Dat carbon uit de oostelijke regionen van de wereld komt is natuurlijk geen geheim. Het internet maakt het voor consumenten gemakkelijk om op persoonlijke titel materiaal te importeren vanuit het buitenland. En dat gebeurt ook op grote schaal met fietsgerelateerde producten zoals wielen, frames en andere producten die van carbon gemaakt zijn.

Al het carbon dat gebruikt wordt voor fietsen komt uit het oosten van de wereld, ook bij de grote merken. Het verschil is echter dat deze merken zelf toezien op de kwaliteit van de gemaakte producten. Wanneer je als particulier carbon producten uit het oosten importeert komt dit rechtstreeks uit de fabriek zonder dat je daar toezicht op hebt. Dit verklaart meteen de relatief lage prijs van bijvoorbeeld een set full carbon wielen of een frame. Hierdoor zijn er tal van voorbeelden waarbij goedkoop is duurkoop een treffend gezegde is. Neemt niet weg dat er ook wel degelijk leveranciers zijn die goed communiceren, de afspraken nakomen en ook waar voor je geld leveren.

Full Carbon clinchers voor schijfremmen
Afgelopen jaren hebben we van Farsports al de mogelijkheid gehad om een set full carbon clinchers te testen en ook een set carbon clinchers met aluminium remrand werd aan de tand gevoeld. Met de komst van schijfremmen op de cross en racefietsen bieden ze ons nu de mogelijk om een full carbon clincher set voor schijfremmen te testen. De wielen zijn opgebouwd om een set DT-Swiss 350S straight pull naven. Straight Pull is de benaming voor naven voorzien van een flens waar de spaken recht uitkomen, in tegenstelling tot het ‘oude’ type waarbij de spaak aan de kant van de naaf een knik maakt. Daarnaast zijn de naven uitgerust met Center-Lock bevestiging voor schijf. Daar omheen een 35mm carbonvelg met een velgbed van 23mm breed en interne spaaknippels. Tussen velg en naaf zitten Sapim CX-ray spaken.

Steek of quick?
Als de wielen worden geleverd zijn de naven voorzien van ‘end-caps’ voor steekassen. Het mooie van DT-Swiss 350S naven is dat die ‘caps’ heel makkelijk te verwisselen zijn en zo kan je in vijf minuutjes de naven aanpassen van steekas naar quick-release. Doordat de wielen zijn afgeleverd als steekas wielen zitten er logischerwijs ook geen snelspanners bij. Wat ik wel mis is het velglint. Je kijkt direct op het velgbed, en de scherpe carbon randen van de spaakgaten zorgen heel makkelijk voor lekke banden. Oke, door het gebruik van de schijfrem zal de velg zal niet meer warm worden van het remmen, maar een set carbon velgen in de zon kan warm genoeg worden om een lekke band te krijgen. En ja; ondergetekende is door schade en schande wijs geworden in dit geval.

Checken, kijken, tikken, draaien
Geef mij een set wielen in de hand en de eerste paar minuten is het altijd even checken, kijken, tikken en draaien. De wielen voelen erg stevig en solide aan de spaakspanning voelt prima aan en lijkt overal gelijk. Dit is uiteraard geen waterdichte proef, maar grote spanningsverschillen zitten er zeker niet in en dat is een goed teken. De DT-Swiss naven draaien heerlijk soepel als je er een slinger aan geeft en zowel velg als gehele wiel zijn recht. Persoonlijk vind ik het een mooi gezicht dat decals doorlopen tot de rand van de velg. Bij wielen die geschikt zijn voor velgremmen kan dit niet omdat er een remrand tussen zit, bij disc-wielen is dat geen probleem. Hierdoor ogen de wielen ook een stuk hoger terwijl ze maar 35mm hoog zijn. Wanneer ik goed naar de stickers kijk van FSE, vallen twee dingen op. Allereerst zitten ze bovenop de velg en dus niet verwerkt onder een laklaag. De ronding van de stickers komt net niet overeen met de ronding van de velg. Hierdoor lijkt het alsof de stickers scheef op de velg zitten. Het is misschien een kleinigheidje, maar ik vind het jammer.

Rijden maar
Nadat ik zelf een velglint in de wielen heb gedraaid en de banden, schijven en cassette heb gemonteerd zet ik ze in m’n cyclocrossfiets. De soepelheid van de naven die ik merkte toen ik de wielen nog in de hand had, is ook tijdens het rijden goed merkbaar. Als je de benen stilhoudt blijven de wielen nog lang doorrollen. Daarnaast zijn de wielen direct en stijf. Je merkt dat elke trap raak is en qua stuurgedrag doen ze niet onder voor de set FFWD-wielen die normaal in m’n fiets zit. De reacties op de wielen zijn erg positief. Carbon velgen geven je fiets toch wat meer uitstraling en dat valt op.

Tijdens de laatste maand van het winterseizoen heb ik meerdere tochten gereden en de wielen hebben verschillende weersomstandigheden probleemloos doorstaan. Echter, na een drektocht in het bos is een Straight-Pull naaf toch iets minder handig. Het ziet er mooi uit, maar de naaf heeft veel openingen waar modder in gaat zitten. Tijdens een van de ritten kom ik op een redelijk ruig terrein waarbij ik een aantal keer een boomwortel of ander soort obstakel raak. Je voelt dat de velg de wortel ook daadwerkelijk raakt, maar ook na deze onprettige aanrakingen blijven de wielen intact. Wanneer ik de wielen voorzie van wegbanden merk ik dat de 25mm banden breder vallen. De breedte van de velg zorgt ervoor dat de band ook wat breder op de velg ligt. En wat inmiddels geen geheim meer is, is dat brede banden zorgen voor meer comfort. Een breder velgbed draagt daar ook zeker aan bij, zo ook bij de FSE wielen!

