij kort is. Het past, maar ik houd slechts een halve centimeter over.

Indirecte luchtstroom?
Tijdens het fietsen merk ik dat de helm iets zwaarder is, maar ondanks dat zit hij wel gewoon lekker. De NoSweat padding heb ik geprobeerd, maar vind ik minder prettig dan de antibacteriele padding. Een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar de siliconen strip irriteert op mijn voorhoofd. De WaveCel structuur heeft als bijkomend voordeel dat er geen ongedierte de helm in kan vliegen. Het houdt dus vliegen buiten de helm, maar ik heb ook het idee dat dit geldt voor de luchtstroom. Ik voel geen lucht de helm inkomen zoals bij een open helm waar je de wind er door voelt gaan. De luchtstroom is er wel, maar de luchtkanalen lopen boven de WaveCel structuur langs en gaat dus niet direct langs je hoofd. Ondanks dat ik geen luchtstroom voel heb ik geen last gehad van een oververhit hoofd. Nu zijn er momenteel nog geen zomerse temperaturen, maar ook tijdens een koers bij een graad of 20 heb ik geen last gehad. Het lijkt erop dat de tussenkomst van de WaveCel zorgt voor een indirecte koeling. De warmte moet eerst door de WaveCel heen voordat de luchtstroom de warme lucht kan afvoeren.

Specificaties
Bontrager WaveCell XXX helm
Getest in maat M (ook verkrijgbaar in S, L en XL)
Gemeten gewicht: 362 gram
Prijs: € 249,99
Verkrijgbaar in het wit, zwart, rood, blauw-zwart en geel-zwart
Alle info en waar te koop vind je bij Bontrager

Pluspunten
+ Comfortabel
+ Veilig
+ Pasvorm

Minpunten
– Kinbandje aan de korte kant
– Gewicht

Conclusie
Dat de WaveCel helm koploper is als het gaat om veiligheid is gebleken uit meerdere tests. Daarnaast heeft de helm onze test ook met vlag en wimpel doorstaan. Enige minpunten zijn voor mij het gewicht en het kinbandje, waarbij laatstgenoemde vrij simpel is op te lossen. Ik moest in het begin even wennen aan de ‘indirecte ventilatie’, omdat je de wind niet direct op je hoofd voelt. De ventilatie is toch goed, de pasvorm is erg fijn en het uiterlijk van de helm vind ik tof. De vele opties om de helm goed af te stellen maken het een helm die erg lekker zit. Dit komt ook het comfort ten goede, want er zijn nergens knelpunten of irritaties. De prijs van de helm is vergelijkbaar met andere helmen uit het topsegment, waarbij deze WaveCel bewezen veiliger is. Op dit moment rijden alle profs met de WaveCel helm en ik ben benieuwd in hoeverre het gewicht de keuze van bijvoorbeeld Bauke Mollema zal beïnvloeden als ze het hooggebergte ingaan. Een afweging tussen veiligheid en gewicht, waarbij mijn stem gaat naar veiligheid. De WaveCel helm dus.