Afgelopen jaar kreeg de Giant Defy een flinke update en inmiddels heb ik de nodige comfortabele kilometers gereden op de vernieuwde versie. De fiets is gemaakt voor vele comfortabele uren in het zadel. Naast deze eigenschappen is het ook de fiets waar de mannen van Team CCC mee aan de start zullen staan in de kassei-klassiekers. Klinkt als een alleskunner, maar is het dat ook?

Endurance racer
De Giant Defy Pro Advanced 0 is het topmodel uit een serie van drie modellen die verschillen in afmontage. De Defy is een carbon endurance racer, waarbij de Pro Advanced 0 is afgemonteerd met Shimano Ultegra Di2 en hydraulische schijfremmen. Zoals we al eerder schreven levert Giant op alle fietsen met Ultegra Di2 de eigen Giant Power Pro vermogensmeter. Bij het zien van de fiets valt de voorbouw direct op. Dit oogt, zeker bij de rest van de fiets vrij groot. Giant maakt gebruik van een oversized stuurbuis voor stijf en direct stuurgedrag. Hierdoor is er meer ruimte nodig en is het balhoofd groter. Dit geldt ook voor de cockpit waarbij er een kap-constructie over de stuurpen zit om alle kabels (bijna) helemaal weg te werken. Bij de remleidingen is het niet helemaal gelukt en het ziet er een beetje vreemd uit, eerlijk gezegd. Tussen de stuurpen en balhoofd zit bij onze testfiets een tiental spacers. Deze spacers zijn specifiek ontworpen om de kabels netjes in weg te werken. De cockpit oogt hierdoor clean, wat betreft kabels, ondanks het stukje dat toch nog buitenlangs gaat.

Vanaf het balhoofd wordt het frame naar de achterkant slanker en dat vind ik persoonlijk mooi. Het comfort van het frame komt door de vorm en positie van de buizen. De seatstays zijn laag op de zitbuis geplaatst en de buizen zijn ovaal gevormd. Hierdoor kunnen deze een beetje meeveren om zo de klappen op te vangen. De voorvork oogt, zeker in vergelijking met het balhoofd, een beetje iel. Wanneer je het voorwiel blokkeert en de fiets naar voren duwt kan je goed zien hoe deze een beetje kan meebewegen.

De D-fuse techniek wordt door Giant al langere tijd gebruikt in de zadelpen. De D-vormige carbon zadelpen kan ook lichtjes buigen om zo klappen op te vangen. Bijkomend voordeel vind ik dat op deze manier je zadel altijd recht staat, aangezien de buis niet kan draaien in je frame. Deze D-vorm is vanaf nu ook gebruikt in het stuur, zodat ook hier meer klappen worden geabsorbeerd dan bij een rond stuur.

Het geheel wordt afgemaakt met een Giant Contact SL zadel en een set carbon SLR wielen. Deze staan af-fabriek al tubeless gemonteerd op de eigen Gavia 28mm banden. Het frame biedt overigens ruimte tot een maximale bandbreedte van 32mm. De wielen worden met 12mm-steekas gemonteerd en zijn voorzien van 140mm schijven. Tamelijk opvallend is het dat Giant kiest voor twee schijven van 140mm, waar het gros van de fietsen worden afgemonteerd met een 160mm schijf.

Comfort!
De eerste meters voelen wat vreemd, maar wel in positieve zin. Bij het afrijden van de stoep merk ik al de flex die de achterkant van deze fiets heeft. De houding moet ik erg aan wennen, want ik zit heel erg recht op. Met het oog op comfort is de houding bij een endurance racer ook rechter op dan andere frames, maar op deze testfiets zitten er tien spacers onder, waardoor de gehele cockpit vijf centimeter hoger staat. Als het mijn eigen fiets was geweest had ik er in ieder geval een aantal tussenuit gehaald. Gaandeweg de testperiode blijft het opvallend hoeveel comfort dit frame biedt. Op gladde asfaltwegen bolt hij soepel en de overgang naar klinkers of slecht wegdek gaat moeiteloos.

Waar ik normaal om kapot wegdek heen stuur, zoek ik het zo nu en dan bewust op. Je merkt dan dat de ondergrond wat ruwer is, maar de trillingen worden echt goed geabsorbeerd. Dit besef ik me nog meer wanneer ik tussendoor op mijn eigen fiets een slechte klinkerstraat meepak. Rammelende bidons en trillende handen, waar dit bij de Defy niet aan de orde is. Nu is het niet zo dat de Defy kasseien doet voelen als asfalt, maar het verschil is behoorlijk. Zeker bij langere ritten ben ik dit gaan waarderen omdat je lichaam, en dan met name de ledematen en onderrug, veel minder klappen krijgen. Hierdoor kan je de lange duurtraining beter volhouden.

Door de hoge mate van comfort was ik in eerste instantie een beetje bang voor het feit dat de fiets zijn stijfheid kwijt zou zijn, maar niets is minder waar. Je merkt dat de fiets direct vooruit gaat wanneer je aanzet. Het bottom bracket is net als het balhoofd ook oversized voor extra stijfheid. Dit valt niet direct op omdat de crankset ervoor zit, maar vanaf de linkerkant kan je goed zien dat deze erg dik is.

Naast de stijfheid bij het aanzetten, merk je deze ook goed in het balhoofd. Het stuurgedrag van de fiets is heel direct waardoor het in het begin wat nerveus voelt. Dit is een kwestie van wennen, want na een twee a drie ritten kan ik de bochten lekker aansnijden. De Giant SLR wielen bollen soepel en in combinatie met de 12mm steekas zijn ze stevig en stabiel in de bochten. De 28 mm tubeless banden rollen prima over de weg in gedurende de testperiode heb ik geen lekke band gehad. Ik reed meestal met een bandendruk van rond de zes bar.

Inclusief vermogensmeter
Het is iets dat je een aantal jaren geleden bijna voor onmogelijk zou hebben gehouden, maar deze fiets komt standaard met een vermogensmeter. Giant levert deze standaard op alle fietsen met Ultegra Di2 of hoger. Je mag misschien wel stellen dat veel fietsers die in de markt zijn voor een fiets in deze prijscategorie of hoger dit interessant vinden. Het is in ieder geval heel waardevol als je je trainingen naar een volgend niveau wilt tillen.

Het in gebruik nemen van de dubbelzijdige meter gaat heel eenvoudig via Bluetooth, wat hem compatible maakt met nagenoeg elke moderne fietscomputer. Een geen gedoe met batterijtjes, de accu’s zijn intern en kan je makkelijk opladen met de meegeleverde lader.

Specificaties
Giant Defy Advanced Pro 0, maat M
Kleur: Gun metal black/Iris
Stuur: Contact SLR D-Fuse
Stuurpen: Contact SL Stealth
Zadelpen: Giant D-Fuse SL composite
Zadel: Contact SL (neutral)
Shifters: Shimano Ultegra Di2
Voorderailleur: Shimano Ultegra Di2
Achterderailleur: Shimano Ultegra Di2
Remmen: Shimano Ultegra, hydraulisch
Crankset: Shimano Ultegra Compact (50/34) met Giant Power Pro vermogensmeter
Velgen: Giant SLR-1 Disc WheelSystem
Naven: Giant SLR-1 Disc WheelSystem, 12mm thru-axle, Center Lock
Spaken: Giant SLR-1 Disc WheelSystem
Banden: Giant Gavia AC 1 tubeless, 700×28, folding
Gemeten gewicht: 7,9 kg
Adviesprijs: € 4.999,-

Pluspunten
+ Comfort
+ D-Fuse stuur en zadelpen
+ Power Pro vermogensmeter
+ Stijfheid

Minpunten
– Voorbouw had iets minder groot gemogen naar mijn smaak

Conclusie
Zelden heb ik een fiets gereden die zo veel comfort biedt als deze Giant Defy. Je merkt erg goed hoe het frame meebeweegt met de ondergrond waardoor de klappen worden opgevangen. Zeker aan de achterkant van de fiets, en met de D-Fuse zadelpen, voel je het ‘veren’. Complimenten aan de ingenieurs van Giant hoe ze dit hebben weten te combineren met een fiets die daarnaast gewoon erg strak rijdt. De stijfheid is goed en hij gaat snel vooruit bij het aanzetten.

Het is een kwestie van smaak, maar de voorbouw vind ik persoonlijk niet zo mooi. Het maakt het stuur een lomp geheel. Daarnaast zie ik ook niet echt de meerwaarde, want mijns inziens is aerodynamica van ondergeschikt belang bij een endurance racer. Het stuurgedrag is strak. De stijve wielen, in combinatie met steekassen en het oversized balhoofd geven een vertrouwd gevoel, waardoor je lekker in de bocht kan hangen. Groot pluspunt van de Defy vind ik nog de toevoeging van de Power Pro vermogensmeter die standaard wordt meegeleverd met de Advanced Pro 0 uitvoering. Daarmee is deze Defy naar mijn mening een perfecte fiets voor renners die veel lange tochten als Granfondo’s en Cyclo’s rijden.