De naam windt er geen doekjes om. Als je “Ultimate” heet, zijn de verwachtingen hooggespannen, toch? Het gaat ook nog om het topframe, de CF SLX. Hetzelfde frame waarmee Nairo Quintana de Giro en Vuelta mee won. Die willen we weleens proberen!

Als de fiets goed genoeg is voor een winnaar van de een grote ronde, dan zal hij dat voor ‘ons’ ook wel zijn, toch? Ja en nee. Ja, wij hebben inderdaad niet nóg beter of lichter nodig. En nee, want niet elke proffiets is een pretje om op te rijden. Ze zijn gemaakt om te presteren en dan moeten er vaak concessies gedaan worden, zoals met het comfort. Dan heb je hetzelfde als je held, maar kan je er niet lekker op fietsen. Veel van die proffietsen zijn echter ook voor de consument beschikbaar. Vanwege sponsoring van de teams niet altijd in de exacte setup, maar zoals in het geval van deze Canyon dus wel met exact hetzelfde frame.

De Ultimate CF SLX is Canyon’s fiets met een heel laag gewicht. Voor de klimmers dus, zal je in eerste instantie terecht denken, maar dat is te kort door de bocht. Natuurlijk is het lage gewicht prettig bij het klimmen, maar hij rijdt fijn genoeg om hem ook bij andere gelegenheden te berijden. Maar laten we de fiets eerst even aan je voorstellen.

Er is namelijk wel iets bijzonders met deze uitvoering. Hij is afgemonteerd met een groep die we nog maar zelden bij ons op de redactie voorbij zien komen op testfietsen: Campagnolo Record. Dat geldt overigens ook voor andere Campagnolo groepen. Het is allemaal nog prima verkrijgbaar en betaalbaar, maar het lijkt voorbehouden voor een selecte groep liefhebbers. Extra leuk dus dat we een fiets met Campa over de vloer hebben. En of je nou iets met Italië hebt of niet, je moet toch geven dat het er erg mooi uitziet. De ergonomische vorm van de shifters en de carbon achterderailleur zijn prachtig om te zien. Naast de groep zijn ook de wielen van Campagnolo. De volledig zwarte Shamal Mille van aluminium. Bijzonder is de zwarte remrand, iets dat normaal alleen voorbehouden is aan carbon velgen. Het lage profiel en zwart gaan mooi samen met het slanke profiel van het frame. De fiets komt standaard met 25 mm Continental GP4000s bandjes. Bij het H36 stuur van Canyon zelf zijn stuur en -pen geïntegreerd tot één geheel. Het heeft een mooie platte bovenkant. Het stuur is er overigens ook in andere lengtes en breedtes en kan je kosteloos aanpassen bij het bestellen. De zadelpen is ook van Canyon, het zadel is de Antares R5 van Fizik.

Rijervaring
Het gewicht is inderdaad laag, erg laag. Deze fiets in maat L weegt slechts 6,68 kg. Die belofte wordt dus al meteen ingelost. Daar kan misschien nog wel wat vanaf, maar daar moet je dan wel echt je best voor doen, ook financieel. Waarom zou je nog, met zo’n gewicht. Dat het laag is merk je ook meteen als je er mee gaat fietsen, hij is heel lichtvoetig. Een beetje nerveus misschien ook wel, maar goed te hanteren. Ook al kan iedereen er zo op wegrijden, het is niet een fiets die ik ook meteen aan beginners zou aanraden. Het lichtvoetige maakt hem ook direct in zijn stuurgedrag, maar hij blijft wel stabiel. Als je een beetje kan sturen kan je hier je lol mee op. Misschien is dat wel waarom profs als Quintana er zo goed mee uit de voeten kunnen. Al is het directe even wennen, ik vind het wel lekker dat je de limieten kan opzoeken zonder snel in de problemen te komen.

Al hebben we er niet de Zoncolan mee aangedaan zoals in de Giro, als we dan toch een fiets moeten kiezen zal deze Ultimate CF SLX ergens bovenaan de lijst komen te staan. Natuurlijk vanwege het gewicht, maar hij nodigt ook aan alle kanten uit om er mee de bergen in te gaan. Hij is namelijk ook superstijf, in alles. De H36 cockpit geeft geen millimeter mee en de ergonomie bevalt mij heel goed. Ik zit lekker onderin de beugels en de platte bovenkant is prettig voor mijn handen. En het ziet er erg goed uit. Als je gaat staan op de pedalen maakt dat alles voelt als één geheel. Het knappe is dat het ook nog eens een vrij comfortabele fiets is. Je stuitert niet van je fiets af, terwijl dat eigenlijk wel logisch zou zijn met wat ik hiervoor beschreef. De 27,2 mm zadelpen is smal genoeg om wat flex mee te geven en je rug te ontzien. Aan de voorkant is er niet direct iets aan te wijzen waar het comfort uit voortkomt. Het is een combinatie van de samenstelling van het frame, de One One Four SLX voorvork en het geïntegreerde stuur.

