Het merk van de bruine lederen zadels en kurken handvatten heeft opnieuw toenadering gezocht tot de wielrenner met de Harrier helm. Niet zo retro als je misschien zou verwachten, maar is hij wel sportief genoeg?

Het imago van Brooks is Brits, klassiek, retro. De zadels zie je met regelmaat op stadsfietsen en dergelijke. Dat het allang meer is dan alleen zadels mag geen geheim meer zijn. Onze Cyril rijdt momenteel de wereld rond (bijna weer terug!) met fietstassen van het merk en natuurlijk hebben ze met het Cambium C13 zadel een belangrijke stap gezet om ook de sportieve fietser warm te maken voor het merk. Stapje voor stapje dus. De C13 is strak en zwart en de Harrier past heel goed in die stijl, al is hij er wel in meerdere kleuren. De helm heeft een ingetogen uiterlijk, als je dat zo mag zeggen. Hij is overigens gemaakt door Kask, de Italiaanse helmenspecialist.

De 15 luchtgaten zitten met name aan de bovenkant (ook nog 3 aan de achterkant), waardoor de helm van de zijkant dicht is, zonder al te veel vormen of contrasterende kleuren. Stijlvol, vinden wij, en niet retro zoals je misschien zou verwachten. De helm heeft niet overdreven veel luchtgaten, dus we zijn benieuwd hoe de ventilatie zal zijn als het warm is buiten.

Aan de binnenkant van de helm valt de hoeveelheid padding op, die is namelijk ruimschoots aanwezig. Dat is op zichzelf niet verkeerd, maar het valt wel op. We zien juist dat dit steeds minder aan het worden is. Hoe dan ook, de Harrier zit heerlijk, zonder drukpunten of wat dan ook. Een nadeel van veel padding kan zijn dat het een belemmering vormt voor de luchtstroom. De padding komt namelijk in contact met je hoofd terwijl je daar liever lucht langs hebt stromen. De padding is verwijderbaar en kan je wassen. De schaal van de helm is van EPS, een materiaal dat in vrijwel alle helmen gebruikt wordt.

Up ‘N Down Technology
Het retentiesysteem werkt zoals we gewend zijn eenvoudig met een draaiknop. Het afstellen van de hoogte is echter anders. Hiermee bedoelen we tot hoever het systeem over de achterkant van je hoofd reikt. Dit werkt bij de Harrier namelijk met een heel goed functionerend kantelmechanisme dat je met een hand kan instellen, ook als je de helm op je hoofd hebt. Brooks noemt het “Up ‘N Down Technology”. Bij veel helmen is dit namelijk niet in een handomdraai aan te passen en moet je het dan met de helm in je hand instellen. Maar dat is op zich ook niet zo gek, want waarom zou je het nog aan willen passen als je het eenmaal goed zit? Daarbij heeft het systeem van Brooks nogal wat om het lijf, waar het bij sommige andere helmen juist dun en licht is. Een bijkomend voordeel van het systeem is echter wel dat het voldoende ruimte biedt voor een paardenstaart. Elk nadeel heeft zijn voordeel, zullen we maar zeggen.

De bandjes ogen wat grof en stug als je ze vergelijkt met bandjes van andere helmen, maar dit heeft geen negatief effect op het comfort. De bandjes komen bij elkaar onder je oor, zoals altijd, echter kan je dat punt niet verstellen, de bandjes zijn daar aan elkaar vast genaaid. In ons geval geen probleem, we hoeven dat ook zelden of nooit af te stellen bij onze fietshelmen, maar de mogelijkheid is er dus niet.

Wolf in schaapskleren?
Nadat we aardig wat kilometers gemaakt hebben met de Harrier worden onze indrukken redelijk bevestigd. De helm zit ook bij langere ritten nog steeds comfortabel. Het retentiesysteem blijft de helm prettig op zijn plek houden. We waren op voorhand bang voor een niet al te goede ventilatie van de helm door het relatief geringe aantal luchtgaten. En dat blijkt in de praktijk dus geen enkel probleem te zijn. Dat maakt het nog niet per se de ideale helm om bij 35 graden windstil de Alpe D’Huez mee te beklimmen of de beste kandidaat om een uur lang mee in het rood te rijden bij een wedstrijd. Nee, maar voor al het andere weten wij geen reden om de Harrier thuis te laten. Als je het summum wil voor een warme Alpe of je wedstrijd moet je misschien naar andere merken en modellen  kijken, maar dan zit je ook in een heel ander prijssegment. De Harrier mag dus als een pretty boy overkomen, gemaakt voor de stijl, maar hij heeft wel degelijk ook voldoende in huis voor de serieuze renner. Misschien toch een wolf in schaapskleren dus.

Wat Brooks ook nog heeft: de Island helm. Niet voor de racer, wel leuk
Toen we hem voor het eerst zagen namen we het niet heel serieus, omdat het geen racehelm was, maar meer voor de tourder, of de urban fietser: de Island. Maar toen we hem uiteindelijk toch een keer in handen kregen, in het zwart, waren we aangenaam verrast. Nee, we gaan hem niet alsnog dragen op de racefiets, maar hij is simpelweg heel ok en dat wilden we met jullie delen. Hij heeft alleen voor en achter een gat over de breedte, dus je moet niet de ventilatie van de Harrier verwachten, maar dat is ook niet nodig voor de doelgroep. Bekijk de foto’s maar, misschien ben je het met ons eens, misschien ook niet, maar dat heeft Brooks dus ook nog in huis. En hij kost overigens € 120,-.

Details
Brooks Harrier helm
Gemeten gewicht (L): 330 gram
Verkrijgbaar in kleuren blauw, grijs/wit, paars/roze en zwart in de maten M (52/58 cm) en L (59/63 cm).
Adviesprijs: € 150,-
Alle info op Brooks England website

Plus
+ Stijlvol
+ Minimale branding
+ Comfortabel
+ Prijs/kwaliteit

Min
– Gewicht

Conclusie
Van klassieke lederen zadels naar het moderne wielrennen is een grote stap. Het Cambium C13 zadel past daarbij en dat geldt ook voor de Harrier. Een helm die helemaal Brooks is, maar die je niet meteen in een wedstrijd zal zien. Daarvoor is hij net iets te zwaar en blijft de ventilatie een beetje achter. Maar het is zonder twijfel een helm die geenszins misstaat op een racefiets. Het is zoals het Brooks betaamd een stijlvolle helm. En in tegenstelling tot wat je misschien bij Brooks zou verwachten juist heel modern. Hij past heel goed bij de modebewuste fietser die er smaakvol uit wil zien, maar die niet aan sportiviteit wil inboeten. En over de prijs zijn we ook zeer te spreken. Wat ons betreft mag Brooks meer voor de wielrenner maken!

WINACTIE – We geven 2 Harriers en 1 Island helm weg!
We mogen twee Harriers en één Island helm weggeven! Laat in een reactie onder dit artikel op Racefietsblog.nl of onze Facebookpagina weten wat je belangrijk vindt aan een helm en met wat voor soort fietsritten je de Harrier óf de Island zal gaan gebruiken. Je moet dus specifiek aangeven of je voor de Harrier of de Island helm gaat, je kan niet voor beide helmen meedingen. Je hebt tot donderdag 20 juli 12:00 uur de tijd om te reageren, daarna kiezen we de drie winnaars. De winnaars mogen vervolgens een kleur en maat aangeven waarna ze de helm krijgen toegezonden. Succes!

 

De Island helm, ook van Brooks. Niet gemaakt voor de sportieve fietser, maar we vinden het wel een geslaagd ontwerp.
De Island heeft alleen voor en achter een gat voor ventilatie dus als hem je toch op de racefiets gaat gebruiken zal je het waarschijnlijk wel warm gaan krijgen!

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

Gerelateerd

Tags:
  • Bert

    Ik zou de matzwarte Harrier willen gebruiken voor lange tochten op mijn tijdloze Van Nicholas. “Swiftly and with style”!

  • Ken Van De Steene

    De island helm op mijn dagelijkse ritten van 60 km naar het werk. Vooral op steenwegen met veel verkeer is een stevige helm onontbeerlijk!

  • Nils

    De harrier lijkt mij een fijne helm om stijlvol, earo en veilig dagelijks naar mijn werk te fietsen.

  • Karel Stam

    Mijn voorkeur de Harrier, komt goed van pas want bestaande helm is aan het einde van zijn levensduur!

