Cube Litening. De combinatie van woorden lijkt een beetje op het nummer Greased Lightning uit de musicalfilm Grease. Gelukkig gaat het hier niet om een musical, of je moet zover willen gaan om het dansen op de pedalen ook als een musical te zien. Maar nee, het gaat hier om de lichtgewicht serie racefiets van Cube. Met Litening hebben ze een leuke vervorming van het woord Lightning, en maken ze gelijk duidelijk dat de nadruk op het lage gewicht en op snelheid ligt. De serie bestaat uit twee versies de C:62 en C:68. De C:68 is daarbij de luxe versie, met een net wat hoogwaardige carbonframe dan de C:62. Dat betekent dat de C:68 lichter is, maar tegelijkertijd betekent het niet dat de C:62 een zwaar frame is. Helemaal niet zelfs. Voor de Litening serie werd bijna geen compromis gesloten in een zoektocht naar een laag gewicht. Om te kijken wat voor fiets dat heeft opgeleverd hebben we de Cube C:62 Disc getest. En omdat gewicht zo een belangrijke rol speelt bij de Litening serie hebben we hem ook meegenomen naar de bergen van de Vercors in Frankrijk.

Eerste indruk
Het frame heeft een stealth uiterlijk. De letters zijn haast niet te zien doordat het frame en de letters allebei zwart zijn. Het rood/oranje aan de onderkant van de schuine buis en de vorken is de enige kleur die op het frame te vinden is. Zoals we van Cube gewend zijn, zijn de rood/oranje kleuren ook terug te vinden op de onderdelen zoals stuurpen, zadelpen en kabels. De kleur van de kabels is wel een stuk feller dan het rood/oranje op het frame. Het frame komt slank en strak over door de rechthoekige buizen. En het balhoofd en de trapasbuis zijn nog altijd fors, maar niet zo overbemeten als bij sommige andere fietsen. De achter- en de voorvork zijn mooi slank en daarmee wordt de suggestie gewekt dat er toch een beetje comfort in het frame zit. Over de afmontage zal ook weinig te klagen zijn met een volledige mechanische Ultegra-groep en ook nog eens met schijfremmen. Voor de overige afmontage wordt er gebruik gemaakt van eigen Cube onderdelen, waarbij het stuur en de zadelpen in carbon zijn uitgevoerd. Als extraatje is de fiets afgemonteerd met Scope R4d wielen in plaats van de standaard Mavic Aksium Disc wielen. Kan je denken is dat wel eerlijk? Nou met de Scope wielen komt deze 2017 C:62 Disc versie het beste in de buurt van de C:62 Disc Race van 2018, de enige disc versie van de C:62 in 2018. Dus heel vertekenend zijn de andere wielen niet voor de review van de Litening. Over de verschillen tussen dit 2017 model en het model van 2018 later meer.

Technische blik
C:62 en C:68. Nogal cryptische termen. Maar de uitleg is vrij simpel. De 62 en 68 geven het percentage carbon aan van het frame. De restpercentage wordt gebruikt voor hars. Een hoger carbongehalte betekent kort door de bocht een lichter frame. Vandaar dat de C:68 een net wat lichter frame heeft dan de C:62. Maar ook bij het C:62 frame is er dus alles aangedaan om het onnodig overlappend materiaal te voorkomen door een Advanced Twin Mold te gebruiken bij het productieproces. Met deze mal hebben ze perfecte controle over de opbouw van het frame. Verder zitten in de hars nano-deeltjes die beter bestand zijn tegen impact en invloeden van buitenaf. Dat maakt het frame minder gevoelig voor steentjes en een valpartij. Voor een optimale krachtoverbrenging en precies sturen heeft het frame een tapered balhoofd, pressfit trapas en steekassen. Fraai zijn ook de flat mount voor de schijfremmen. Hierdoor zitten de remmen mooi strak op het frame.

Kijkend naar de cijfers van de geometrie wordt gelijk duidelijk dat de Cube C:62 een echte racer is. Steil balhoofdhoek en een korte wielbasis voor een direct stuurkarakter, en de korte balhoofdbuis met lange bovenbuis moeten zorgen voor een agressieve zitpositie.

Rij-impressie
Wanneer je op de fiets springt wordt de uitwerking van techniek en geometrie gelijk duidelijk: deze fiets wil vooruit. De zitpositie is diep en lang. Iets wat bij deze volbloed racer past, maar misschien niet bij iedere wielrenner. De zitpositie is gericht op de racer waar snelheid voor comfort komt. De combinatie van een laag gewicht en een stijf frame zorgen voor een fiets die makkelijk opgang komt. En zeker bergop pluk je daar de vruchten van doordat je net dat tandje zwaarder kunt schakelen.

Toch is de fiets geen oncomfortabele knalbak geworden. De dunne achtervork en de flex carbon zadelpen doet zijn werk. Ze halen de scherpe randjes er net vanaf. Verwacht niet het comfort van een endurance racer, maar voor Nederland met overwegend mooi asfalt is het zeker voldoende. En ook op het slechtere asfalt in Frankrijk heb je nog een beetje comfort. Aan de voorkant voelt het iets minder comfortabel aan. Dat de klappen doorwerken in het frame is niet alleen te voelen, maar ook te horen. Bij slecht asfalt is te horen dat de binnendoorlopende kabels tegen de binnenkant van het frame aan tikken. Daarvoor zou ik echt een setje kopen waarbij je een soort hoesje over de interne kabel trekt, zodat het tikken niet meer voorkomt. Het stuurlint en carbonstuur zorgen wel voor een beetje comfort aan de voorkant. Het platte gedeelte van het stuur houdt comfortabel vast. En het stuurlint geeft voldoende demping en goede grip. Net als het zadel, een Selle Royal X1, dat wat dikker lijkt dan zadels die doorgaans op dit type racefiets zit. Toch zak je niet ver in het zadel door het gebruik van stevig foam.

Bij het stuurgedrag is een goede combinatie gevonden. De racegeometrie zorgt voor een direct stuurgedrag, maar dat betekent niet dat de fiets nerveus aanvoelt. Je kunt heel precies sturen, zeker in combinatie met het stijve frame. Op hoge snelheid kun je nog steeds precies sturen, even op het laatste moment een put ontwijken in de afdaling is geen probleem. Maar ook op een lage snelheid kan je makkelijk je stuur loslaten en blijft de fiets goed in balans.

Over de afmontage kan ik weinig woorden vuil maken: de Ultegra groep doet zoals altijd zijn werk ruim naar behoren. De wielen hebben wat meer uitleg nodig. Ten opzichte van de normaal gemonteerde Mavic Aksium Disc wielen zijn de Scope R4 Disc wielen (€ 1398,-) een prijzige upgrade ten opzichte van de prijs van de Cube. De wielen zorgen ervoor dat het gewicht omlaag gaat en de stijfheid omhoog. Maar neemt niet weg dat fiets met de Aksium Disc wielen de fiets ook nog altijd licht en stijf zal aanvoelen door het stijve en lichte frame.

Voor 2018
Voor de line-up van 2018 zal het aantal Litening modellen worden verminderd tot vier. Daarmee wordt het wel overzichtelijker. De C:68 wordt afgemonteerd met Dura-Ace en de C:62 wordt afgemonteerd met Ultegra. En voor beide versies heb je de keuze uit een velg- of schrijfremversie. Hoe simpel kan het zijn. Deze geteste C:62 Disc valt daarbij weg. De best vergelijkbare versie wordt de C:62 Race Disc. De verschillen? Ten eerste betaal je meer: € 3899,- i.p.v. € 2999,-. En wat krijg je daarvoor terug? De nieuwe Ultegra groep in de Di2 uitvoering. En carbon wielen van het Duitse merk NEWMEN. De NEWMEN Evolution SL R.25 zijn voor ons nog onbekend, maar met opgegeven gewicht van 1255 gram, wel een lichte wielset.

Details Cube Litening C:62 Disc 2017
Frame: CUBE C:62 Carbon
Voorvork: CUBE CSL Evo C:62 1 1/8 – 1 1/4
Achterderailleur: Shimano Ultegra RD-6800SS
Voorderailleur: Shimano Ultegra FD-6800
Shifters: Shimano ST-RS685
Remmen: Shimano BR-RS805 (140mm)
Crankstel: Shimano Ultegra FC-6800 50-34
Ketting: Shimano CN-HG700-11
Cassette: Shimano Ultegra CS-6800, 11 Speed 11-28
Wielen: Mavic Aksium Disc (getest met de Scope R4 Disc)
Banden: Schwalbe One Kevlar, 700x25c
Stuurpen: CUBE Performance Stem Pro, 31.8mm
Stuur: CUBE Wing Race Bar Carbon
Balhoofd: FSA Orbit C33 ACB I-t Integrated, 1 1/8″ – 1 1/4″
Zadelpen: CUBE Performance Motion Post, 27.2mm
Zadel: Selle Italia X1 Road
Gemeten gewicht: 7,88 kg (gemeten zonder pedalen in maat 56)
Adviesprijs: € 2999,- (met de Mavic Aksium Disc wielen)
Adviesprijs Scope R4 Disc wielen: € 1398,-
Verkrijgbaar in de maten 50, 52, 54, 56, 58, 60 en 62cm (getest in 56cm)
Meer informatie bij Cube

 Plus
+ Licht
+ Strak uiterlijk
+ Stijf

Min
– Kabel klappert bij hobbels

Conclusie
Een pure racefiets voor pure racers. Dat is de Cube Litening C:62. Ondanks een beetje comfort aan de achterkant is deze fiets toch puur op snelheid gericht. Laag gewicht, stijf frame en agressieve diepe zit. Geen compromis voor de Litening. En dat de Litening geen compromis sluit maakt perfect duidelijk wie de doelgroep is voor deze fiets: voor de racefietsers die tijden willen verbeteren en die de diepe zit goed aankunnen. Ultegra afmontage, carbon frame, schijfremmen, Scope wielen. Voor veel mensen is dit een wensenlijstje. Een wensenlijstje dat Cube relatief voordelig in vervulling kan laten gaan, want de prijs van € 2999,- voor de fiets en € 1398,- voor de extra set wielen is voor het totaalpakket een redelijke prijs. Kun je toch voor een “dubbeltje” op de voorste rij van het peloton rijden.