Verliefd was ik. Op het eerste gezicht. Toen ik de fiets voor de eerste keer zag, kon ik mijn ogen niet van het stuur afhouden. Een ware cockpit, die vraagt om hard rijden. Ik vind het fijn als een fiets snelheid uitstraalt. Canyon’s nieuwe Ultimate WMN CF SLX Disc 8.0 gaf mij in ieder geval motivatie om grenzen op te zoeken!

Grenzen opzoeken
De eerste keer dat ik met deze fiets de weg op ging, was letterlijk over de grens, bij onze zuiderburen in de Vlaamse Ardennen. Veel steile korte klimmetjes, die ook weer net zo steil naar beneden gaan. Het was druk met andere wielrenners die een toertocht aan het rijden waren en soms uit onverwachte hoeken kwamen. Maar ook overstekende katten of tandems die na de bocht in een afdaling dwars geparkeerd stonden. De schijfremmen kwamen dus van pas. Op het moment dat ik de remmen inknijp, kom ik heel direct tot stilstand. Dat het remmen zoveel directer is, gaf me het gevoel van veiligheid. De remmen doen precies wat ik wil: op tijd stilstaan en dat zelfs bij noodstops. Deze hydraulische schijfremmen geven me een vertrouwder gevoel dan dat ik heb met andere soorten remmen waarmee ik gereden heb. De wielen op deze Ultimate zijn voorzien van 160 mm remschijven. Eerder heb ik gereden met 140 mm schijven en ik merk toch dat de grotere schijven nog een schepje bovenop de remkracht doen. Dat beetje extra controle, zeker als je snel afdaalt, is mooi meegenomen.

Ondanks dat de schijfremmen de fiets wat zwaarder maken, is de rest van de fiets zo licht dat klimmen nog leuker wordt. Met z’n 7,4 kilo blijft het een lichtgewicht en dat merk je vooral als je omhoog moet. Je legt je handen comfortabel op het platte stuur en zo klim je heel fijn naar boven. Maar ook in de beugels op rechte stukken, vooral de vals platte naar beneden, voelt de fiets goed aan. Het gaat alsmaar op en neer in de Vlaamse Ardennen. Achter de bocht kan het opeens onverwachts steil omhoog gaan. Dan is een Ultegra Di2 groep die snel reageert heel fijn. Zonder tegenstribbelen schakel ik met kleine tikjes snel terug.

Op de proef
Na het ritje in de Ardennen werd mij duidelijk dat dit een fijne klimfiets is. Maar ik ben ook wel benieuwd wat het maximale is wat ik er op het vlakke uit kan halen. Daarom stel ik hem op de proef tijdens een trainingskoersje. Aan de lijn zie ik wat bedenkelijke gezichten onder de 40 renners met ‘gewone remmen’. Aangezien er maar 4 man in het peloton is met schijfremmen zijn we in de minderheid. Tijdens het koersen hoeft er nauwelijks geremd worden, en als het moet doe ik het gedoseerd. Ik kom met de schijfremmen niet in gevaarlijke situaties. De fiets gaf me enkel voordeel met deze afmontage.

De cockpit geeft me een echt ‘race’ gevoel, wat toch fijn is als je hier een hele koers tegen aan moet kijken. Het elektrisch schakelen maakt de cockpit af. Hij schakelt snel en krachtig op, en geeft net wat extra controle over je fiets. Ja het is misschien luxe, maar wel heel fijn tijdens het koersen heb ik gemerkt. Na het trainingswedstrijdje hebben de bedenkelijke blikken plaatsgemaakt voor watertandende wielrenners en krijg ik te horen dat ze deze fiets toch wel heel erg mooi vinden.

Verfijnd frame
Het matte carbon met de glanzende letters is een tijdloze combinatie. Toch mis ik wat in dit frame: een beetje kleur. Qua looks had dit net zo goed een herenfiets kunnen zijn. Er is natuurlijk niks mis met een beetje een stoere damesfiets, maar een verfijnd detail met een goede kleur had best gemogen naar mijn mening. Alternatieven voor deze Ultimate WMN moet is de WMN teamfiets in Canyon-SRAM kleuren. Deze is dan wel afgemonteerd met SRAM Force, i.p.v Shimano Ultegra Di2. Of je moet voor de nog wat luxere (en dus duurdere) 9.0 met SRAM eTap gaan, eveneens in Canyon-SRAM kleuren.

Bij het ontwerpen van de geometrie van deze fiets gebruikte Canyon de data van bezoekers op hun website hadden die hun maten hebben doorgegeven, om zo online een fiets te kunnen kopen. Het resultaat hiervan (vrouwen zijn over het algemeen korter en lichter, maar hebben geen kortere benen) zie je terug in dit frame. Als je dit frame naast de mannenvariant zet, valt meteen op dat er gekozen is voor dunnere buizen. Dit is met het idee dat vrouwen over het algemeen minder wegen, en je dus met dunnere buizen kan werken. Het voordeel hiervan is dat dit gewicht bespaard, maar ook dat het frame aerodynamischer is door het kleinere frontale oppervlak en vorm van de buizen. Zelf vind ik het ook wel mooier, de slanke buizen maken het een chic fietsje. Het is vooral het verfijnde frame dat uitstraalt dat het om een damesfiets gaat.

De horizontale afstand tussen de trapas en het balhoofd is 1cm korter in vergelijking met het herenmodel van de Ultimate. Dat voorkomt het gevoel dat ik vaak heb als ik op een herenfiets zit: overstrekte armen. Doordat de reach korter is kan ik diep zitten met een knik in mijn ellebogen, ideaal voor een aerodynamische positie. Ook bij het stuur is gedacht aan de vrouwelijke, smallere schouders en kleinere handen. Vooral dat laatste merk ik heel goed, ik kan beter bij de remgrepen dan dat ik gewend ben bij andere fietsen.

Comfortabel en stijf
Ondanks de eerder genoemde dunnere buizen is het een erg stijf frame. Volgens Canyon is de stijfheid/gewicht ratio van de damesvariant hetzelfde als de mannenversie. Wat ik kan waarderen, is dat ondanks dat de fiets stijf is, hij niet oncomfortabel is. Ik voel toch nog flexibiliteit. Het vangt de hobbel(tje)s in het slechte wegdek zoals je dat soms ziet in België en Duitsland prima op, daar rol je met deze fiets gemakkelijk overheen. In z’n geheel voelt dit frame heel stabiel, en het reageert snel op een ‘extra push’. Dat merkte ik vooral bij sprinten uit het zadel en optrekken uit de bocht. Het bottom bracket is redelijk massief in vergelijking met de dunne buisjes die er samen komen. De kracht die ik extra zet, wordt direct en efficiënt doorgegeven. Het geeft een gevoel van meer controle, maar ook extra snelheid. Ook bij het klimmen krijg je dat gevoel dat dat beetje meer inspanning extra beloond wordt. Als je uit het zadel komt om er een schepje boven op te doen, merk je dat de fiets onmiddellijk vooruit wil. Vooral op de wat steilere klimmetjes merkte je dat het beste.

Deze stijfheid en directheid van het frame past prima bij de geometrie, die race uitstraalt. Als ik de fiets op mijn maten afstel, staat het zadel staat mooi hoog ten opzichte van het stuur, en door de zadelpen met een grote range kan het zadel ook nog eens extra naar voren zodat je je race positie kan optimaliseren. Wat Canyon geprobeerd heeft is om voor vrouwen dezelfde race positie mogelijk te maken als mannen. Het idee dat de vrouwen fiets alleen maar comfortabel zou moeten zijn is aan de kant gezet, en er is gezocht naar een positie waar je met dezelfde flex in armen en heupen kan zitten zoals bij hun herenmodellen. Dit wordt bereikt met de eerder genoemde kortere afstand tussen bottom bracket en balhoofd, en een iets kortere balhoofdsbuis. Als ik eenmaal zit merk ik dat ik met ontspannen armen in een lichte knik in de beugels kan vasthouden. Ik zit in een goede positie waarin het makkelijk sturen is en ik bochten goed kan aansnijden.

Wat mij toch enigszins verraste, is dat de fiets toch nog comfortabel is ondanks dat het een echte racer gaat. Bijna de helft van de ritten die ik op deze fiets gemaakt heb waren rustig met de handjes op het stuur, en daar zaten ook heel wat langere duurritten tussen van 3 uur of meer. Je zou kunnen verwachten dat je toch last krijgt van je onderrug bij lange ritten, omdat je ook met je handen bovenop het stuur wat dieper zit, maar ik heb daar geen last van gehad. Er is dus een goede balans gevonden in de geometrie zodat rechtop zitten ook bij lange ritten prima gaat.

Afmontage
De fiets is afgemonteerd met Ultegra Di2 en hydraulische schijfremmen. De banden waar de fiets mee geleverd wordt zijn 25 mm breed, maar er past tot 30mm in de voorvork. Al moet ik zeggen dat de DT Swiss wielen in combinatie met de 25 mm banden al heel comfortabel rijden voor een racer. De wielen zijn zo op het oog standaard trainingswielen, niet de lichtste, maar ze rijden super en zijn stijf. Ik heb er probleemloos vele kilometers op gemaakt. De naven rollen prachtig en zo klinken ze ook. De stijfheid hebben de wielen onder andere te danken aan de steekassen, die net weer wat anders werken dan dat ik gewend was. Bij de twee steekassen wordt een tooltje geleverd, die je in de steekas kan klikken om hem los of vast te draaien. Na vastdraaien kan je hem eraf halen en weer vastklikken in een stand parallel aan vork of frame, maar je kan hem ook als inbus sleutel meenemen in je achterzak. Zelf vond ik het mooi zonder de tool, het maakt de fiets net wat strakker. Moet je wel opletten dat je hem niet vergeet mee te nemen in je achterzakje, anders heb je natuurlijk een probleem als je onderweg je wiel eruit wil halen.

De fiets is voorzien van een echt dameszadel, namelijk de Selle Italia SlS Lady Flow. Vooral comfortabel, doordat er op de plekken waar bot contact maakt met het zadel wat extra foam bevind. Het zadel gaf veel comfort tijdens klimmen en lange ritten. Ook tijdens korte ritten dan natuurlijk, dat is alleen maar extra luxe. Alle overige onderdelen zijn van Canyon zelf. Daarbij blijft het carbon stuur voor mij de kers op de taart. Het is heerlijk zitten in de beugels waar ik goed bij de remmen kan. Maar ook bovenop houdt het stuur lekker vast door de vlakke bovenkant: een goede grip voor je handen, en je kan bovendien je onderarmen er heel comfortabel of neerleggen. Door het kleinere frontale oppervlak is het aerodynamischer dan een standaard rond stuur met stuurpen. En wat ziet het er goed uit, ik raak er niet op uitgekeken!

Wat wel belangrijk is om te bedenken als je deze fiets aanschaft, is de goede lengte van de geïntegreerde stuurpen. Omdat het om een geïntegreerd geheel gaat, kan je er niet ‘even’ een ander stuurpennetje op zetten. Je moet dus zeker zijn van de maat die je nodig hebt. Binnen 30 dagen na aanschaf kan je de cockpit wel nog ruilen zonder extra kosten overigens. Ook als je schade zou hebben aan het stuur, zul je je hele stuur moeten vervangen. Kostbare cockpit, maar ik vind het hem waard. Het mogelijk probleem van de maatvoering hebben ze deels gecoverd met hun zadelpen. Deze heeft zoals eerder genoemd een flinke setback, namelijk met een bereik van 15 tot 35 mm. Hiermee was het voor mij mogelijk perfect op de fiets te zitten, ondanks dat de geïntegreerde stuurpen net iets te lang was. Zeker een voordeel om die extra ruimte te hebben en wat te kunnen spelen met je zadelpositie.