Lekker Italiaans
Niet dat ik zo’n uitgesproken fan van de Italianen ben, maar ik ben te spreken over de keuze voor deze afmontage. Het geeft de fiets iets speciaals mee terwijl hij anders toch een beetje meer doorsnee was geweest. Het zal dan wel die flair zijn waar de Italianen bekend om staan. Het schakelen is net even anders. De Ultra-Shift Ergopower shifter bedien je met je middelvinger en je duim. Er zit aan de binnenkant van de hendel een extra hendeltje om af te schakelen. Het is anders, maar het went snel en het schakelt prima. Het valt mij op hoe goed het geheel blijft schakelen als je op de pedalen klimt. Geen geknars of wat dan ook, het schakelen blijft heel soepel gaan. Die Ergopower shifters liggen overigens ook heerlijk in de hand. De ronde vormen van de hendel zijn prettig bij het remmen en de hoods, het rubber bovenop, is fijn vast te houden, in welke positie dan ook.

Topgroep dus van Campagnolo, maar bij de Shamal Mille wielen valt wel e.e.a. op te merken. Ze zien er fantastisch uit als ze nieuw zijn en dat is met name te danken aan de zwarte remrand. Bij mij is zo’n zilveren remrand soms een doorn in het oog. Als de velg helemaal zwart is, ziet dat er nou eenmaal veel mooier uit, vind ik. De velgen zijn van aluminium en dat is in principe zilverkleurig. Het zwart van de remrand is dan ook een laagje. En dat laagje gaat er heel snel af. Al na één rit was er duidelijke vervaging te zien. Helaas ook nog eens niet egaal over de hele rand waardoor dus een soort zilveren vlekken ziet. Dat is dus de slijtage van het zwarte laagje. Heel jammer, want dit gaf het geheel juist wat extra’s. Dat gezegd hebbende, de wielen rijden fantastisch. Ze zijn licht (< 1500 gram!) en stijf, dus er blijft weinig te wensen over in die zin. Wat dat betreft een heel goede match met deze fiets.

Details
Canyon Ultimate CF SLX 9.0 PRO
Campagnolo Record groep
Campagnolo Shamal Mille C17 wielen
Getest in maat L (verkrijgbaar in maten 2XS, XS, S, M, L, XL, 2XL)
Gemeten gewicht: 6,68 kg
Kleur: Stealth-Red (ook in Stealth-Asphalt Grey)
Prijs: € 4.799,-
Alle info bij Canyon

Plus
+ Licht en stijf
+ Direct en stabiel rijgedrag
+ Geïntegreerde H36 stuur
+ Mooie en goede Campagnolo Record groep

Min
– Het overwegende matte zwart maakt hem wat saai
– Zwarte remrand vervaagd (te) snel

Conclusie
Wil je de bergen in gaan en je prof wanen, dan is deze Ultimate CF SLX 9.0 PRO echt een grote stap in de goede richting. Je wil er gewoon mee klimmen omdat je voelt dat het bijna niet beter kan dan met deze fiets. Door het lage gewicht en het directe stuurgedrag doet de fiets precies wat en wanneer je wil. Het is een fijn gevoel als je weet dat de fiets waar je op zit anderen (ook) tot grootse prestaties hebben gebracht. Een fiets is dan goed voor het moraal. Wil je iets unieks, dan zit je met de Campagnolo Record groep ook goed. Het ziet er prachtig uit, rijdt super en je ziet weinig andere fietsers ermee rijden.

De Campagnolo wielen rijden fantastisch, maar dat het zwart van de remrand zo snel slijt viel ons tegen. Het is alleen maar optisch en het had geen invloed op het remmen, maar het is wel echt een smet op een strakke fiets als deze, ook omdat de slijtplekken niet gelijk zijn over de hele velg. En de fiets ziet er strak uit, het vele matte zwart maakt hem ook een beetje saai. De kleur en slijtage van de velg daargelaten is dit echt een topfiets. Die € 4.799,- blijft natuurlijk veel geld, maar als dat je binnen je budget valt heb je wel een fiets waarmee je over je moraal geen zorgen meer hoeft te maken.