Wanneer ik tijdens een rit ten val kom, merk ik op dat er een lichte slag in het achterwiel zit. Nu heb ik zelf wel een spaakspanner in de schuur hangen, echter zitten er interne spaaknippels in de velgen. Deze kan je aan de buitenkant niet stellen. Wanneer je dan de banden en binnenbanden heb verwijderd, zal je ook het velglint eruit moeten halen om erbij te kunnen. Overigens is het echt een minimale slag en vanwege de schijfremmen heb je hier totaal geen last van. Het kost wel extra werk om de slag vervolgens uit het wiel te draaien. Nu ik toch met de wielen bezig ben besluit ik de ‘end-caps’ ook even van de naaf te halen om te kijken hoe de lagers eraan toe zijn. De DT-Swiss naven zijn van binnen nog helemaal schoon en het vet zit nog prima op z’n plek. De ‘end-cap’ solution van DT-Swiss heeft zijn kwaliteit bewezen.

Specificaties
FSE Full carbon clincher disc wheels
35mm hoge carbon velg
DT Swiss 350s Straight Pull naaf met centerlock
Sapim CX-Ray spaken
Deze set is met interne nippels, maar dat is een optie. Indien gewenst worden ze met externe nippels geleverd.
Prijs: vanaf USD 350 tot 1500 per set afhankelijk van de opties die je kiest (excl. verzendkosten (85$) en inklaringskosten van de douane)
Er zit 18 maanden garantie op de wielen en je kan tot 90 dagen na ontvangst de wielen kosteloos terugsturen bij defecten. Na de 90 dagen en binnen de 18 maanden betaal je wel verzendkosten om terug te sturen.
Meer info over deze FSE wielen zal je niet op hun website,  www.farsports.com terugvinden, maar dat neemt niet weg dat je ze niet kan kopen. Neem bij interesse contact op met Kyle Fu via kyle@farsports.cn, hij is meer dan bereidt je vragen te beantwoorden en je verder te helpen.

Pluspunten
+ Prijs/kwaliteit verhouding
+ DT-Swiss 350s naven
+ Uitstraling
+ Breed velgbed

Minpunten
– Geen velglint meegeleverd
– Stickers niet 100% passend
– Interne spaaknippels
– After-sales risico

Conclusie
De specificaties van de Farsports wielen liegen er niet om. Met DT-Swiss en Sapim heeft deze leverancier twee gerenommeerde merken in huis waarvan bekend is dat zij kwaliteit leveren. Echter, de kwaliteit van de velgen en het spaakwerk is het enige dat zou kunnen zorgen voor een slechte wielset. De velgen hebben de test goed doorstaan! De wielset wordt verkocht als een set voor gebruik op de weg, maar heeft ook in de cyclocrosser alle mogelijke soorten ondergrond meegemaakt. De prijs van de wielset is USD 600 en die is erg scherp. Wel moet je rekening houden met douanekosten en een hogere prijs voor de verzending.

De minimale slag die er in zat na een valpartij zou met andere carbonvelgen ook zijn gebeurd. Nadeel met de interne spaaknippels is wel dat het richten van de wielen wat meer tijd in beslag neemt. Dat er geen velglint meegeleverd word is toch wel een minpunt. Wanneer je een wielset koopt verwacht je wel dat deze klaar voor gebruik is. In dit geval zal je toch echt eerst zelf aan het werk moeten. Kleine moeite en geen grote kostenpost, maar wel eentje om rekening mee te houden bij de aanschaf.

De decals zijn zoals gezegd niet in dezelfde ronding als dat de wielen zijn. En de decals zijn zowel bij een fiets als een wielset toch erg bepalend voor de uitstraling. De after-sales noem ik als minpunt. Ze geven garantie van een jaar en ze geven je zelfs de kans om binnen 30 dagen te retourneren wanneer je toch niet tevreden bent over de aankoop. Daar zit het minpunt ook niet, echter zit dit hem in de afstand. ‘Even’ een wielset opsturen naar het oosten van de wereld kost tijd en geld. Daarbij kan je niet even naar een winkel in de buurt gaan om dit te regelen, maar ben je ‘op jezelf aangewezen’ en zijn de kosten ook voor eigen rekening. Overigens gaat de communicatie vlotjes en wordt er netjes in het Engels gecommuniceerd.

De FSE Full Carbon Disc is een set degelijke wielen die mede door de goede samenstelling van onderdelen qua prijs/kwaliteit goed te noemen is. Houdt dus wel rekening met douanekosten en bij schade of defect zullen de kosten ook gauw oplopen. Dit is een keuze die je zelf goed moet maken.

 

FSE-carbon-disc-clinchers-01FSE-carbon-disc-clinchers-02FSE-carbon-disc-clinchers-08FSE-carbon-disc-clinchers-06FSE-carbon-disc-clinchers-04FSE-carbon-disc-clinchers-07FSE-carbon-disc-clinchers-05

Gerelateerd

  • Sven

    Heb je enig idee tot wat voor gewichten deze wielen gebruikt kunnen worden?

    • Coen Telgenhof

      Navraag bij de leverancier leert ons dat de de wielen tot 110kg kunnen worden bereden!