Het Italiaanse Fizik hoeft niet echt geïntroduceerd te worden. De maker van schoenen, stuurlinten, zadels en accessoires sponsort professionele wielrenners en timmert al een behoorlijke tijd aan de weg. We hebben dan ook eerder schoenen van ze getest en gereviewed. Deze keer is het de beurt aan één van de topmodellen voor heren: de R1B Uomo. Ondertussen is R1 voor 2018 alweer uit, maar wij testten dus het 2017 model.

Goed vergelijken
In dit geval kan ik de deze versie goed vergelijken, aangezien ik de afgelopen jaren vooral met de voorganger van de R1 heb rondgefietst. Van dit model was ik toen vooral onder de indruk van de combinatie van soepele bovenkant van kangoeroe leer en de stijve carbon onderzool. Het nieuwe model is echter vanaf de grond af opnieuw ontworpen en mikt ook op een iets andere doelgroep. De R1 kom je namelijk ook tegen in het prof peloton. Het AG2R team rijdt er mee bijvoorbeeld. En de vorige versie was daar denk ik toch iets te comfortabel (lees niet stijf genoeg) voor. Profs willen namelijk zo min mogelijk energie verliezen, dus ook niet in een schoen die teveel meebeweegt en flext.

Het is dus niet vreemd dat de hele buitenkant van de nieuwe schoen heel anders voelt. Zodra je ‘m beetpakt, voel je het verschil. De R1 is veel steviger en gebruikt geen ‘gaas’ materiaal meer. Hierdoor moest er wel een andere manier bedacht worden om de voeten enigszins te koelen. In de nieuwe, nog steeds 100% carbon zool zijn nu op strategische punten kleine inlaten gemaakt die de lucht van onder de schoen in sturen. Ook de inlegzolen hebben op de corresponderende plekken kleine luchtgaatjes. De bovenkant is dus niet meer van soepel leer, maar van geperforeerd Microtex. Een leerachtig materiaal dat veel makkelijker schoon te maken is. Zeker als je voor de witte versie gaat (die er heel pro uitziet) ben je daar zeker blij mee, want na elk ritje kun je je stappers schoonmaken.

De marketing-afdeling van Fizik doet natuurlijk zijn stinkende best om de R1 aan te prijzen als de beste schoen die ze kunnen maken. Maar is het voor jou ook de beste schoen? Ik ga er maar eens een stukje mee rijden om dat uit te vinden. De eerste verbetering die je tegenkomt, is de sluiting. In plaats van 2 klittenband stroken en een ratchet heeft de nieuwe versie (eindelijk) Boa draaisluitingen. Het zijn gelukkig ook 2 draaiknoppen die je heel fijntjes kan afstellen, want dat verschilt per Boa sluiting. Dit is de Boa IP1-B die je twee kanten op kant verstellen door te draaien en in keer kunt open maken door ze naar buiten te trekken. Ook handig detail is dat ze een linker en rechter variant hebben zodat je altijd dezelfde kant op draait. Het zijn maar details, maar wel details die je mag verwachten bij een schoen met dit prijskaartje. Het finetunen kan ook fietsend met dit systeem als je even een beetje oefent. Je kan in ieder geval alles veel minutieuzer af stellen dan voorheen.

Fit
De schoen oogt eerlijk gezegd eenvoudiger dan zijn voorganger, iets wat eigenlijk raar is, je zou net meer innovatie en technische snufjes verwachten. Maar het uiterlijk is cleaner, zeker door het materiaal en de dubbele Boa. Deze zijn overigens ook voor een groot deel verantwoordelijk voor de pasvorm oftewel de fit van de schoenen. Doordat de eerste Boa niet recht over de schoen loopt zoals een klittenbandsluiting, maar in een zigzag controleert deze een veel groter deel van hoe de schoen past. Ook omdat de schoen geen traditionele tong heeft maar twee kanten van de schoen die als het ware om je voet heen wikkelen. Vooral de voorkant van de schoen zit hierdoor veel meer ‘aan’, maar dan wel zonder te knellen. Misschien dat je de eerste ritjes even een beetje moet zoeken naar een juiste combinatie van spanning die je instelt via de beide Boa’s, maar ik vond er vrij snel één die paste.

Hiermee kom ik ook bij de grootste verrassing van de R1. Ik was bang dat hij met de nieuwe, stijvere bovenkant misschien ook minder comfortabel zou zijn geworden, maar eerlijk gezegd voelt het niet zo. De schoen voelt nog steeds erg comfortabel, je voeten worden niet te warm en bovenal voel je je nog meer met je fiets verbonden dan met het vorige model. De nieuwe R1 voelt vooral efficiënter dan zijn voorganger, zeker als je echt kracht zet tijdens een klim of sprint. Je hebt meer controle en wordt beter op je plek gehouden.

Bij schoenen is het wel net zoals bij zadels: ieder lichaam is anders. De R1 is helaas ook niet voor iedereen geschikt. De schoen is aan de smalle kant en ik zou ze zeker nooit ongezien en zonder geprobeerd te hebben aanschaffen. Moeilijke bij deze schoen is dat het materiaal wel nog wat soepeler wordt door de tijd heen, in eerste instantie zijn ze echt behoorlijk stijf. Maar ben je op zoek naar een schoen die past bij je prestaties en fiets je meer dan een rondje om de kerk per week dan is de R1 misschien wel een heel fijne upgrade. ‘Tuurlijk ze zijn niet goedkoop, maar vrijwel alle topmodellen van andere merken zijn vergelijkbaar geprijsd. Qua gewicht zitten ze tussen de echte lichtgewichten als de Giro Empire en andere modellen in met nagewogen 257 gram per schoen.

Naast pasvorm, comfort en stabiliteit zou voor mij de voornaamste reden om voor de R1 te kiezen de styling zijn. Fi’zi:k houdt er een ingetogen en strakke vormgeving op na die mij persoonlijk erg aanspreekt. Geen overdreven grote fluoriserende logo’s, maar subtiele branding en een strakke vormgeving. Zeker in vergelijking tot andere merken kun je het bijna minimalistisch noemen. Houd je van die stijl, dan zou ik zeker een keer de R1 gaan passen.

Details
Fi’zi:k R1B
Adviesprijs: € 350,-
Gewicht: 257 gram per schoen (maat: 44 zonder schoenplaatjes)
Meer informatie bij Fizik

Conclusie
Als de vorm van de nieuwe R1 bij jouw voeten past dan is dit topmodel zeker de moeite van het passen waard. Ik snap dat je fietsen redelijk serieus neemt, voordat je meer dan 300 euro voor een paar schoenen neertelt, maar het is wellicht een veel belangrijker deel van je uitrusting dan veel andere zaken. Elke trap voel je of je schoen goed past, de kracht optimaal overbrengt en je zelfs minder vermoeid laat zijn. De R1 is zo’n schoen. De lichte en stijve carbon zool, de doordachte constructie en de materiaalkeuze maken het tot een echte top schoen. Persoonlijk vind ik de understated look erg fijn en past de schoen daardoor ook bij de meeste van mijn outfits (ook belangrijk ;-)). Onze test exemplaren zijn de witte uitvoering zoals je kan zien, dat oogt natuurlijk prachtig Italiaans, maar reken erop dat je ze na elk ritje kan schoonmaken en dat ze uiteindelijk ook minder maagdelijk zullen blijven.