De Cambium zadels hebben al een paar keer de revue gepasseerd hier op Racefietsblog.nl, maar toen de carved uitvoering van de C13 voorbij kwam voor een review werd mijn interesse nog ietsje meer gewekt.

De Carved uitvoeringen van de Brooks zadels hebben namelijk allemaal een uitsparing in het midden. Daarmee wordt de druk op het perineum verminderd en biedt het meer comfort voor mensen die daar snel last hebben van gevoelloosheid. Een goede aanvulling naar mijn mening. Je ziet ook dat vrijwel alle andere zadelfabrikanten zadels met een dergelijke uitsparing in hun collectie hebben. Ik ben dus duidelijk niet de enige die behoefte heeft aan ‘zadels met een gat erin’.

Het C13 zadel op zichzelf is niet nieuw. We zagen hem voor het eerst tijdens Eurobike in 2015 en Cyril deed begin 2016 een review van de Cambium C13. Een van zijn opmerkingen was: “Eindelijk eigentijds”. Niets mis met de leren klassiekers van Brooks, maar met de Cambium-lijn stappen ze duidelijk af van hun traditionele zadels. En met de C13 is er dan ook eindelijk een echt racezadel. Een strak uiterlijk, smal en ovale* carbon rails. Anders dan wat je gewend bent, ze herhalen niet hetzelfde ‘trucje’ van andere fabrikanten. Het gevulcaniseerde natuurlijke rubber van de schaal bijvoorbeeld. Geen hard carbon of kunststof. Je kan het samenknijpen met één hand. Het canvas op de bovenkant zie je ook niet bij andere zadels. Ze blijven dus wel eigenzinnig en uniek.

Waar het natuurlijk echt om gaat is wat mijn achterwerk er van vindt. De flexibiliteit in het zadeldek voel je ook vrij duidelijk als je erop gaat zitten. Dat is even wennen, je bent je hier van bewust als je er voor het eerst mee gaat rijden. Maar het went snel. En de flexibiliteit geeft ook comfort. De combinatie met de uitsparing in het midden bevalt mij heel goed. En dat verraste mij ergens wel omdat het zadel heel rond is, als je het van achteren bekijkt. Dat zijn normaliter voor mij juist de zadels die niet prettig zitten, maar het flexibele zadeldek maakt dat dus goed. Fijn vind ik ook dat die flexibiliteit ‘meewerkt’ met je houding. Dus als je diep zit, onderin de beugels, buigt hij wat minder door dan wanneer ik hoger zit met handen op het stuur. En in beide gevallen zit dat prima.

Details
Brooks Cambium C13 Carved
Gemeten gewicht: 253 gram
Adviesprijs: € 200,-
Verkrijgbaar via een van de Brooks-dealers of via Brooks
* ovale rails past niet op elke zadelpen, let hier dus op.

Conclusie
De C13 is geen klassiek zadel zoals de lichtbruine leren B67 zadels van Brooks die we allemaal wel kennen, maar toch heeft het denk ik alles in zich om een klassieker te worden. Enerzijds zit het dus heel prettig en kan je er prima vele kilometers mee verslijten door het gat en de flex in het rubberen zadeldek. Ik althans wel en ik ben vrij kieskeurig als het om zadels gaat. Anderzijds is er het uiterlijk. Van de zijkant gezien heeft het een mooie rechte bovenkant met een slanke punt. De ronde achterkant is eenvoudig maar strak. Het zadel is geheel zwart, maar de structuur van het canvas breekt dit. Alleen het logo op de achterkant onder zadeldek laat het Brooks logo zien. Het gewicht zou misschien nog wat lager mogen, maar het is niet zwaarder dan sommige andere zadels in deze prijsklasse. Alles bij elkaar heel goed gedaan dus van Brooks.

 

Gerelateerd

  • Frans Funnekotter

    Een paar maanden geleden heb ik mijn Brooks B17narrow ingewisseld voor deze Cambium C13 carved. Ik was heel benieuwd of dit zadel een beetje in de buurt kon komen van het comfort van de B17. Conclusie na 1500 km: De C13 is wat harder, maar nog ruim voldoende comfortabel om ook 150+ ritten erop uit te houden. Het voelt meer racy aan, en het scheelt behoorlijk in gewicht – vergeleken met de leren Brooks dus he. Wat beiden gemeen hebben: comfort, gemaakt voor een lang leven, klassieke uitstraling.