We begonnen er bijna aan te wennen; deze Cadenz CRB03 trekt de aandacht bij andere fietsers. Dat is enerzijds omdat het merk nieuw is, maar ook vanwege de uitstraling; hij ziet er snel uit!

Opmerkingen die we veel terug zien komen, met name bij aero modellen, zijn; “…exacte kopie van…” of “..lijkt wel heel erg op…” tot “ordinair gejat”. In essentie is elke racefiets hetzelfde, maar is er de laatste 10 jaar meer verscheidenheid met betrekking tot de specifieke eigenschappen van de fiets. Het wekt natuurlijk geen verbazing dat de aerofiets van merk A en de aerofiets van merk B op bepaalde punten gelijkenissen hebben. Er zijn maar zoveel dingen die je uniek kan maken om eenzelfde doel te bereiken.

Dat gezegd hebbende, de gelijkenissen zijn er en de verschillen zijn soms minimaal. Bij de CRB03 komen ook al meteen een paar modellen van andere merken bij ons naar boven. Toch heeft hij iets unieks. Misschien is het maar een gevoel, maar ik had niet het gevoel op een kopie van iets anders rond te rijden.

Veel bekijks
Het zijn vooral de collega-fieters die omkijken, de niet-fietser kan het niet veel meer bekoren dan anders (maar daar heeft Tim Krabbé al eens iets treffends over geschreven). We kregen de fiets – een demo model overigens – in het mat-zwart met rode accenten en witte decals. Het blijkt ook steevast bij vrijwel alle merken de meest verkochte kleur te zijn. En eerlijk is eerlijk, het staat hem goed. Hij ziet er stoer en snel uit. Persoonlijk ben ik meer te spreken over de witte decals van CRB03 dan de rode van de CRB02, maar dat is een kwestie van smaak. Natuurlijk passen de FFWD F4R full carbon clinchers er ook erg goed bij. Grappig is dat de rode details van de fiets van de zijkant nauwelijks te zien zijn. Bekijk je de fiets van elke andere hoek dan zal je ze beter kunnen zien. Sterker nog, als je op de fiets zit en je kijkt naar beneden dan zou je eerder andersom denken, dat de fiets rood is met zwarte details. Desalniettemin wint het zwart het van het rood en het geeft de fiets ook een beetje een – positief – aggressieve uitstraling.

Cadenz-CRB03-09

De uitrusting is meer dan compleet. We kregen hem op de wielen na in de standaard uitvoering. Natuurlijk is er de mechanische Ultegra groep met semi-compact 52-36 crankstel waarmee je nooit een miskoop doet. Maar ook de cockpit is goed voor elkaar met de 3T onderdelen waarbij het Aeronova Pro stuur opvalt, maar natuurlijk heel goed bij de fiets past. Alle kabels lopen vanaf het stuur binnendoor.

Bij de achterkant zie je dat de band heel strak langs de zitbuis loopt en staande achtervork een flink stuk onder de bovenbuis bij de zitbuis komt. Een typische keuze voor veel aero fietsen, uiteraard vanwege de stroomlijn. De van bovenaf gezien flinterdunne schuine buis en de eigen ‘Wingstreem’ zadelpen passen ook perfect in dat plaatje. De korte wielbasis (scheelt 1,5 cm t.o.v. de CRB02) , de rechthoekige liggende achtervork stralen stijfheid uit, deze fiets is gemaakt voor snelheid.

Koest!
Dat wat de fiets uitstraalt, laat hij ook op het asfalt zien. Je merkt meteen dat het geen alledaags toerfietsje is, maar materiaal is voor de snelle jongens. Tikkeltje nerveus ook, je moet hem even zien te temmen. Dat lukt prima, maar dan ga je er alsnog als een gek mee vandoor. Je moet jezelf soms echt een beetje in bedwang houden. Sommige fietsen zijn daarvoor gemaakt, zo ook deze CRB03. Bochten maken zijn een waar feest, je kan ze scherp aansnijden en er rap weer uitkomen. Ga je op de pedalen staan, dan merk je die nerveuze trekjes weer even, maar als je die onder knie hebt geeft het juist vertrouwen. De FFWD F4R zijn hier ook debet aan. Die bollen heerlijk met de DT Swiss 240 naven en staan hun mannetje in de bochten. Die maken het plaatje compleet.

Valt er dan ook nog wat op aan te merken? Ja, natuurlijk, niets is perfect in fietsenland, ook bij Cadenz niet. Al wordt elke klacht of opmerking serieus genomen en meteen opgepakt waar mogelijk. Dat is dan weer het voordeel van een kleine onderneming; korte lijnen. Het aerodymanische 3T stuur is echt even wennen. Hij past juist heel goed bij de fiets en vraagt om een agressieve houding, het liefst diep in de beugels. Het stuurlint loopt ook niet verder dan de bocht boven. Leg je je handen bovenop het stuur, dan is er dus geen lint voor de grip. Er was ook een licht tikje in die dunne schuine buis bij het schakelen met de voorderailleur. Dat wist Cadenz zelf ook en er werd al aan gewerkt, fijn om te weten. Een tik die ik ervaarde vanuit het zadel of zadelpen was snel opgelost door de zadelpen even los en vast te zetten. Het vastzetten van geïntegreerde zadelpenklem luistert iets nauwer dan een reguliere klem. De stickers op de zadelpen zitten eigenlijk iets te laag. Zoals gezegd is het demo-model en dit wordt bij de nieuwe lichting gecorrigeerd. Details, maar die zijn bij zo’n fiets wel belangrijk.

Cadenz-CRB03-15

Een opvallende verschijning is de achterrem, de Ultregra Direct Mount SLR. Als je die niet heel bekend voorkomt, kan dat kloppen. Normaal gesproken zie je hem ook niet veel omdat deze onder het bracket gemonteerd zit. Deze gaat wel vervangen worden door een ‘normale’ direct mount Ultegra-rem overigens. De keuze om de rem niet bij het bracket te plaatsen is overigens bewust omdat het een plek is die veel vergt van het materiaal, onder meer door vuilophoping. Op de voorvork zit overigens een standaard Dual Pivot remhoef, en niet een Direct Mount.

Zelf samenstellen en proberen
Cadenz verkoopt hun fietsen online. Dat heeft ondermeer als voordeel dat je heel makkelijk je fiets kan configuren, mocht je je niet kunnen vinden in de default setup. De CRB03 is er vanaf 2.899 euro. Dat is zoals wij hem kregen, maar dan met alu Fulcrum wielen. Je kan nagenoeg alle onderdelen naar wens afstemmen. Dat ze online verkopen wil nog niet zeggen dat offline niet bestaan. Wil je hem eens proberen, dan kan je een proefrit aanvragen. Hoe scherp de prijs ook is, als je zo’n bedrag online uitgeeft wil je hem liever toch even in het echt meegemaakt hebben.

Details
Frameset: Cadenz CRB03 T700
Stuur – 3T Aeronova aluminium
Stuurpen: 3T
Zadelpen: Cadenz Full Carbon Wingstreem
Zadel: Prologo Kappa
Zadelpenklem: Cadenz integrated
Wielen: FFWD F4R FCC (full carbon clinchers) met DT Swiss 240 naven
Band: Vredestein Fortezza 25mm
Groepset: Shimano Ultegra 6800
Gemeten gewicht: 7,39kg (zonder pedalen) maat 56
Adviesprijs: EUR 3.999 (met de standaard Fulcrum Racing Quattro LG wielen EUR 2.899)
Bestellen kan op de website van Cadenz

Conclusie
Een mooie aanvulling voor de Cadenz collectie deze CRB03. Echt anders dan de CRB01 en CRB02 die je wat meer laid back zou kunnen noemen, maar dat doe je pas nadat je op deze racer hebt gereden. Hij is gemaakt om snel te zijn getuige de aerodynamische eigenschappen van het frame en het rijgedrag sluit hier heel direct op aan. Zo direct dat hij in het begin nerveus aanvult, je moet er even aan wennen. Ben je die fase voorbij, dan is het echt een leuke en snelle fiets om op te rijden. Het mag duidelijk zijn, de Cadenz CRB03 is in beginsel niet bedoeld voor een rustig toerritje, al is dat prima te doen wanneer je jezelf maar een beetje in toom kan houden.

Cadenz-CRB03-01 Cadenz-CRB03-02  Cadenz-CRB03-12 Cadenz-CRB03-11 Cadenz-CRB03-14 Cadenz-CRB03-13 Cadenz-CRB03-08 Cadenz-CRB03-06 Cadenz-CRB03-05 Cadenz-CRB03-04 Cadenz-CRB03-03  Cadenz-CRB03-16 Cadenz-CRB03-10 Cadenz-CRB03-07

Gerelateerd

  • Jarno

    Als open mould frame gewoon af te halen bij de Chinees…

  • Wouter

    Kan je meer toelichtingen waarom het stuur toch echt even wennen is? Zit er namelijk zelf ook aan te denken om dit stuur aan te schaffen maar altijd goed om ervaringen mee te nemen

    • racefietsblog

      Het ontwerp van het stuur is echt toegespitst op aerodynamica. Zoals je kan zien op de foto’s is de bovenkant vrijwel plat en is het stuurlint tot de shifters gewikkeld om het stuur. Bovenop heb je dus geen stuurlint. Dat in combinatie met de eigenschappen van de fiets maakt dat je er even aan moet wennen. Dat duurt overigens niet lang, het is ook maar wat je gewend bent

  • Youri Lentjes

    Ik vind het knap duur voor een Chinees frame met een sticker. An sich niets mis met een Chinees open mould frame, maar dan moet de prijs er ook naar zijn. De alinea over de opmerkingen dat hij dat veel op andere frames lijkt is dan ook onterechte goedpraterij. Hij lijkt veel op ander frames omdat hij exact hetzelfde is als andere frames. Voor dat bedrag koop ik liever een Canyon Aeroad CF SLX 8.0 en hou ik €400,00 in de zak (€3.499,00, zelfde/vergelijkbare afmontage) of een Di2 variant (€400,00 duurder, maar dan met aerodynamischer stuur). Vind het stuur op deze Cadenz overigens mooi, maar de kabelloop wordt wel een bende door de late uitgang van de kabels (en de plek waar de kabels het frame weer in moeten).