  • db87

    Belangrijkste bij een helm vind ik comfort en ventilatie.
    Zou de Harrier gewoon inzetten als vervanger voor mijn bestaande helm. Zal dan hoofdzakelijk ingezet worden voor de ritjes in het weekend (~75km) op de racefiets.

  • Skirmitt

    Veiligheid eerst dan comfort en tot slot de looks. Zelf heb ik het graag sober en laat dat nu het punt zijn waarin deze uitblinkt zonder de helm gepast te hebben. Ik kies dus voor de Harrier want icm mijn zwarte Trek ALR wordt dit een uiterst geslaagde combo ! Waarom dan meedoen als ik toch al een helm heb ? Mijn huidige zorgt bij lange ritten voor hoofdpijn doordat ik teveel druk heb op mijn schedel. Na alles geprobeerd te hebben kan ik alleen maar concluderen dat het tijd is voor iets anders. Fingers crossed.

  • AHvW

    matzwarte Harrier oude helm is aan vervanging toe.Ga eerst voor veiligheid ben als eens hard in contact gekomen met een autovoorruit dankzij de helm kan ik het na vertellen.

  • Joost Duijn

    De Harrier! Lijkt mij ideaal voor mijn ritten 60-100km waar ik het groen rondom Amsterdam op zoek. Voor mij is comfort het belangrijkst van een helm, dat hij er goed uitziet is natuurlijk ook een dikke plus! En ik zou eindelijk mijn mtb helm kunnen vervangen door iets racefiets waardigs!

  • Kasper Burgers

    De Harrier, dit wordt een revival voor mij met Brooks. Van hardcore racetrim suited biker langzaam aan transformeren naar de stylish and minimal suited commuter, die selfie met de Brooks? Die kan ik beter tijdens een mooie ochtendgloren naar Arnhem door de Achterhoek. Go Well, go Brooks

  • Ede Visser

    De Harrier oogt als een degelijke en comfortabele helm die ik graag voor mijn woon-werk fietsritten wil gebruiken. Hij past mooi bij mijn outfit en dan heb ik een goede reden mijn eerste helm weg te doen. Ik ben benieuwd!

  • Niels Beijers

    De Harrier, zeer mooie helm. Mijn oude is sn vervanging toe en wat zou mooier zijn dan een mooie te winnen. Model ziet er heel mooi en strak uit. Ik zou hemgebruiken voor mijn ritten door het mooie Limburgse landschappen. Bergjes op en af en zonder helm ga ik de deur niet uit. Veiligheid gaat altijd voor. Leuke actie nu hopen dat ik de gelukkige mag worden want zou er heel blij mee zijn!! Mvg Niels!!

  • Johan Bekema

    Ik zou de Brooks Harrier gebruiken tijdens toertochten over het Friese landschap, waarbij de Harrier ism de wind zowel verkoeling als bescherming kan bieden aan mijn hoofd!

  • Ruben L

    Dat vind ik nou zo leuk aan racefietsblog: steeds weer nieuwe productpareltjes ontdekken die ik nog niet kende en waar ik stiekem ook best een beetje hebberig van word! Een egaal blauwe Harrier zou in ieder geval PERFECT passen bij mijn egaal blauwe Surly Pacer met Brooks bruin stuurlint en bruin zadel! Stylish, clean en een beetje klassiek, maar stiekem ook weer niet… Net als mijn stalen Pacer, waar stiekem ook gewoon een Campa 11-speed groep op zit, maar dan wel alles in zilver uiteraard! Nergens zwart en nergens een grammetje carbon… dus dat iets hogere gewicht van de Harrier lijkt me ook niet echt zo’n probleem… 😉

  • Maurijn Klok

    Brooks kan zich beter gaan focussen op zadels… mooi zijn de helmen niet. In de winter zou ik die Island wel kunnen gebruiken met mijn muts eronder..

  • Frans Funnekotter

    Picture this: een diepblauwe Brands racefiets uit 1997 met Columbus Max buizen, met een classic Campa Athena 11 speed alu groep erop en Campa Zonda wielen in silver uitvoering waarop ik, overigens bij eerste montage met grote moeite, de onbekend-goede Challenge Strada banden met bruine wangen heb gemonteerd. Uiteraard maak ik mijn kilometers comfortabel op een door het gebruik naar mijn kont gevormd Brooks B17 racezadel, de smalle varinat dus, donkerbruin van kleur. Om het niet al te voorspelbaar te maken: om het Velo Orange stuur zit geen Brooks stuurlint, maar Cinelli Vegan (kan ik iedereen aanbevelen die van bakken comfort en grip houdt), in bijpassend bruin. Hierbij zwarte leren fietsschoenen met veters, wel van het moderne soort.
    Met deze combinatie rijd ik vele duizenden kilometers per jaar, vaak in groepen, waar veiligheid en bescherming nog meer geboden is dan wanneer je solo rijdt. Polders, Limburgse heuvels, Ardennen, Alpen, die stalen Bands neem ik gewoon mee naar boven. Gaat prima. Sinds een jaar of tien rijd ik geen kilometer meer zonder helm. Twee onnozele valletjes verder weet ik maar al te goed waarom.
    Mijn huidige helm heb ik bij de Lidl gekocht. Niet dat -ie slecht is, er zit een TUV keurmerk op, maar het is een lomp ding en het zit niet echt goed. Wat zou het mooi zijn om kop en kont met elkaar in harmonie te brengen met een Brooks Harrier in een ingetogen kleur. Als ik in deze winactie de gelukkige ben beloof ik jullie dat ik er een praktijkverslagje van zal insturen na 1000 km.

    • racefietsblog

      We zien het plaatje al redelijk voor ons, Frans, aan jou de beurt om het werkelijkheid te maken. Gefeliciteerd! Laat je hier dan ook het finale plaatje zien straks? Stuur aub je info, maat en kleur van de helm naar info@racefietsblog.nl

      • Doesbrand

        wauw, wat leuk, ben vereerd. Ik zal een foto sturen, en de review na 1000 km komt ook jullie kant op. overige info stuur ik per mail. Veel dank, super actie!

        • Free Wheely

          Leuk om te lezen Frans! Gefeliciteerd 😉
          In september organiseer ik met Brooks een rit, ik hou je op de hoogte. Ik ga er vanuit dat je meefietst met zo’n schitterende helm..
          Peter

          • Frans Funnekotter

            Aber natürlich Peter! Als het maar niet 9 & 10 september is. Dan is t Haarlem Cultuur Festival.

  • Paul Valkenburg

    Altijd mooi spul van Brooks. Heb al een cambium c13 zadel op m’n matzwarte DeRosa, maar ik zou graag meedingen naar de Harrier voor m’n ouwe heer. Hij is net met pensioen en lekker kilometers aan het maken. Voor de (klein)kinderen is niks te gek/duur, maar zelf rijdt hij met een goedkoop helmpje rond. Een fraai exemplaar van Brooks zou dus zeker niet misstaan.

  • Jos Fliers

    Tweeëndertg jaar geleden gingen mijn vrouw en ik op fietsvakantie in Spanje, in Picos de Europa. Alleen als we een helm zouden dragen gezien de afdalingen. Dus kochten we de eerste hard shell helm van Bell, een wit potje met twee ventilatiesleuven; voor en achter. Een echt Calimero helmpje. Nooit last gehad van gebrek aan koeling, wel afgezet in de beklimmingen als het echt te steil werd, gezien de verzetten was het dan toch lopen met alle bagage. Grote voordeel van een gesloten helm, ik heb nog jaren op de mountainbike gereden met de Bell, is dat alles erop af glijdt, nergens een opening waar een tak of bij een val een steen in kan blijven haken. En aangezien de Island ook nog compact om je hoofd zit, de technologie is verbeterd, is dit een van de veiligste helmen op de markt in mijn opinie.

    • racefietsblog

      Gefeliciteerd Jos! Die Island is zo te lezen echt wat voor jou inderdaad. Stuur aub je info, maat en kleur van de helm naar info@racefietsblog.nl

  • racefietsblog

    Jos Fliers, @fransfunnekotter:disqus en Bart Thiesen (op FB), van harte gefeliciteerd, jullie zijn de gelukkige winnaars van respectievelijk een Island en de Harriers. Sturen aub jullie info, maat en kleur van de helm naar ons via info@racefietsblog.nl