De introductie van de Synthe helm in de zomer van 2014 was een goed gekozen moment. Ging je op zoek naar een nieuwe helm dan moest je kiezen tussen een traditionele of een aerohelm. Dat betekende een keuze maken tussen gewicht, uiterlijk, snelheid en ventilatie. De Synthe is eigenlijk een beetje van alles en maakte die keuze ineens een stuk makkelijker.

De Synthe is dus als aerohelm in de markt gezet, al zie je dat er niet meteen aan af. De helm heeft veel ventilatiegaten (26), typisch iets waar het bij de gemiddelde aerohelm aan ontbreekt. Van de zijkant bekeken, zie je beter dat de vorm aerodynamischer is dan bij veel traditionele helmen. Het komt er dus eigenlijk op neer dat Giro zijn werk goed heeft gedaan. De Synthe moet namelijk het beste van twee werelden bieden. In het geval van Giro komt dat neer op een kruising tussen de meer traditionele Aeon en de aero Air Attack. Je hoeft dus niet meer de verschillende eigenschappen tegen elkaar af te wegen om een keuze te maken.

De helm heeft dus veel ventilatiegaten. Daarnaast heeft het ook twee gaten die niet persé voor de ventilatie zijn, als wel voor je bril. Ze zitten aan de voorkant en werken super voor verschillende zonnebrillen die goed erin blijven zitten. Simpel maar effectief dus. Over de binnenkant van de helm valt ook genoeg te vertellen. Enerzijds vanwege het Roc Loc Air retentiesysteem, en anderzijds vanwege MIPS. Het retentiesysteem gaat helemaal om je hoofd (dat is niet bij elke helm zo namelijk) en laat zich heel prettig instellen. De draaiknop aan de achterkant maakt kleine stapjes zodat je het precies naar wens kan instellen. Het systeem houdt de helm ook goed op zijn plaats. Ook zonder dat de bandjes vastzitten moet je nog aardig je best doen om de helm van je hoofd te ‘headbangen’.

MIPS staat voor Multiple Impact Protection System en kan je zien als een extra laag bescherming voor je hoofd. Het systeem zit bijna los in de helm waardoor het extra energie uit de impact op kan nemen. Het bestaat uit 13 delen die met de hand in elkaar gezet worden. Je merkt bij het dragen van de helm niet dat het erin zit, al voegt het uiteraard wel iets aan gewicht toe. Persoonlijk ben ik groot voorstander van elke maatregel die extra bescherming biedt, zonder dat het geheel op een brommerhelm gaat lijken.

Bij alle ritten en omstandigheden waarin ik de Synthe heb gedragen is hij mij nooit tegengevallen. Eigenlijk hoor je tijdens het fietsen ook niet met je helm bezig te zijn. Hij moet zo goed zitten dat je hem vergeet, je hoofd koel genoeg houdt en je hoofd beschermt als je naar de grond gaat. Ik ben er niet mee gevallen, wat betreft de overige twee punten slaagt hij met vlag en wimpel. Ik kan verder eigenlijk ook geen punt van kritiek vinden. Behalve dan misschien dat het gewicht mij wat tegenvalt. Hij weegt namelijk 300 gram.  Het gaat te ver hem echt zwaar te noemen, maar in deze prijsklasse, als high-end topmodel van Giro, had ik een lager gewicht verwacht .

De video helemaal onderaan laat aardig zien hoe de Synthe tot stand is gekomen inclusief een aardige feature van de helm van Team F.A.S.T. uit Amsterdam (dat fixed gear criteriums rijdt) op 2’06”.

Details
Giro Synthe MIPS
Gemeten gewicht: 300 gram in maat L (59-63cm). Opgegeven gewicht is 306 gram.
Adviesprijs: € 299,-
Giro.com

Plus
+ Draagcomfort met het Roc Loc Air retentiesysteem
+ Uiterlijk
+ Gaten voor je bril
+ MIPS

Min
– Gewicht mag lager

Conclusie
Wat mij persoonlijk erg aanspreekt aan de Synthe zijn de natuurlijke lijnen en rondingen. Het loopt allemaal mooi door en in elkaar over. Dat wordt bij deze uitvoering nog eens versterkt door de contrasterende kleuren, maar ook als de helm helemaal zwart is, blijft het duidelijk. Ik vind het een mooie helm dus. Het draagcomfort is super, ook dankzij het Roc Loc Air retentiesysteem. Hij past heel goed en ik voel nergens drukpunten. Dit ondanks dat de helm met 300 gram niet bijzonder licht is. Niet echt zwaar, maar veel andere helmen die ik getest heb in deze maat zijn lichter. De ventilatie is ruim voldoende om het hoofd koel te houden bij warme beklimmingen. Slim zijn de twee gaten voor je bril, dat werkt echt goed. Er valt dus maar weinig aan te merken op de Synthe MIPS. Hij is aero, zit lekker, heeft extra bescherming met MIPS en ziet er ook nog eens goed uit. Ok, het gewicht had wat lager gemogen. Net als de adviesprijs overigens. Maar het is op alle andere – belangrijkere – fronten wel echt een tophelm.

Gerelateerd

Tags:
  • bas

    en dan nu de ham-vraag: POC Octal MIPS of deze Giro Synthe?

    • racefietsblog

      Dat is een persoonlijke keuze. Beide helmen zitten goed en hebben MIPS. Welke zou jij kiezen?

      • bas

        Diegene die het lekkerste zit.
        Maar ik heb geen idee beide nooit opgehad. Uiterlijk is die Giro klassieker, POC lijkt mij fijnere straps te hebben iig niet een driehoek maar onderkant van oor wat breder. Die gaten voor je bril bij Giro zijn dan weer wel handig.