Specifieke maatvoering voor vrouwen
De maatvoering is anders bij dit damesmodel in vergelijking met de heren. De maten gaan van Medium tot 3XS. Zo is er voor iedere dame tussen 152 en 186 cm een passend frame.
Wat je normaal ziet bij kleine frames is dat je een grote teen overlap hebt bij een kloppende geometrie. Of nou net dat de wielbasis van kleinere frames in verhouding langer is om toe overlap te voorkomen. In dat laatste geval benadeelt dit bij kleinere maten de geometrie en rijkwaliteiten, in vergelijking met een maatje groter. Canyon heeft daarom de maat 2XS en 3XS voorzien van kleinere wielen, zodat je bij een kleinere maat dezelfde geometrie behoudt. Er is minder toe overlap daardoor, en bij een kleiner frame hoort ook een kleinere wielbasis. Zo doen de kleinere fietsen niet onder aan rijkwaliteit ten opzichte van de grotere. De wielmaat is 27,5 in plaats van 28 inch. Dat betekent wel dat een standaard maat band niet past op dit wiel, en is er momenteel niet veel merken die 27,5 inch racebanden en wielen verkopen. Maar ik denk dat dit opweegt tegen de kwaliteiten van een frame met een kloppende geometrie.

Specificaties

Frame: Canyon Ultimate WMN CF SLX
Vork: Canyon One One Four SLX Disc
Balhoofdstel: Canyon / Acros
Trapas: Shimano Pressfit
Groepset: Shimano Ultegra Di2 11 speed
Verzet: voor 50/34, achter 11/28
Ketting: Shimano CN-HG700-11
Remmen: Shimano BR-RS805
Schakel Eenheden: Shimano Di2 ST-R785 Hydraulic
Stuur en stuurpen: Canyon H31 Ergocockpit CF
Stuurlint: Canyon Ergospeed Gel
Zadelpen: Canyon S13 VCLS CF (15 – 35 mm Setback)
Zadelpenklem: Canyon integrated
Zadel: Selle Italia SLS Lady Flow SE
Wielen: DT Swiss PR 1400 DB Dicut
Banden: Schwalbe Pro One 25mm
Kleur: stealth
Frame maten 3XS, 2XS, XS, S, M (getest in maat: XS )

Gewicht: 7,4 kg
Adviesprijs: € 4.299,-
Canyon

Plus
+ Dames-specifieke race geometrie en contactpunten (zadel & stuur)
+ One piece Cockpit
+ Afmontage
+ Race (stijf) en toch comfortabel
+ Strakke look
+ Zadelpen met ruime setback
+ Banden tot 30mm breed mogelijk
+ In kleine maten verkrijgbaar (tot 3XS)

Min
– Weinig kleur
– Juiste maat belangrijk door geïntegreerde stuurpen

Conclusie
Een damesfiets gemaakt om hard op te rijden en die dat ook uitstraalt. Ideaal voor fanatieke dames die snel wil gaan tijdens trainingsritten, maar je kan er ook een rustigere duurrit op rijden. Zeker geschikt om mee te koersen, vooral door de one-piece cockpit inclusief Di2. In de beugels heb je goede diepe zit, waardoor je aerodynamisch bent en heel gecontroleerd bochten aan kan snijden. De schijfremmen met 160mm rotors zorgen voor een optimale remkracht, handig voor noodstop en fijn bij het afdalen. Het frame is stijf en stabiel. Met de dames race geometrie en buizenkeuze is zeker gedacht aan wat een vrouw nodig heeft om hard te kunnen rijden. Ook het stuur en zadel zijn hierop aangepast. De fiets ziet er strak en snel uit, maar wat details met een goede kleur zouden niet misstaan hebben. Alleen maar goede ervaringen met deze fiets dus!

    

Gerelateerd

  • Ivo

    Nathalie, in de Vlaamse Ardennen zijn de hellingen vooral steil. Wie erover gaat zonder voet aan de grond te zetten, doet dat in stijl.

  • Davy Gajewski

    Trek op niet veel is een lelijke fiets ! ! ! !