Een endurance racer. Bij diverse merken zie je een dergelijke fiets in de collectie. Ook Focus heeft in november 2016 een endurance racer op de markt gebracht. De eerste indruk is goed: ze spreken van een fiets die snelheid en vrijheid in zich heeft, waarmee je lange avontuurlijke ritten kunt maken. Avontuur, ik ben er klaar voor.

De Paralane collectie bestaat uit 10 verschillende fietsen. Alle fietsen hebben een frame met dezelfde geometrie. De verschillen zitten hem in een carbon of aluminium frame, de groepset en wielkeuze. Een ander punt dat alle Paralane fietsen gemeen hebben is dat ze geleverd worden met schijfremmen.

Onderweg en offroad
Wat ik meteen merk op de weg is de stijfheid van het carbon frame. Wanneer ik dit met m’n aluminium racer vergelijkt, dan is deze fiets een groot verschil. Het kost veel minder moeite om snel op te trekken. Normaal zijn heuvel repeats een hel, maar op deze fiets gaat dat makkelijker dan normaal. De combinatie van minder gewicht bergop en een stijf frame maken de training een stuk aangenamer. De stijfheid is te verklaren door verschillende zaken die meteen opvallen als je naar het frame kijkt. De balhoofd heeft een conische vorm, wat het sturen ook stabiel maakt. De bottom bracket springt ook meteen in het oog. De buizen die bij de bottom bracket samenkomen, beginnen initieel redelijk rond. In het verloop richting de trapas vlakken ze af en worden ze breder. Hierdoor ontstaat er een zeer brede basis rond de trapas. Dit zorgt voor stevigheid, stabiliteit en stijfheid.

Ik heb deze fiets in de winter gebruikt voor allerlei doeleinden: woon-werk verkeer, eigen trainingen op de weg, snelle groepsritten, lange duurritten en avontuurlijk toeren. Geen enkel moment heeft de fiets me in de steek gelaten. Tijdens een lange duurrit is het prettig als je van positie kan veranderen en toch fijn op je fiets blijft zitten. Bij groepsritten zijn er momenten dat het heel snel gaat, en je optimaal diep en toch comfortabel in de beugels wil zitten. Op de momenten dat het rustig ging en ik met de handen bovenop het stuur zat, zat ik ook goed op de fiets. Bij toerritten met stukken offroad zit ik veel rechtop met mn handen op de shifters. Dat je in beide posities, zowel op als in de beugels, aangenaam zit is te verklaren doordat het frame een combinatie is van een endurance en een race geometrie.
Het is een heel compact frame. Waar je wel op moet letten is, wanneer je een kleine framemaat hebt maar je schoenmaat relatief groot is, dat je teen overlap kan hebben op deze fiets. Als ik off road scherp instuurde met deze fiets in framemaat 48, merkte ik dat ik snel met mijn fietsschoen maatje 41 het voorwiel aantikte.

Reacties op het uiterlijk zijn voornamelijk positief. De afgeplatte buizen, zowel bij de chainstays, bij de zitbuis richting de bottom bracket en bij de relatief lange en brede vork, laten de fiets er snel en agressief uitzien. Mat zwart met glanzend zwart valt blijkbaar bij velen in de smaak. De kabels zijn mooi in het frame verwerkt, wat de fiets een clean uiterlijk geeft. Plus dat de interne bekabeling zorgt voor extra bescherming van de kabels. Ook weer mooi meegenomen, zeker omdat je ook offroad gaat met deze fiets.
De reacties op het slooping frame zijn wisselend. Zelf vind ik het heel mooi omdat je zadel hoger lijkt te staan, dan bij een rechte bovenbuis. Zeker met een kleine framemaat, zoals in mijn geval. Ik voel me ook erg compact op dit frame en dat kreeg ik ook regelmatig te horen, dat ik mooi op deze fiets zat.

Afmontage
De fiets is uitgerust met een Fizik zadel met kleine roze details, een echt vrouwen zadel. Mijn voorkeur gaat normaal uit naar smalle, hardere zadels, maar dat is erg persoonlijk. Toch moet ik zeggen dat dit zachte zadel me heeft weten te verassen. Het zadel is vooral op de proef gesteld bij het rondje Ijsselmeer waarbij 280 km moest worden uitgezeten. Dat is op dit vrouwenzadel volledig pijnvrij verlopen. Volgens Focus komt dat doordat ze zowel bij de keus van het zadel als de keus van het stuur rekening hebben gehouden met de contactpunten van het vrouwen lichaam met de fiets, en deze punten liggen anders in vergelijking met mannenfietsen. Blijkbaar hebben ze daar goed over nagedacht want ik heb in allerlei posities fijn op de fiets gezeten zonder pijntjes.

Over de DT Swiss wielen ben ik erg te spreken. De naven glimmen prachtig en zo lopen ze ook. Ze geven een mooi geluid als ik de benen even stilhoudt. De wielen zijn stijf en hebben brede platte spaken. De lage velgen zijn voorzien van enkele witte decals. Niet heel opvallend, ze passen goed bij de fiets. Deze DT Swiss velgen zijn specifiek voor schijfremmen, er zit dan ook geen remrand op. Het remt heel direct, ook met nat en koud weer. Wat ik bij andere fietsen met schijfremmen zag wat dat ze aanliepen of veel lawaai maakten bij koudere temperaturen. Daar heb ik met deze schijfremmen nooit last van gehad. Ik had het gevoel dat ik gedoseerd en snel kon stilstaan, ongeacht het weer of wegdek.
De wielen zijn voorzien van steekassen. Ik moest er in het begin een beetje mee oefenen, vooral hoe je hem mooi parallel krijgt aan je frame. Maar nadat ik de techniek in de vingers heb, zie ik enkel voordeel; je wiel zit altijd mooi recht in je frame.
Er is gekozen voor brede velgen die geschikt zijn voor bredere banden. Ikzelf heb de wielen getest met 28mm banden, maar je kan zelfs tot 35 mm gaan. De combinatie van wijde velg en band zorgt duidelijk voor meer grip, wat erg fijn was in deze natte en gladde winter. Ik heb gereden op verschillende ondergronden: asfalt, slechte Duitse wegen, betegelde straten, gravel en harde modder. Deze wielen kunnen het allemaal hebben, ik heb geen enkel probleem ondervonden. Een wielset die uitstekend past bij de veelzijdige Paralane.

Iedere Paralane wordt standaard geleverd met spatborden. Soms kunnen spatborden afdoen aan het uiterlijk van de fiets, maar dat is hier zeker niet het geval. Het zijn mooie, slanke zwarte spatborden die dicht op de wielen zijn gemonteerd. Ze zijn ook lang genoeg om je eigen voeten, je achterwerk en degene die achter je zit te ontzien van opspattend water.
Op vlakke wegen gaat alles goed. Echter op hobbelig wegdek of off road trilt het achterspatbord te veel, waardoor het tegen het achterwiel komt. Na lange ritten merk ik dat door de vibratie de bouten van het achterspatbord langzaam los trillen, met enige regelmaat moet ik ze opnieuw vastdraaien. Het lijkt erop dat het achterspatbord een extra montage punt zou moeten hebben om het trillen en aanlopen te voorkomen. Het voorspatbord heeft dit probleem niet, dat is volledig stabiel door voldoende ophangpunten. Het mooie is dan wel dat ze Focus een speciaal montage systeem heeft ontwikkelend waardoor je de spatborden makkelijk kan verwijderen, of weer terug monteren. Met de spatborden ziet hij eruit als een fiets die klaar is voor weer en wind, en haal je ze eraf dan is het opeens een echte racer.

De Paralane is uitgerust met een Ultegra groep. Zoals ik gewend ben van mijn eigen racefiets is dit meer dan prima voor de recreatieve fietser, en ook voor de fanatiekelingen onder ons. Het schakelt direct en soepel, zowel op het binnen- als buitenblad. Als verzet is er gekozen voor 50/34 (compact) en achter 11/32. Dat je achter lekker licht kan schakelen maakt dat je op steile klimmetjes of slechte, onverharde wegen lekker comfortabel kan spinnen.

SPECIFICATIES
Frame: Paralane Disc, Carbon
Vork: Paralane, 12 x 100 mm thru axle, R.A.T, carbon
Crankset: Shimano Ultegra
Groepset: Shimano Ultegra
Casette: Shimano Ultegra
Verzet: voor 50/34, achter 11-32
Remmen: Shimano R685
Stuur: Concept EX
Stuurpen: Concept
Zadelpen: Concept CPX, 25.4x 340 mm
Zadel: fi’zi:k Vesta R5
Wielen: DT-Swiss R23, 622-18, 12x 142 / 100x 12
Banden: Schwalbe ONE Race, 28-622
Adviesprijs: €3799,-

Plus
+ Allround fiets
+ Bandenbreedte tot 35 mm mogelijk
+ Stijfheid
+ Wielen
+ Comfortabel maar toch snel
+ Looks

Min
– Achterspatbord trilt los bij lange afstanden

Conclusie
Een fiets die elk soort weer kan hebben. Op al het wegdek tussen asfalt en gravel komt de fiets tot z’n recht, zonder één lekke band te rijden. De geometrie is comfortabel bij rechtop zitten, en in de beugels zit je compact en voelt de fiets snel aan. De spatborden gaven op het einde van lange ritten soms wat ergernis wanneer de bouten langzaam weer begonnen los te trillen en ze bij thuiskomst aangedraaid moesten worden. Voordeel is dat ze er makkelijk af te halen zijn, en dan transformeert de fiets opeens naar een goed uitziende racer. Er zit een brede vork in waar zowel normale racebanden als bredere banden inpassen. Met de brede banden kun je een stuk comfortabeler een onverhard pad pakken, wat je tocht afwisselender en avontuurlijker maakt. Door schijfremmen kun je met alle soorten weersomstandigheden, zelfs kou en regen, snel stilstaan. Een alleskunnertje deze fiets, die niet vies is van een beetje avontuur.

  

Gerelateerd