Deze keer mochten we een instapmodel wielset van FFWD testen, de F3A Tubeless Ready. De wielset wordt door FFWD zelf omschreven als een trainingswielset of een extra set voor in de bergen. Ik was benieuwd of dat een beetje klopt.

De velgen zijn gemaakt van aluminium en zijn 30,5 mm hoog. Hij heeft een buitenmaat van 23,5 mm en een binnenmaat van 19 mm. De naaf die gebruikt is, is de degelijke DT350 van DT Swiss. De platte spaken zijn de DT Aerolite en de nippels zijn ook van DT, de Pro Lock Brass om precies te zijn. Het achterwiel is asymmetrisch. De wielen worden met de hand gespaakt in Nederland. Op onze weegschaal weegt het voorwiel 702 gram en het achterwiel 887 gram, inclusief velglint en exclusief snelspanners. Dat is dus 1589 gram voor de set. En als extra is de set ook klaar voor het gebruik van tubeless banden. De wielset heeft zwart met witte decals, of eigenlijk zijn het witte decals op een zwarte achtergrond.

Banden monteren
Als een wielset Tubeless Ready is, dan ben ik direct benieuwd hoe ready hij eigenlijk is. Maar bij het monteren van de Ere Research tubeless banden, ook zonder de latex, is alles heel luchtdicht, zelfs na een aantal dagen. De band in combinatie met het wiel laat geen lucht door. Het Tubeless Ready velglint dicht in ieder geval alles goed af. Dan maar eens de eerste kilometers ermee fietsen. Wanneer ik mijn eerste rondje ermee heb gefietst, voelt de wielset goed aan maar niet als een wielset boven de € 1000,-. En dat klopt ook want de adviesprijs is € 699,-. 

Fijn gewicht
Net als de velg is de remrand ook van aluminium en wanneer je wel eens met carbon wielen hebt gereden (vooral in de regen) dan weet je dat een aluminium remrand zoveel beter remt. Oké, de techniek van de carbon remrand wordt steeds beter, maar deze wielen remmen uitstekend, ook wanneer het nat is. Ook hoef je niet zo bang te zijn voor oververhitte velgen tijdens lange afdalingen waarbij je het maximale vraagt van je remmen. En als je dan toch in de bergen fietst dan is 1589 gram voor een € 699,- wielset toch een erg mooi gewicht. Wat dat betreft heeft FFWD gelijk, dat het een fijne extra set voor in de bergen is.

DT350 naven
Dat het gewicht prima is merk je ook in je fiets, je hebt niet het gevoel dat je wielen je versnelling temperen. De 350 naven van DT Swiss zijn hun instapnaven maar hebben een prima trackrecord. Doen wat ze moeten doen: het wiel laten ronddraaien en je niet in de steek laten. Ze zitten bijvoorbeeld ook in de veel duurdere carbon F3R DT350 van FFWD. Om maar even aan te geven dat ze niet alleen in goedkopere wielsets worden gebruikt. Het aangrijpmoment van de naaf is niet superdirect, maar erg last heb je er ook niet van als je je trainingsrondjes ermee rijdt. Dat is trouwens wel een bekend dingetje van de DT350 naaf en waarvoor ook een oplossing bestaat, mocht je dat vervelend vinden namelijk een Ratchet upgrade kit. Dan is het aangrijppunt net wat directer.

Bolt de wielset dan ook lekker, vraag je je misschien af. Hij bolt zoals je mag verwachten bij wielen in deze prijsklasse. Wil je echt voordeel hebben in snelheid dan merk je een duidelijk verschil in bollen met bijvoorbeeld de F6R hoge wielen van FFWD. Maar dat is ook geen eerlijk vergelijk want die set is minimaal 2 keer zo duur. De ratel die de body geeft van het achterwiel is qua geluid precies goed voor mij, niet te hard maar ook niet zo dat je niets hoort. Het geeft toch een beetje een veiliger gevoel dat de renners achter je horen wanneer je je benen stilhoudt. We hebben de spaakspanning nagemeten en er zit nauwelijks verschil in de spanning van de verschillende spaken. Dat merken we ook wel eens anders. Maar dit verwacht je ook bij zo’n handgespaakt product, maar toch.

Details
FFWD F3A Tubeless Ready wielset
Gewicht wielset: 1589 gram (zelf gemeten)
Max. belasting: 110 kg
Max. bandenspanning: 9 bar
Inclusief: snelspanners en tas
Adviesprijs: € 699,-
Meer info via FFWD

Conclusie
Ik moet FFWD toch deels gelijk geven. Zij gaven aan dat het een extra wielset voor in de bergen is. Voor de prijs heeft de wielset een fijn gewicht. Ook de aluminium remrand zorgt ervoor dat het een fijne wielset is voor in de bergen. Dus je laat je carbon hoge wielen thuis en neemt deze mee voor de bergritjes. Dus daar hebben ze gelijk in. Ze gaven ook aan dat het een trainingswielset is. Daar kan ik me ook goed in vinden. Lekker degelijk en weer die aluminium remrand die het ook met slecht weer in de herfst en winter lekker remt. Extra zorgeloos is het wanneer je tubeless gaat rijden zodat je minder last hebt van lekrijden. Dan hou je je hoge carbon wielset netjes voor de wedstrijden, want zo’n F6R bolt nou eenmaal wel beter.

Maar ik denk dat dit ook een fijne upgrade is voor renners die rijden met zo’n zware wielset die vaak standaard in je instapracefiets zat. Deze is waarschijnlijk een stuk lichter, kost niet meteen een fortuin en je kan er je rondjes in de polder mee fietsen maar ook de Ventoux mee beklimmen en afdalen zonder dat je zorgen hoeft te maken over het materiaal.

  

Gerelateerd

Tags: