Tegenwoordig rijden twee World Tour teams met de Canyon fietsen en de Aeroad en Ultimate zijn een van de meest populaire fietsen bij de fanatieke liefhebbers en zelf gesponsorde profs. Maar voor veel fietsers draait fietsplezier niet alleen om snelheid. Comfort is key, uiteraard gecombineerd met looks, want het draait toch eigenlijk altijd wel ook om de looks. Daar maakt de nieuwe Canyon Endurace haar intrede: een op het eerste oog superstrakke racefiets waarbij alles is gedaan om het comfort zo groot mogelijk te maken.

Canyon maakt de Endurace CF SLX met schijfremmen in zes verschillende uitvoeringen en een damesmodel, allemaal uitgerust met Shimano groepen. Het topmodel is afgemonteerd met een Shimano Dura-Ace Di2 en Mavic Ksyrium pro carbon sl wielen. Wij mochten de Endurace CF SLX 9.0 met Shimano Dura-Ace en DT Swiss wielen in maat L testen en kon de fiets onder andere op de staart trappen in Luxemburg. Daarnaast hadden we voor de foto’s ook nog een CF SLX 8.0 in het Canyon rood meegekregen die alleen qua groep (Ultegra) verschilt van de 9.0.

Ten opzichte van de vorige Endurace is de geometrie aangepast. Zoals gebruikelijk bij endurancefietsen is de zit iets meer rechtop dan bijvoorbeeld de Canyon Ultimate en de Aeroad. De reach is hierbij iets korter en de achterbouw wat langer. Door voldoende spacers is het stuur desgewenst alsnog vrij diep af te stellen. Het lange balhoofd waar veel endurancefietsen aan te herkennen zijn is door het frameontwerp nauwelijks opvallend, waardoor de fiets esthetisch strak en snel oogt. Wat betreft looks doet hij daarmee nauwelijks onder voor een racer.

Comfortstandaard
De fiets draagt volgens Canyon bij aan de nieuwe standaarden voor controle en comfort. Dit comfort wordt geleverd, naast de geometrie door een aantal hoofdzaken. Met de Endurace heeft Canyon, net als veel andere merken een racer geïntroduceerd met hydraulische schijfremmen. De Endurace CF SLC 9.0 wordt geleverd met een DT Swiss RR21 DB Dicut wielset met Continental Grand Prix 28mm banden. Verder is de fiets uitgerust met een door Canyon ontwikkelde bladveer zadelpen, die schokken absorbeert. Op voorhand had ik nooit kunnen bedenken dat het effect van deze elementen zo groot zou zijn. Al direct bij de eerste kilometers was het effect van deze nieuwe comfortstandaard merkbaar. Meerdere keren heb ik gekeken of mijn band echt niet lek was als ik over een put reed maar niets voelde. In het rijgedrag merkte ik wel dat de fiets door de geometrie niet heel snel instuurde, zoals bij een echte racer. Daardoor heeft de fiets prettige, rustige rijeigenschappen, wat past bij het comfortabele karakter van deze fiets.

Endu-race
In de naam Endurace zit natuurlijk ook het woord race besloten. Canyon heeft namelijk getracht het comfort van een endurance fiets te combineren met de looks en het imago van een snelle racer. Het meest zichtbare aspect hiervan is het stuur. Net als de Aeroad is de Endurace uitgerust met een door Canyon zelf ontwikkelde cockpit, het H31 carbonstuur met geïntegreerde stuurpen. De stuurpen is 110 mm bij een L en daarmee relatief lang. Het stuur ziet er heel scherp en aero uit, maar is in werkelijkheid heel ergonomisch door de korte bocht in het stuur. In combinatie met het Canyon Ergospeed Gel stuurlint is het stuur dan ook enorm comfortabel. Door de spacers kun je aardig wat verstellen, maar als je het echt heel exact wilt stellen zul je wellicht de hele cockpit moeten vervangen voor een ander maatje.

canyon-endurace-8

Schijfremmen
Belangrijk kenmerk van de fiets zijn uiteraard de schijfremmen. Door de UCI nog altijd uit het profpeloton gehouden maar voor een all-round fiets als deze echt een uitkomst. De Endurace wordt geleverd met flat mount schijfremmen met zowel voor als achter 160mm schijven (in maat 2XS wordt de fiets geleverd met 140mm schijven). De voorvork van de fiets, in het bijzonder aan de linkerkant is versterkt ten opzichte van de vork van de Ultimate om de krachten van de schijfremmen te verdragen en is daardoor ook wat zwaarder. De schijfremmen zorgen ervoor dat je onder alle omstandigheden goed kunt remmen, ook in de lange, natte bosrijke Luxemburgse afdalingen bleef de remkracht van de schijfremmen constant en betrouwbaar, zelfs op onverharde paden. Persoonlijk ben ik nooit echt fanatiek daler geweest, maar de schijfremmen maken het dalen stukken meer ontspannen, daar raak je heel snel aan gewend. De DT Swiss RR21 DB Dicut wielen waarmee de fiets is uitgerust dragen ook zeker bij aan dit comfort. De wielen hebben een mooie balans tussen stijfheid en comfort en rollen heerlijk. Zelfs wanneer ik vol in de ankers moest voor een haarspeldbocht maakten de wielen steeds een stabiele indruk. Geheel volgens de trend maken de wielen gebruik van steekassen welke in samenwerking met DT Swiss zijn ontwikkeld om het geheel stijver maken. De 28mm banden zorgen daarbij voor meer dan genoeg grip om de remkracht te vertalen naar het wegdek, dusdanig dat ik geen enkel moment het gevoel heb gehad dat de remmen zouden blokkeren. Het frame is ruim genoeg om banden tot maximaal 33 mm, waarmee je de meeste crossbanden zou moeten kunnen monteren, maar mocht je juist wat sportiever willen rijden kun je ook prima 25mm banden er op leggen. Op de weg geeft de fiets in ieder geval een compleet ander gevoel dan een moderne, stugge, carbon, aero fiets, die toch wel soms wat nerveus en slipperig kunnen zijn. Niks van dat bij de Endurace: de wielen, banden en remmen maken een super stabiele en betrouwbare indruk.

VCLS Zadelpen
Misschien wel het meest debet aan het daadwerkelijke fietscomfort is de zadelpen. Deze maakt gebruik van de inmiddels bekende VCLS technologie en werkt als een bladveer. Volgens Canyon draagt het zadel en daarmee de zadelpen 70% van het gewicht van de rijder. Het opvangen van trillingen via de zadelpen kan dan ook tot een vermoeide onderrug en pijnlijk zitvlak leiden. Volgens Canyon verminderd de VCLS zadelpen het effect van deze trillingen tot 50%. Het verende effect van de zadelpen is het sterkst merkbaar als je achter op het zadel zit. Wanneer je in een meer racemodus op het puntje van je zadel zit is het verende effect minder. Voor de nieuwe VCLS zadelpen is de klem in het frame verder naar beneden geplaatst, hierdoor krijgt de zadelpen nog meer ruimte om te buigen. Nadeel van de zadelpen vind ik dat er tijdens klimmen toch energie verloren gaat in de verende werking. Tijdens een zittende klim, harkend op het zadel merk je dat de zadelpen meeveert bij elke aanzet. Dit voelt dan minder strak dan je bij een klimfiets gewend bent. Om dit tijdens het klimmen te voorkomen had ik graag gezien dat het verende effect regelbaar zou zijn, ook omdat per persoon de wensen en het gewicht verschillen. Groot voordeel van de zadelpen is dat zelfs na een lange dag in het zadel je zitvlak significant minder last geeft. Om die reden zou ik maar wat graag wennen aan de aandachtspunten van de zadelpen.

canyon-endurace-9

Afmontage
De Endurace CF SLX wordt geleverd met Shimano Ultegra of Dura-Ace en zowel mechanisch als elektrisch schakelen. De geteste fiets was afgemonteerd met Shimano Dura-Ace met mechanisch schakelen, deze groepen behoeven geen introductie en hebben allebei hun klasse al lang bewezen. Naast de cockpit en zadelpen van eigen makelarij en wielen van DT Swiss is de fiets uitgerust met een Fizik Aliante R5 zadel, wat in comfortabel vond en bovendien mooi vond passen bij het uiterlijk van de fiets. Het frame wordt geleverd in een opvallende matrode en matzwarte kleur. Het damesmodel wordt in matzwart en een blauwgrijze variant geleverd.

Binnenkort komt de Endurace CF SL welke een afgeleide is van de CF SLX maar met een goedkopere afmontage met een vanafprijs van rond de € 2000,-

Details
Canyon Endurace CF SLX 9.0
Frame: Canyon Endurace CF SLX Disk
Voorvork: Canyon One One Four SLX Disk
Crankstel: Shimano Dura-Ace 52-36
Remmen: Shimano BR-RS805
Derailleurs: Shimano Dura-Ace 11 speed
Cassette: Shimano Dura-Ace 11 speed 11-28
Ketting: Shimano Dura-Ace
Stuur: Canyon H31 Ergocockpit
Zadel: Fizik Aliante R5
Zadelpen: Canyon S15 VCLS 2.0 CF
Wielen: DT Swiss RR21 DB Dicut
Banden: Continental Gran Prix 4000S II
Gemeten gewicht: 7,6 KG
Adviesprijs: EUR 4.299,-

Pluspunten
+ Strak ontwerp
+ Comfort
+ Stabiele daler

Minpunten
– De verende werking van de zadelpen is niet regelbaar
– Verstelbaarheid van de cockpit

Conclusie
Op voorhand had ik hoge verwachtingen van Canyon, schijfremmen en de Endurace en die heeft de fiets voor mij helemaal waar gemaakt. Sterker nog, misschien had ik de waarde van het comfort zelfs onderschat. Zonder morren fietste ik meerdere dagen achter elkaar meer dan 100km per dag, terwijl normaal gesproken mijn onderrug en zitvlak toch wel een belemmering zouden vormen. Wat een genot.

Het design van de fiets is enorm strak door de cockpit van Canyon en de DT Swiss wielen, daar kun je naar blijven kijken. Het is duidelijk dat naast comfort ook het uiterlijk een aanzienlijke rol heeft gespeeld bij het design van de fiets en dat is ook niet onbelangrijk, op de racefiets wil je toch een beetje goed voor de dag komen. Precies zo heb ik de fiets ook ervaren, naast comfortabel voelt de fiets ook nog steeds heel snel. Klimmen en dalen is een genot en indien gewenst kan je behoorlijk diep in de beugels zitten als je wat spacers eruit haalt. De prijs zal voor velen toch een drempel vormen, maar in het topsegment waarin deze fiets acteert zou je kunnen stellen dat hij in feite wat betreft prijs nog aan de onderkant van de markt zit en bij Canyon weet je in ieder geval zeker dat je waar voor je geld krijgt.

canyon-endurace-3 canyon-endurace-4 canyon-endurace-5  canyon-endurace-2 canyon-endurace-7 canyon-endurace-6 canyon-endurace-rood2 canyon-endurace-10 canyon-endurace-rood

canyon-endurace-2 canyon-endurace-3

Meer info is te vinden op de website van Canyon

Gerelateerd

  • Kees Vermeer

    Dank voor de mooie test. Zelf ben ik momenteel aan het kijken naar deze fiets, maar rij momenteel met een Specialized Roubaix. Kan niet heel diep zitten ivm nekklachten en zit kwa geometrie richting een L of XL van deze fiets.

    Even een vraagje over de fietsen op de foto. Welke maten zijn de rode en de zwarte fiets op de foto? Verder, hoe hoog stond het zadel op deze foto (als het bekend is de hoogte van midden trapas tot bovenkant zadel gemeten langs de zitbuis)? Als dit niet bekend is, hoe groot was degene die op de fiets zat (lengte en binnenbeen maat)?

    Zelf ben ik 1,89 met een BBL van 90cm.

    Dank voor de reactie!