Als een helm goed genoeg voor Team Sky is, dan moet hij zeker goed genoeg zijn voor mij, was mijn eerste gedachte. Deze Kask Valegro is ontwikkeld in samenwerking met Team Sky en het doel was om een zo licht mogelijke helm te maken met veel ventilatie.

Over de Valegro
De helm die ik voor de test mocht gebruiken is wit met zwarte details met een lichte glitter. Het logo staat lekker klein op de zijkanten en iets groter op de achterkant. Daar hebben ze bij Kask wel mooie stappen gemaakt (voorheen waren de logo’s vrij groot), het ziet er qua design erg strak en clean uit. De helm oogt ook heel compact en in maat M geeft onze weegschaal 209 gram aan. Daarmee zit hij in de top van lichtste helmen voor wielrenners.

De helm heeft maar liefst 37 ventilatiegaten. Het riempje voor onder je kin is van kunstleer. Je moet echt even ruiken om te accepteren dat het toch geen echt leer is. Zo voelt het namelijk wel. De oren zijn vrij doordat het riempje daar in een driehoek zit om je oren heen. De helm heeft geen MIPS, maar voor extra veiligheid heeft Kask de MIT-technologie wat inhoudt dat er op belangrijke delen een extra laag Polycarbonaat is aangebracht. Met een draaiknop aan de achterkant kan je de helm stellen voor je hoofdmaat.

De padding is met 5 mm redelijk dik te noemen, maar bestaat uit erg smalle stroken. Ook bij je voorhoofd lopen die stroken verticaal door. Bij veel helmen heb je namelijk een horizontale padding bij je voorhoofd. De padding voelt erg zacht en de helm valt goed over je hele hoofd en geeft gelijkmatig de druk door. Op je voorhoofd merk je dat de verticale padding iets meer druk geeft dan met een horizontale padding waarbij de druk iets meer verdeeld wordt. Ik heb er zelf tijdens het fietsen verder geen last van gehad. Het voordeel van deze verticale padding bij je voorhoofd is dat de wind ertussendoor kan en direct langs je voorhoofd verkoeling geeft. Een nadeel is weer dat wanneer je echt heel veel zweet dit er ook tussendoor naar beneden kan. Door die extra koeling moet ik zeggen dat ik ook minder last van zweet op mijn voorhoofd had (En de afgelopen weken was het een hittegolf). De padding is antibacterieel. De helm heeft niet een officiële plek waar je je zonnebril in kan steken maar in de vele ventilatiegaten is een prima plek voor je zonnebril te vinden.

Afstellen
Het afstellen van de helm gaat eenvoudig, de draaiknop aan de achterkant is makkelijk te vinden met je hand. En met klikjes zet je de helm strakker of minder strak om je hoofd. Je kan dat gedeelte ook nog wat naar beneden of naar boven trekken afhankelijk van de vorm van je hoofd. Dit werkt ook trapsgewijs hoorbaar met klikjes.

Tijdens het rijden merk ik dat de helm erg goed koelt. Omdat er zoveel ventilatiegaten in de helm zitten, wordt je hele hoofd op alle plekken gelijkmatig gekoeld. Niet geconcentreerd bij de gaten. De helm sluit ook rondom het hoofd fijn aan en de riempjes zijn zo gevormd dat ze je oren vrij houden. Erg fijn omdat sommige helmen nog steeds met riempjes werken die zo half over je oor valt. Hier niet dus. Het kunstleren riempje voelt erg comfortabel alleen de eerste paar ritjes, wanneer de helm nog nieuw is, is het riempje ietwat stug waardoor hij bij het kliksysteem wat naar buiten blijft staan. Hoe meer je ermee fietst hoe mooier het riempje zich naar je hoofd vormt. Ik was bang dat tijdens het fietsen zweet onder dat riempje zou gaan irriteren, maar dat is helemaal niet het geval. Prima oplossing en het ziet er net even chiquer uit.  De helm is er trouwens in 7 verschillende kleuren waaronder de erg gave matblauwe. Maar dat is mijn mening.

Details
Kask Valero helm
Gemeten gewicht: 209 gram (in maat M)
Verkrijgbaar in 7 verschillende kleuren
Adviesprijs: € 189,-
meer info via Kask

Conclusie
Lichte maar ook erg goed ventilerende helm. Door de padding bij je voorhoofd verticaal te plaatsen geeft dit de helm extra koeling. Hierdoor wordt de druk wel iets minder verdeeld. Dit merk je minimaal tijdens het opzetten, maar wanneer je een stukje fietst voelde ik dit niet meer bewust. Het design is erg stijlvol en de Kask logo’s zijn subtiel aanwezig. Voor deze helm had ik toch verwacht dat hij meer dan € 200,- zou kosten, dus dat valt erg mee. De helm oogt ook lekker compact. Hij beviel tijdens de ritjes die ik ermee gereden heb erg goed en ik vind het oprecht jammer dat ik de helm weer moet teruggeven.

Gerelateerd

Tags: