Fore is helemaal nieuw. Het Nederlandse merk legt zich helemaal toe op carbonwielen. We hebben de afgelopen weken met hun Four CRD wielen gereden om te zien wat ze in huis hebben.

Carbonwielen zijn en blijven begerenswaardig. Het aanbod erin is tegenwoordig groot en prijzen lopen sterk uiteen. De velg in zo’n wiel, doorgaans het enige onderdeel dat ook daadwerkelijk van carbon is vervaardigd wordt in haast alle gevallen in Azië geproduceerd. Niet heel verwonderlijk, want naast velgen worden er nagenoeg alle carbonframes die wereldwijd verkocht worden, gemaakt, ook die van Fore. Het kan daar sneller en goedkoper.

Niet helemaal nieuwkomers
De velgen van de Fore wielen worden dus ook in Azië gemaakt, maar al het andere vindt in Nederland plaats en is onder de hoede van Tehava. Die zijn als internationale wielergroothandel al vele jaren actief in Europa. Isaac is ook een merk van ze, naast nog vele andere merken. Wat ik maar wil zeggen, ze komen niet net kijken, maar hebben een jarenlange ervaring en een goede reputatie. Dat geeft vertrouwen als je denkt aan service en dergelijke. Voor de wielen hebben ze ook een eigen kwaliteitsstandaard, F11.QS, waarover we al schreven bij de introductie van de Fore wielen. Ze geven ook 3 jaar garantie en levenslange crash replacement. Check hun voorwaarden als je daar het fijne van wilt weten.

Alle ontwerp en ontwikkeling hebben dus in Nederland plaatsgevonden, dat hebben we nog een keer nagevraagd omdat hier vaak onduidelijkheid over is. Ze gebruiken gerenommeerde merken als Sapim en DT Swiss voor de overige onderdelen, zijnde naven, spaken en nippels. Ze laten de velgen in Azië maken, en assembleren (de wielbouw) alles vervolgens weer op hun thuisbasis in Geleen.

Fore heeft meteen 3 modellen uitgebracht. Het gaat om de Three, Four en Five van resp. 28, 38 en 48 mm hoog. Drie hoogtes die tamelijke dicht bij elkaar liggen. We kregen een set van de 38 mm hoge Four CRD, voor schijfremmen. CRD staat voor Clincher Road Disc. Zowel de Four als Five zijn er voor zowel velg- als schijfremmen, de Three alleen voor schijfremmen. De Four wielen zijn niet te hoog en niet te laag, mooi gemiddeld kunnen we wel zeggen.

We kregen de wielen keurig met 140 mm Ultegra schijven en Schwalbe Pro One banden geïnstalleerd aangeleverd om te testen. Zo krijg je ze natuurlijk niet als je ze koopt. Je krijgt er dan echter wel twee wieltassen bij, tubeless velglint en ventielen en bij de velgremuitvoering remblokjes en snelspanners. Ook keurig, want zo compleet worden wielsets niet altijd geleverd. Onze testset was dus klaar om te gaan, maar toch kon meteen alles eraf om ze goed te bekijken en te wegen.

Elke gram telt
Alleen het tubeless velglint hebben we laten zitten. Nu wijkt het opgegeven gewichten nog wel eens af van onze gemeten gewichten, maar bij wielen klopt het meestal wel. Dit is waarschijnlijk omdat het gewicht daarbij vaak wat gevoeliger ligt. En het gewicht van het voorwiel van de Four CRD klopt op 1 gram na met het opgegeven gewicht. Prima, dat verschil zit hem waarschijnlijk in de verschillende weegschalen of het velglint. Het achterwiel komt echter 24 gram lager uit. We hebben het niet over kilo’s, maar hierdoor komt de set wel op 1.495 gram, wat toch net iets mooier staat dan 1.520 gram. Die 1.500 gram is toch altijd een beetje het referentiegewicht om te bepalen of een wielset licht of zwaar is. De Four CRD’s mogen we dus best licht noemen.

Nieuwe wielen, maar eerst met eigen banden
We hebben eigenlijk maar een paar weken om met de wielen te rijden, maar toch hebben we een goede eerste indruk gekregen van de set. De set kwam met Schwalbe Pro One’s in combinatie met butyl binnenbanden. Deze heb ik er echter vervangen door de banden waar ik de maanden daarvoor mee reed op mijn eigen fiets, zijnde een paar tubeless Vittoria Rubino Pro’s. Dat leek mij de beste manier om goed het verschil te voelen van de wielen zonder dat dit beïnvloed wordt door de banden.

De Schwalbe’s zijn overigens ook geschikt voor tubeless, maar ik wilde zoveel mogelijk hetzelfde houden. De montage van de Vittoria’s ging trouwens makkelijker dan de montage van de Schwalbe’s. Daar had ik bandenlichters voor nodig om ze eraf en erop te krijgen terwijl dit bij de Vittoria’s met de hand ging, zij het met wat inspanning. De wereld van tubeless rijden gaat in dat opzicht nog niet altijd over rozen.

Rondjes maken
Alles aan de fiets waarop de laatste tijd heb gefietst is nog hetzelfde, inclusief banden, maar de wielen zijn dus vervangen door de Fore Four CRD’s. Elk verschil dat ik ga merken ten opzichte van mijn voorgaande setup zal dus komen uit de wielen.

Wat mij meteen opvalt is hoe vlot ze accelereren en hoe stijf ze zijn. Je gaat bij het uitrijden van de straat toch altijd snel even op de pedalen staan om te zien wat voor vlees je nou in de kuip hebt. Ondanks verwoede pogingen hoor ik de remschijven niet tegen de remblokken wrijven. Iets dat toch wel eens voorkomt. Dat ze stijf zijn wordt ook in de bochten bevestigd. Strak insturen en eruit accelereren gaat bijna als vanzelf. Fijne set wielen is dit!

Lekker breed
Een van de dingen waar ik ook over te spreken ben is de breedte van de wielen. Ze meten namelijk een buitenbreedte van 26,5 en een binnenbreedte van 20 mm. Hiermee laat Fore zien dat ze hebben opgelet en meegaan met de laatste trends in het gebruik van bredere velgen en banden. Dat is een trend voor de racefiets waar na 25 mm nu ook 28 mm steeds gebruikelijker wordt, maar vergeet ook gravel niet. De 20 mm binnenbreedte i.c.m. met 42 mm brede gravelband zijn passen heel goed bij elkaar.

Details
Fore Four CRD wielset
Gemeten gewicht (incl velglint): voor 679 gram, achter 816 gram (24 gram lichter dan opgegeven), samen 1.495 gram
Velghoogte: 38 mm
Naven: DT Swiss 350
Spaken: Sapim Aero CX Ray (v/a 20/24)
Nippels: DT Swiss Prolock
Buitenbreedte: 26,5 mm (nagemeten)
Binnenbreedte: 20 mm (nagemeten)
Adviesprijs: € 1349,-
Geleverd inclusief 2x tubeless velglint, 2x tubeless ventielen, 2x wieltas
Alle info en waar te koop bij Fore Cycling Wheels

Plus
+ Stijf
+ Gewicht
+ Meegeleverde accessoires

Min
– Geen configuratie mogelijk

Conclusie
“Onbekend maakt onbemind”. Niet zozeer een nadeel van de wielen alswel een uitdaging voor Fore. Dat het om een Nederlandse merk gaat, zal ze helpen. Ook dat ze hebben gekozen voor A-merken als DT-Swiss en Sapim draagt hieraan bij. Aan de wielen zelf mag het niet liggen wat mij betreft. Ze zijn licht, stijf, breed en geschikt voor tubeless. Terwijl er niets valt aan te merken zou ik toch graag zien dat je ze zou kunnen configuren en bijvoorbeeld andere naven als de DT Swiss 240s zou kunnen kiezen. De drie beschikbare velghoogtes liggen ook erg dicht bij elkaar. De onderlinge verschillen zijn daardoor klein waardoor de keuze lastig kan zijn. Wellicht iets voor de toekomst voor Fore om over na te denken. Dat gezegd hebbende, deze wielset bevalt erg goed. Dankzij de kwaliteit en scherpe prijs is het zeker een set om te overwegen als je op zoek bent naar strakke racewielen.

Tags: