Wanneer je midden in de nacht wordt wakker gemaakt met de vraag: noem de eerste fietsband die bij je opkomt, dan denk ik dat de Continental Grand Prix 4000s vaak wordt genoemd. Op deze band hebben veel wielrenners hun rondjes gereden. Door de jaren heen wordt deze band ook steeds weer erg goed getest door de verschillende media.

Toen wij dus de Grand Prix GT banden kregen voor een review hadden we ook hoge verwachtingen. Daarnaast vroegen we ons ook af waarom je zou kiezen voor de GT versie terwijl de 4000s al zo goed wordt getest?

De band
De Grand Prix GT is er maar in 1 maat, namelijk 25mm. Dit is omdat de band is ontwikkeld voor de lange afstandswedstrijden en daarbij is naast snelheid ook comfort ook een belangrijk aandachtspunt. 25mm dus! De band bevat ook Black Chili, een compound met de eigenschappen grip, rolweerstand en levensduur in de optimale verhouding voor een lekker-veel-kilometers-band. Onder de BlackChili compound zit een laag met de naam PolyX Breaker. Kort gezegd is dit een anti-leklaag. Een laag van polyester die eerst in autobanden werd gebruikt en nu dus ook in deze band. Doordat deze laag heel strak wordt geweven, wordt het als het ware een extra moeilijk doordringbare laag die ook nog eens erg licht is. Deze laag is bij deze GT iets breder gemaakt, zodat hij ook aan de zijkant bescherming biedt. Minder lek zonder dat de band zwaarder wordt of minder soepel rolt. Daaronder is de band opgebouwd uit drie laagjes die de zijkanten extra ondersteuning geven.

In de praktijk
Nadat ik de banden op de velg heb gemonteerd, valt op dat op het midden van de band een soort van dun lijntje rubber te zien is (zie foto). Dat randje is niet overal aanwezig en slijt snel tijdens het fietsen, maar het ziet er daardoor soms uit dat je een steentje of iets in je band hebt. Maar zoals gezegd merk je er verder niets van. Hoe zit het met de grip? Die is gewoon heel erg goed. Oke, op papier heeft de 4000s iets meer grip, maar in de praktijk moet je echt je best doen om zo hard door de bocht te gaan om dat verschil te merken. Veel toerrijders komen niet in de buurt van die bochtensnelheid. Door de 25mm is de band ook lekker comfortabel. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van hoe hard je hem oppompt. Wanneer je er de maximale 8,5 bar erin stopt, is hij natuurlijk kneiterhard. Maar in de praktijk zul je er toch meer richting 7 – 7,5 in doen.

De antileklaag doet blijkbaar zijn werk want na zo’n 1000km heb ik nog niet lekgereden. Terwijl ik ook tussendoor met wat andere banden heb gereden en daar toch een aantal keren lek mee reed, vooral tijdens nat weer. Natuurlijk is het lekrijden ook afhankelijk van de omstandigheden en geluk want als iemand punaises strooit, gaat hij echt wel lek. Maar dat PolyBreaker laagje helpt net even dat beetje. De kleine putjes die in de band zitten ter indicatie van de slijtage zijn handig omdat je dan kan zien wanneer de band vervangen moet worden. Nog lang niet in ons geval. Hoe snel hij slijt, hangt ook af van je rijstijl, maar dat is logisch.

Continental heeft natuurlijk een naam hoog te houden wat betreft haar Grand Prix banden. Deze GT kan wel eens een goede keus zijn voor de toerrijder. Uitstekende grip, niet snel lek (bij deze review geen keer) en minder slijtage dan bijvoorbeeld de 4000s. Je rijdt dus langer met je band, en wie wil dat nou niet. Oke, het gewicht is ietsje hoger, 25 gram per band in vergelijk met de 4000s 25mm, maar wanneer je er zoals wij de Continental Supersonic binnenbandjes erin doet, dan bespaar je daar weer gewicht en als bijkomend voordeel rolt zo’n binnenbandje erg fijn. Deze binnenbandjes wegen 50 gram per stuk (ongeveer de helft van een normale binnenband), kosten wel wat meer en ze verliezen wel iets meer lucht dan een normale binnenband, maar voor elke rit check ik toch altijd al de bandenspanning. Dit uiteraard voor de weightweenies. Vanzelfsprekend fietst deze band met gewone binnenbanden ook uitstekend.

Band: Continental Grand Prix GT
Gewicht: 256 gram (zelf gewogen)
Adviesprijs: € 45,95 per stuk

Geproduceerd in Duitsland met de bijpassende kwaliteit in een goed geprijsde band; dat is de GT. Een prima combinatie tussen slijtage, snelheid en grip voor de toerrijder. Ondanks dat de grip ietsje minder is dan de 4000s, verbaast toch elke keer weer hoe hard je door de bocht kan met deze band. De enige maat is 25mm en de enige kleur is zwart. Van deze band ga je geen spijt krijgen.

WEGGEEFACTIE
We mogen 3 sets van de Grand Prix GT weggeven. Laat ons hieronder weten welke lange tocht je voor dit jaar nog gepland hebt en waarom. Uit de reacties trekken we na zondag 28 augustus 12:00 uur 3 winnaars. Zij krijgen de banden opgestuurd en het enige wat we dan nog vragen is jullie ervaring met de banden aan het einde van dit jaar.

conti-grandprix-gt conti-grandprix-gt2 conti-grandprix-gt3