Vooral in de wintermaanden krijg je een tweedeling onder de wielrenners. De ene groep blijft lekker buiten rijden en de andere groep gaat naar binnen en fietst op een fietstrainer. En veel van de mensen die ik ken rijden dan met Zwift, een virtuele trainingssoftware. En het leukste doe je dat met een zogenaamde smart trainer. Wij kregen de CycloOps Magnus om eens lekker binnen mee te trainen.

Wat zit er in de doos?
De Magnus komt in een aantal losse onderdelen in de doos. De grootste twee zijn de standaard en het deel met de elektromagneet. Deze twee zet je met een bout binnen een minuut in elkaar. Daarna heb je nog wat losse onderdelen zoals de stelschroef, een snelspanner die geschikt is voor de trainer en een adapter. De installatieinstructie wijst zich vanzelf en binnen 10 minuten heb je alles geïnstalleerd.

Je zet je racefiets met het achterwiel in de trainer. De elektromagneet geeft via een roller de weerstand door via de achterband. CycloOps heeft ook een direct drive trainer waarbij de trainer je achterwiel vervangt. Het grootste voordeel van onze achterband/roller trainer is echter dat de prijs een stuk aantrekkelijker is dan van zo’n direct drive trainer. Wanneer je de meegeleverde snelspanner hebt geplaatst, klem je de fiets met het achterwiel in de trainer. De grote gele knop draai je aan zodat de roller strak op de achterband klemt. Daarna stop je de stekker erin en je kan fietsen.

De trainer kan met Zwift (of veel andere virtuele software waaronder hun eigen Rouvey) verbinden via Bluetooth Smart of via ANT+. Het signaal dat de trianer uitzendt, wordt direct opgepakt. Lekker makkelijk. We hebben dit getest met een laptop, desktop computer, iPad, iPhone en nog met de Apple TV. In de maand dat ik ermee heb gefietst, kwam de connectie maar 1 keer niet tot stand. Wat de oorzaak was weet ik niet, maar even een herstart van de computer was de oplossing. Wanneer je een training in Zwift hebt gekozen kan je aan de slag. De Magnus geeft de wattages door aan Zwift. De weerstand wordt dan automatisch aangepast afhankelijk van de training. Tijdens het fietsen gaat dit soepel met een minimale vertraging met wat je op je computerscherm ziet. De trainer kan maximaal 1500 Watt weerstand geven en dat is meer dan genoeg voor je normale trainingsschema’s. Als je nog een cadansmeter wil gebruiken dan moet je die er los bij kopen.

De trainer, die zo’n 11 kg weegt, staat erg stevig en daardoor heb je tijdens het aanzetten helemaal geen gevoel van instabiliteit. Wanneer je ondergrond ongelijk is kan je door aan de doppen onder de poten te draaien de oneffenheid opheffen. Omdat de trainer niet zijwaarts meebeweegt zoals een racefiets buiten zou doen, vind ik staand fietsen niet prettig op een indoor trainer. Qua stabiliteit is dit trouwens geen probleem. Net als zoveel trainers maakt deze trainer ook lawaai wanneer je fietst. Hoe harder je fietst hoe meer geluid het apparaat produceert. Niet storend, maar voor het volgen van een tv-programma zijn oortjes wel handig. Het kan zijn dat je achterband bij veel weerstand gaat slippen, in dat geval heb je de gele knop niet strak genoeg aangedraaid. Dit overkomt je 1 a 2 keer, want daarna weet je hoe strak je het geheel moet aandraaien. Je kan de poten van de trainer inklappen zodat je hem makkelijker kan opbergen. Maar in de praktijk zoek je een mooi plekje thuis waar je hem in de winter kan laten staan. En omdat hij grotendeels zwart is staat hij helemaal niet verkeerd in je woonkamer (als je je partner nog over moet halen).

Twee extra opties
Er zijn twee opties die zeker de moeite waard zijn. Wanneer je de trainer gebruikt in een ruimte met een mooie houten vloer bijvoorbeeld dan zou ik er een matje onder leggen. Door het fietsen geeft de trainer kleine wrijving door aan de ondergrond, en als deze daar niet tegen kan, beschermt een matje. Een origineel matje ziet er dan wel net zo gelikt uit. Bovendien draagt een mat bij aan het dempen van het geluid en opvangen van het zweet. De andere optie is een voorwielverhoger. Omdat je achterwiel iets van de grond komt, staat je fiets iets naar voren geheld. Dit wil je weer horizontaal hebben, dus een voorwielverhoging heb je echt nodig. Nu kun je die ook zelf maken met een blokje hout of iets dergelijks, maar hierbij geldt ook dat een originele verhoging er net even netter uitziet.

Met de adviesprijs van € 599,- zit de CycleOps Magnus ver onder de prijs van de verschillende direct drive trainers en dat maakt hem extra aantrekkelijk.

Specificaties
CycleOps Magnus Indoor Trainer
Weerstand: max. 1500 Watt
Afwijking: +/- 5%
Wielmaat: geschikt voor 650b, 700c, 26″, 27″, and 29″ – tot max. 2.0 band
Breedte dropout: 120mm, 130mm and 135mm
Steekas adapter: beschikbaar voor 142x12mm and 148x12mm
Connectie: Bluetooth 4.0 en ANT+
Meet: snelheid en wattage
Garantie: frame levenslang, op electronica 1 jaar
Gewicht: 11 kg
Adviesprijs: € 599,-
meer informatie bij CycleOps

Plus
+ Eenvoudig in gebruik
+ Stevig en stabiel

Min
– Geen voorwielverhoging meegeleverd

Conclusie
Dit is een erg fijne trainer als je indoor wil trainen met software als Zwift. Zonder kan trouwens ook. Eigenlijk was het best moeilijk om een kritiek punt te vinden over de Magnus te vinden. Oke, je moet hem zelf in elkaar zetten maar dat is eenmalig en in 10 minuten gedaan en die ene keer dat de verbinding met de computer niet werkte, valt mij ook heel erg mee. Een verhoging voor de voorkant van je fiets zouden ze er eigenlijk bij moeten doen. Maar dan houdt het wel op qua kritiek. De trainer is erg stabiel en verbindt lekker snel. Tijdens het trainen heb ik me geen een keer gestoord aan iets van de trainer en dat lijkt me ook de bedoeling ervan. Met deze Magnus kan je je dus lekker focussen op het trainen, zodat de trainer ondertussen gewoon kan doen wat hij moet doen.