Lagers; je fiets heeft er nog al wat. Alles wat draait aan je fiets, van stuur tot aan derailleurwieltjes, is voorzien van lagers. Hoe minder weerstand deze lagers hebben, hoe soepeler iets draait. Nu is het schoonmaken en schoonhouden van de draaiende delen essentieel aan je fiets en dit houdt het soepel. Maar naast onderhoud zijn er nog wat opties om je fiets soepel te laten draaien. De naam verraad al een groot deel, maar bij CeramicSpeed zijn ze gespecialiseerd in de draaiende delen van je fiets. Ze produceren namelijk ceramische lagers voor de industrie maar ook voor in je fiets.

Ceramische lagers zijn, in vergelijk met reguliere (stalen) lagers, harder, stijver, lichter en meer slijtvast. Het gaat hierbij dan om de kogels die in het lager zijn verwerkt. Door de genoemde eigenschappen van ceramische kogels is er minder weerstand waardoor het soepeler draait. Door de hardheid rolt het niet alleen soepel, maar gaan ze ook langer mee. Klinkt als heel veel pluspunten, dus waarom niet standaard deze lagers in de draaiende delen. Wellicht voel je het al aankomen, maar aan deze positieve punten hangt wel een prijskaartje.

ceramicspeed-derailleur

Oversized
Het oversized pulley wheel system dat we toegestuurd krijgen bestaat uit een carbon kooi voorzien van twee 17-tands derailleurwielen. Ik zeg bewust wielen want, in verhouding tot de reguliere 11-tands wieltjes, zijn ze erg groot. De derailleurwielen zijn voorzien van keramische lagers. In de verpakking zit daarnaast ook smeermiddel voor deze lagers, een stickervel en een gebruiksaanwijzing. Omdat het alleen een kooi is, zal je je eigen derailleur moeten ontdoen van je kooi en deze vervangen voor de CeramicSpeed kooi. Met de gebruiksaanwijzing in de aanslag wordt je stap voor stap door het proces geleid en het loshalen van de derailleurkooi is vrij eenvoudig. Let er wel op dat de veer, die los komt bij het verwijderen van de derailleurkooi, niet wegspringt. Om de CeramicSpeed kooi te installeren zal je deze uit elkaar moeten halen. Hiervoor heb je wel enorm kleine inbussleuteltjes nodig. Zo klein dat deze niet in een standaard fietsgereedschap set zitten, en dat ik deze thuis niet had. Een rondje door de wijk leverde uiteindelijk het juiste inbussleuteltje op (bij een vertegenwoordiger in gereedschap).

De kooi, met veer op de juiste spanning, is gemonteerd en dan kan de ketting er weer omgelegd worden. Door de langere kooi, moet er wel een nieuwe ketting worden gemonteerd. De oude ketting is nl. te kort. Uiteraard wordt er voor het monteren van de ketting al even een paar keer aan de wieltjes gedraaid om te kijken hoelang ze blijven draaien. Opvallend lang, dat is de eerste constatering.

Ketting erom, en schakelen maar. Althans, dat zou de bedoeling moeten zijn. Door de nieuwe ketting, andere kooi en de grootte van de wielen zal je de derailleur moeten bijstellen. De gebruiksaanwijzing is hier vrij kort en bondig over; lukt het niet: ‘go see a mechanic’. Ik blijf er een tijdje mee prutsen maar krijg het nog niet soepel aan het schakelen. Overigens valt bij het afstellen wel op dat het verrassend licht draait. Je hebt echt het idee dat er minder weerstand is wanneer je de crank ronddraait. Uiteindelijk besluit ik om de kabel los te draaien en de derailleur van begin af aan opnieuw af te stellen. Stap voor stap (volgens de Shimano richtlijnen) stel ik de derailleur af en dan is het Oversized Wheel Pulley System up and running. Tijdens de twee maanden dat ik inmiddels rond rijdt met de CeramicSpeed kooi merk je al fietsend geen merkbaar verschil. Het veranderd nl. niets aan de rij eigenschappen van de fiets. Op papier moet het een winst van 2,4 Watt per omwenteling opleveren. Met het fietsen is dit verschil moeilijk te merken. Wanneer je met je handen de crank draait merk je wel duidelijk verschil. Het is dus wel lichter. Maar die 2,4 Watt is natuurlijk afhankelijk van allerlei factoren zoals het schoonhouden, je oude situatie etc.  Door de grootte van de kooi en wielen valt het wel op en lijkt het alsof je met een mountainbike op pad bent gezien de kettinglijn. Achter groter dan voor, wanneer je op het binnenblad rijdt.

Specificaties
CeramicSpeed oversized wheel pulley system
Carbon derailleurkooi incl. 17-tands derailleurwieltjes en keramische lagers
Prijs: Eur 539,-
Geschikt voor Shimano Dura-ace en Shimano Ultegra (zowel mechanisch als electronisch schakelen)

Pluspunten
+ loopt soepel

Minpunten
– prijs
– niet mooi (persoonlijk)
– montage
– alleen beschikbaar voor Shimano

Conclusie
Zoals gezegd merk je echt verschil als je met de hand aan je crank draait. Door de grote wielen loopt de ketting veel soepeler door de kooi. De veer die tussen de kooi en daadwerkelijke derailleur zit, kan je op drie verschillende standen zetten. Des te strakker de veer, des te directer het schakelen. Hier kan je zelf mee spelen en dit naar eigen voorkeur monteren. Tijdens de ritten krijg ik veel opmerkingen en vragen over de kooi en als mensen mij vragen of het daadwerkelijk die 2,4 watt per omwenteling verschil oplevert moet ik ze het antwoord schuldig blijven. Dat het soepeler draait merk ik alleen wanneer ik met de hand aan de crank draai waarbij het achterwiel los van de grond staat. Eenmaal aan het fietsen zal je er ongetwijfeld ook wat voordeel hebben, maar je merkt dit niet. De vraag is maar of het voor de toerrijders, waarbij het minder om prestatie gaat dan bij wedstrijdrenners, dan ook interessant is? De prijs is op z’n zachts gezegd fors te noemen en dat zou mij er, samen met de looks, van weerhouden om deze kooi aan te schaffen. Het oversized wheel pulley system is enkel geschikt voor Shimano. Voor Sram en Campagnolo zijn er wel keramische 11-tands wieltjes beschikbaar. Het monteren van de kooi is zelf geen groot probleem, mits al het gereedschap voorhanden. De stap daarna, het opnieuw afstellen van de derailleur zal voor velen toch een klusje zijn dat door de LBS gedaan zal moeten worden. Volgens de testresultaten die vermeld staan op de website van CeramicSpeed zullen de derailleurwieltjes vijf tot zeven keer langer meegaan. Om dit daadwerkelijk te testen blijf ik voorlopig nog met de CeramicSpeed kooi doorrijden. Nu ben ik redelijk zuinig op mijn fietsen wat zich vertaalt in goed onderhoud van het materiaal en met reguliere derailleurwieltjes kan ik zeker twee seizoenen rondrijden. Dat zou betekenen dat in dit geval ik over tien jaar kan vertellen of deze wieltjes daadwerkelijk vijf tot zeven keer langer meegaan, U mag me helpen herinneren tegen die tijd!

ceramic-speed-2 ceramicspeed-2  ceramicspeed-4 ceramicspeed-3  ceramicspeed-7 ceramicspeed-5ceramicspeed-groot

Via CeramicSpeed

Gerelateerd

  • Youri Lentjes

    wat zich vertaald (vertaalt) in goed onderhoudt (onderhoud) 🙂

    Ik verwacht trouwens dat je over 10 jaar met een andere groep (12/13/14sp/riem/naafversnelling/whatever) rijdt, waar deze wieltjes niet meer mee samenwerken, zodat het maar de vraag is of je de test kan afmaken. Dat wordt dus gewoon veel meer fietsen om de stelling te kunnen onderzoeken 🙂

    • racefietsblog

      🙂 die D’s en T’s leiden hier af en toe hun eigen leven.

  • Jordi Backx

    En? Na al die maanden definitief om? 😉

    • Coen Telgenhof

      Nee; voor pro’s snap ik het, maar de prijs is voor een amateur is wat mij betreft ‘too much’