Colnago is al sinds jaar en dag een van de meeste bekende en gerespecteerde fietsmerken. Niet al te veel opsmuk, maar wel een en al stijl en 100% Italiaans. De ontwerpen zijn de laatste jaren redelijk gelijk gebleven. De CLX heeft een behoorlijk klassieke uitstraling, maar zijn rijkwaliteiten zijn niet te onderschatten, kwamen we achter!

Er zijn genoeg renners die niets anders willen dan een Italiaanse racefiets vanwege de historie, stijl of afwerking. Of alledrie. Bij Colnago ben je dan ook aan het juiste adres. Al sinds 1953 maakt Ernesto Colnago fietsen toen hij ook nog hoofd-mechanieker voor het Molteni team van Eddy Merckx was. Natuurlijk was het staal dat werd gebruikt in die jaren, maar sinds begin jaren ’90 wordt ook carbon gebruikt, onder andere bij de C-40. Het staal is nooit verdwenen, ze maken en verkopen nog altijd stalen rossen, maar carbon is wel het voornaamste materiaal momenteel.

Van je familie moet je het hebben
De CLX is geheel vernieuwd ten opzichte van het vorige model, de CLX 3.0, en zit tussen de echte instapmodellen C-RS en de alu A1r en de duurdere V1-r en C60 in, al leunt hij iets meer naar de high-end fietsen. De CLX is daarmee ook wat toegankelijker voor een grotere publiek, maar verwacht geen weggeefprijsje. Het karakter van zijn duurdere broers zou er wel in moeten zitten, en dat is racen. Zo heeft het de geometrie, gewicht, (buis)vorm en bracket van de V1-r meegekregen. Veel gelijkenissen dus. Andere eigenschappen die het heeft meegekregen zijn de volledig van carbon gemaakte uitvalpadden achter, carbon voorvork, interne kabelgeleiding en een 27,2 mm zadelpen voor wat extra comfort. Die is bij de CLX rond, terwijl die bij de V1-r aerodynamisch van vorm is. We kregen de fiets met een mechanische Ultegra groep en dat is ook de enige groep waarmee de CLX verkrijgbaar is. Hij is er ook niet als frameset. Een bewuste keuze om hem in het midden van de collectie houden. Je kan wel nog kiezen uit vier kleurstellingen, wij kregen hem in het zwart met witte en rode details. Het zadel en zadelpen zijn van Colnago zelf, de cockpit komt van Deda. De fiets heeft Dual Pivot remmen, terwijl de V1-r Direct Mount remmen heeft. Wielen zijn de Fulcrum Racing 5 LG met Vittoria Rubino banden. Zo op het eerste gezicht een prima combinatie, allround en duurzaam.

Verstopte flair met veel snelheid
Hij is mooi, de Colnago CLX, maar ook een beetje braaf, of ingetogen. Zet je hem naast de C60 of V1-r dan wordt hij al snel naar de achtergrond verdrongen. Dat komt misschien ook de kleur van de fiets die wij hebben gekregen. Zwart met rood/witte details springt er niet altijd even goed uit. Kies je voor de licht-blauwe uitvoering (met meegespoten zadelpen!) dan wordt het weer een ander verhaal. Een setje hoge velgen kan ook al wonderen verrichten. Maar zoals gezegd, hij blijft toch mooi.

Ik was nieuwsgierig naar het rijgedrag van de CLX, zo vaak komt er niet een Colnago voorbij op de redactie. De verwachtingen zijn best hoog moet ik zeggen. Colnago geniet een goede reputatie, maar the proof of the pudding zit nog altijd in the eating. Al vrij snel kwam ik tot de conclusie dat die reputatie geheel terecht was. Je stapt erop en rijdt meteen heerlijk mee weg. Het is moeilijk precies uit te leggen wat het dan precies is, maar is alsof alles perfect in balans is. Sturen gaat makkelijk, aanzetten gaat makkelijk. Hoge snelheden doen de CLX weinig, hij legt je geen strobreed in de weg om wat extra’s te geven, maar doet het rustig aan net zo goed. Geen nerveusiteit of wat dan ook, terwijl het toch echt een racer is. Want daar is hij stijf genoeg voor. De 27,2 mm zadelpen geeft je wat comfort, maar de achtervork is zeer efficiënt en geeft alle energie direct door.

