Nee het lijkt op papier geen eerlijke vergelijking, een Supersix Evo Hi-Mod Disc met een Ultegra groep tegen een aluminium Caad Optimo Disc met een 105 groep. En dat is het ook niet.

Waarom zetten we deze twee fietsen dan naast elkaar? Om eens te kijken waar de verschillen tussen deze twee fietsen zitten omdat ze wel dezelfde geometrie hebben. Laten we beginnen met even kort de specificaties op een rijtje te zetten.

Specificaties SuperSix Evo Hi-Mod Disc
Frame: SuperSix EVO Hi-Mod Disc carbon
Vork: SuperSix EVO Hi-Mod Disc carbon
Crankset: Cannondale HollowGram SI BB30a 52/36
Bottombracket: Cannondale PressFit30 Aluminium
Groepset: Shimano Ulegra
Cassette: Shimano Ultegra 11-28
Remmen: Shimano Ultegra, v 160/a 140 mm
Cockpit: Cannondale C1 Ultralight aluminium
Stuurlint: Fizik Microtex Superlight Classic
Zadelpen: Cannondale SAVE carbon 25,4 x 350 mm
Zadel: Fizik Arione R5
Wielen: Mavic Aksium Disc WTS
Banden: Mavic Yksion Elite 25 mm
Gemeten gewicht: 8,03 kg
Adviesprijs: € 3.999,-

Specificaties Caad Optimo Disc 105
Frame: Caad Optimo C2 aluminium
Vork: Cannondale Ultra carbon
Crankset: FSA Gossamer BB30 50/34
Bottombracket: FSA BB30
Groepset: Shimano 105
Cassette: Shimano 105 11-28
Remmen: TRP Spyre C cable disc, v 160/a 140 mm
Cockpit: Cannondale C3 aluminium
Stuurlint: Cannondale Bar Tape Gel
Zadelpen: Cannondale C3 aluminium 27,3 x 300 mm
Zadel: Cannondale Stage Ergo
Wielen: Maddux RD 2.0 Disc
Banden: Schwalbe Lugano 25 mm
Gemeten gewicht: 9,69 kg
Adviesprijs: € 1.299,-

De SuperSix is het frame waar ook het Cannondale-Drapac team mee rijdt. We hebben al eens de Ultegra Di2 van deze fiets uitgebreid getest, dat gaan we nu niet over doen. We gaan hier in op de verschillen tussen de SuperSix en de Optimo. Wat misschien het eerste opvalt is dat er bij de SuperSix in deze configuratie gekozen is voor Mavik Aksium Disc wielen. Zo’n instapwielset zou je misschien niet direct verwachten bij een high-end frameset als deze SuperSix. De achterliggende reden van Cannondale is een logische: wanneer je namelijk een SuperSix Evo Hi-Mod koopt is de kans groot dat je ook wedstrijden rijdt of anderszins een serieuze fietser bent. In dat geval heb je zeer waarschijnlijk een specifieke voorkeur voor een goeie wielset, of je hebt al een serie wielsets thuis die je ervoor wil gebruiken. Waarom zou je dan een dure wielset in de fiets stoppen terwijl de klant toch z’n eigen wielset erin wil zetten? Met deze Mavic wielset blijft de prijs relatief laag voor de fiets en heb je direct een winterwielset in de meegeleverde Aksium. Niet verkeerd bedacht toch?

Nadeel is wel dat het rijgedrag van onze testfiets werd beïnvloed door de wielset. Het kan dus allemaal nog een stukje sneller en lichter met een bijpassende wielset. Het gewicht van de SuperSix in maat 56 is 8,03 kg. De Caad Optimo is uiteraard iets zwaarder en weegt op onze weegschaal 9,69 kg. Ruim 1,5 kg zwaarder dan de SuperSix. De Optimo is erg comfortabel, daarin heeft hij wel iets weg van de Cannondale Caad 12 die ook van aluminium is. Wat ook erg positief opvalt, is dat de Optimo erg makkelijk te berijden is. Rechtdoor is de fiets heel stabiel en koersvast. Je voelt duidelijk dat je controle hebt. Ook de bocht in sturen gaat soepel en wil je de fiets opeens keihard de bocht in gooien, dan kan dat ook wel al moet je daar een beetje moeite voor doen. Dat ligt bij de SuperSix anders. Die is duidelijk iets minder comfortabel zonder keihard te zijn maar dit frame is ook van carbon. Sturen doet de SuperSix directer dan de Optimo. Hiermee is het makkelijk om je fiets in de bocht te gooien, een klein tikje aan het stuur en de fiets volgt. Ook uit bochten accelereren merk je echt een groot verschil tussen beide fietsen. De SuperSix is door de betere stijfheid en het gewichtsverschil zoveel sneller op snelheid na een bocht. Niet zo gek dat Team Cannondale-Drapac daarmee rijdt en niet met de Optimo. Maar als je eenmaal op snelheid bent rijdt de Optimo ook erg fijn en voelt de fiets ook als een echte racer door de geometrie. Natuurlijk kan je met spacers een beetje spelen met je houding. Dat de Optimo ook iets meer voor de toerrijder is gemaakt, blijkt ook uit de aansluiting voor bagagerekken die in het frame verwerkt zitten.

Dansen op de fiets
Bij staand fietsen zoals klimmers of sprinters doen merk je ook een opvallend verschil. De Optimo gaat verrassend soepel, meer glooiender van links naar rechts. Soepeler dan bij de Supersix. Dat had ik van te voren niet verwacht. Voor het echt fijne dansen op je fiets moet je dan ook de Optimo hebben.

Een ander groot verschil zijn de remmen. De mechanische schijfremmen van de Optimo remmen hard genoeg maar als je de remhendel inknijpt grijpt de rem opeens aan. Je kan niet zo fijn doseren wat je met de hydraulische remmen van de SuperSix wel kan. Dit verschil merk je vooral goed wanneer je de twee fietsen snel achter elkaar rijdt. Na een tijdje rijden op de Optimo wen je aan de mechanische schijfremmen, maar dat neemt niet weg dat er verschil in zit. Zowel Shimano Ultegra als Shimano 105 schakelen prima. De Ultegra groep is iets lichter en is iets duurzamer maar tijdens het fietsen schakelen ze beide fijn. En dan die Cannondale Spiderring op het HollowGram SI crankset van de SuperSix, die is wel heel erg mooi.

Samenvatting
Uiteindelijk zijn de twee fietsen duidelijk verschillend en dat is ook niet heel verrassend wanneer je weet dat de SuperSix drie keer zoveel kost als de Optimo. Dat moet dan ergens in gaan zitten. Het is niet zo dat de duurdere fiets overal beter in is. Ze zijn verschillend. Leuk om te zien dat op sommige punten de Optimo wat beter scoort en op andere punten de SuperSix. Het ligt er dus aan waarvoor je de fiets wil gebruiken welke keus je maakt. Wil je wedstrijden gaan rijden of ben je een sportieve toerrijder die graag na elke bocht weer zo snel mogelijk op snelheid komt, dan is de SuperSix jouw fiets. Hou je iets meer van gemak en rustiger toeren terwijl je ook best af en toe hard kan dan is de Optimo een erg fijne keus. De aansluitingen voor bagagerekken op het Optimo frame geven je ook de mogelijkheid om er makkelijk mee op fietsvakantie te gaan. Dit heeft de SuperSix dan weer niet.  En over de uitstraling is het lastig eens te worden. De Team kleuren van de SuperSix zijn heel uitgesproken maar wel erg mooi (vind ik), de Optimo heeft een minder uitgesproken kleurstelling, maar is zeker niet anoniem in het grijs/paars.

Meer informatie kan je vinden bij Cannondale.

foto’s van de SuperSix:

   

foto’s van de Optimo:    

Gerelateerd