We zien het steeds vaker dat fietsmerken hun collectie uitbreiden met fietsonderdelen en fietskleding. Geef ze eens ongelijk, want het staat toch wel gelikt: onderdelen en kleding die matchen met de fiets. Cube doet dat ook al een tijdje. Het meest opvallende zijn natuurlijk de eigen onderdelen die vaak matchen met de kleuren van het frame. Maar ook op kleding gebied zijn ze druk bezig. Ze hebben een breed assortiment aan kleding van casual tot aan racekleding. Ook heeft Cube een aantal schoenen om uit te kiezen, waarvan drie voor wielrenner. Dat is misschien niet zo’n groot aanbod, maar de schoenen zijn wel mooi verspreid in prijs en daardoor is er voor bijna iedereen wel wat bij. Want je kunt kiezen uit een instapmodel, de CMPT, voor € 99,95 tot en met het topmodel, de C:62, voor € 249,95.  Op dit moment hebben ze de hele schoenencollectie zelfs weer uitgebreid. Wij hebben de C:62 getest.

Eerste indruk
Dat de C:62 een topmodel is, is bij het uitpakken gelijk te zien. Want de zwart glanzende en matte afwerking geeft de schoen een luxe uiterlijk. Door de compleet zwarte afwerking valt het logo van Cube haast niet op. Je zou de schoen dus ook kunnen dragen als je geen Cube fiets hebt. Andere eigenschappen van een topschoen zie je terug bij de sluiting: een draaisluiting, deze is van Atop. Iets wat bijna iedere duurdere schoen tegenwoordig heeft. De schoen heeft ook een strap aan de voorkant van de schoen. Aan de onderkant is duidelijk de carbonstructuur te zien van de zool. De carbon zool (C:62) geeft ook de naam aan de schoen. C:62 namelijk is ook terug te vinden in de naam van de carbonframes van Cube. Aan de zool wordt een stijfheidsindex van 300 gegeven, dat is het hoogste in het assortiment van Cube. Aan de binnenkant van de schoen valt het anti-slipmateriaal in de hak van de schoen op. Met de hand voelt de binnenzool stevig aan, maar heeft tegelijkertijd nog wel demping.

Wanneer ik de schoen aantrek, valt gelijk de breedte van de schoen op. Voor mij, als iemand met wat bredere voeten, is dat super. Bij andere schoenen is het weleens gebeurd dat ik met mijn voet voorbij de zijkant van de zool kwam. Dat is bij deze schoen (in maat 47) dus niet het geval. De breedte is tot aan de neus te voelen. De neus ziet er dan ook iets breder uit, dan andere raceschoenen. Het harde materiaal in de neus van de voet houdt de vorm van de neus ook goed in model. De rest van het bovenmateriaal voelt soepeler aan en is meer vervormbaar.

Rijden
Omdat mijn voeten vanaf het begin prima op zijn plek zitten, durf ik het aan om van de eerste testrit gelijk een lange rit te maken. Gelukkig gaat dat met deze fietsschoenen prima, want na 150km heb ik op wat eerste zettingspijntjes na, geen last.

Na de zogeheten ‘honeymoonperiode’ blijf ik positief over de schoen. De pasvorm en de inlegzool voelen comfortabel aan voor mijn voeten. Het anti-slip gedeelte in de hiel houdt mijn voet goed op zijn plek. Ook voelen de schoenen luchtig aan door de vele gaatjes die voor de afvoer van warme lucht zorgen. De stijfheid van de schoen verdient een dikke plus, want de zool geeft geen krimp ook niet bij staand klimmen.

De hoge wreef van mijn voet had een iets minder goed huwelijk met de bovenkant van de schoen. De bovenste lace komt bij mij net boven de padding van de tong uit. In combinatie met mijn hoge wreef drukte deze lace daardoor net iets te veel in mijn voet. Dit leidde na veel ritten tot enige irritatie. Als de padding van de tong iets verder zou doorlopen had ik waarschijnlijk nergens last van gehad. De meeste wielrenners, met een normale wreef, zullen er waarschijnlijk geen last van hebben. De oplossing bij mij is een dikkere sok of de schoen iets minder vast zetten. En door de antislip hak blijft mijn voet dan ook goed op zijn plek zitten, ondanks dat ik hem wat minder strak zet. De neus van de schoen voelt juist ruim aan. De voorste strap lijkt door de stijve neus ook geen invloed te hebben op het strakker aantrekken van de schoen, waardoor het voorste gedeelte van mijn voet behoorlijk wat bewegingsruimte heeft. Het Atop lacing systeem, de naam voor de draaisluiting, werkt goed. Met kleine stapjes kan je de laces aantrekken en door de knop achteruit te draaien zijn de laces in één keer los.

Details
Cube Road C:62 Schoenen
Adviesprijs: € 249,95
Gewicht: 310 gram per schoen (maat 47)
meer info bij Cube

Conclusie
De Cube C:62 schoenen zijn een mooie aanvulling in het assortiment van Cube. Het kan het totaalplaatje helemaal afmaken als je een Cube fiets hebt. Maar door de subtiele styling van het Cube logo kun je hem ook op een andere fiets gebruiken. Door de bredere pasvorm is het zeker een optie voor mensen met wat bredere voeten. De schoen is het topmodel van Cube en presteert daar ook naar. Voor mijn hoge wreef is de padding van de tong iets te kort, maar verder voldoet de schoen aan alle punten van een topmodel. Zo is de stijfheid dik in orde, werkt de draaisluiting goed en ziet de schoen er luxe uit. De schoen even passen is een aanrader, zo kan je direct zien of de draad bij jou netjes op de padding van de tong zit. Ondanks dit, draag ik de schoen ook na deze test nog veel tijdens het fietsen.

Gerelateerd