Colnago-CLX-2016-06

De CLX zoals wij hebben, heeft misschien niet zoveel Italiaanse flair voor het oog als een goudkleurige V1-r, maar zodra je ermee gaat rijden weet je weer door wie deze fiets gemaakt is, geen twijfel mogelijk. En dat racekarakter kan je ook daadwerkelijk toepassen, want het frame is goedgekeurd door de UCI en mag daarom in al hun races gebruikt worden. Dat is mooi, of dat nou het gene is dat een koper over de streep gaat vraag ik mij af. Wat die persoon waarschijnlijk wél over de streep zal trekken is een proefrondje want dan moet je wel een heel goed argument hebben om hem toch niet te kopen.

Details
Frame: Colnago CLX Monocoque Carbon
Voorvork: Colnago CLX Monocoque Carbon
Remmen: Shimano Ultegra 6800 Dual Pivot
Cassette: Shimano 105 5800, 11-28
Ketting: Shimano
Crankstel: Shimano Ultegra 6800, 50/34
Voorderailleur: Shimano Ultegra 6800
Achterderailleur Shimano Ultegra 6800
Shifters: Shimano Ultegra 6800
Stuur: Deda RHM01
Stuurpen: Deda Zero One
Balhoofd: FSA, tapered
Zadel: Colnago
Zadelpen: Colnago CLX Carbon 27,2mm
Banden: Vittoria Rubino, 700x25c
Wielset: Fulcrum Racing 5 LG

Gemeten gewicht: 8,05 kg (incl bidonhouder, zonder trappers)
Verkrijgbaar in maten 42 t/m 58
Adviesprijs: EUR 3.949,-
Getest in kleur GORD (Veel zwart met rood). Deze is alleen compleet te leveren met Ultegra.
Frameset in kleurschema GOBK (zwart met grijs) is leverbaar voor EUR 2349. Die is echter ook leverbaar met Ultegra of Ultegra Di2 voor resp. EUR 3399 en EUR 4149, afgemonteerd met FSA, Vision, Prologo, Time en Vittoria onderdelen. Dit gaat via distributeur Codagex en is daardoor aantrekkelijker geprijsd.
Meer over de CLX bij Colnago

Plus
+ Mooi; het heeft niet alleen de naam, maar ook de uitstraling van een Colnago
+ Heerlijk fiets die perfect in balans is

Min
– Weinig keuze in kleur en afmontage

Conclusie
Het klinkt misschien als een tegenstrijdigheid, maar deze Italiaanse Colnago CLX is echt een no-nonsense racer. Italianen zijn normaal niet vies van beetje opsmuk en flair. Niets mis mee, maar daar zijn we in het noorden van Europa soms wat te nuchter voor. Het lijkt wel alsof de nieuwe CLX voor ‘ons’ is gemaakt. Een echte Colnago, prachtig om te zien, maar ook down to earth. Een instapmodel met eigenschappen van zijn grote broers. Hij rijdt als een trein, het is onmiskenbaar een volbloedracer. De 27,2mm zadelpen geeft je wat comfort, maar verwacht geen pijnloze Parijs Roubaix. Wel heerlijke ritten, of je nu hard wil gaat of rustig aan wil doen. En dat hij niet in high-end deel van de collectie zit wil nog niet zeggen dat hij binnen ieders bereik valt. Aan een Colnago hangt altijd een prijskaartje, maar daar krijg je ook wat voor terug.

Colnago-CLX-2016-04  Colnago-CLX-2016-16 Colnago-CLX-2016-02 Colnago-CLX-2016-03 Colnago-CLX-2016-11 Colnago-CLX-2016-12  Colnago-CLX-2016-17 Colnago-CLX-2016-18 Colnago-CLX-2016-09 Colnago-CLX-2016-10 Colnago-CLX-2016-14 Colnago-CLX-2016-08 Colnago-CLX-2016-07 Colnago-CLX-2016-15

Colnago-CLX-2016-19-lichtblauw

Tags: