Wil je blijven trainen dan ben je vanaf zo’n uurtje of 5 in de middag aangewezen op goede verlichting. In het donker is het van belang dat je goed zichtbaar bent en de Lezyne Laser Drive kan daar erg goed bij van pas komen. De Lezyne Laser Drive is een achterlicht met ingebouwde laser. Deze laserstralen markeren de plek op de weg waar jij rijdt. Overig verkeer ziet dus niet alleen een achterlicht, maar ziet aan de hand van de laserstralen op de weg welke ruimte jij in gebruik neemt.

De lamp uit de doos
De Lezyne Laser Drive is een langwerpig achterlicht van ongeveer 5 bij 2,5 centimeter. De zwarte behuizing aan de zij- en achterkant is van rubber. De voorkant (of is dit de achterkant?) is van oranje kunststof en dit loopt door aan de zij- en onderkant van de lamp. De vier boven elkaar gepositioneerde led lampjes zijn rood van kleur. Aan de onderkant zie je twee rondjes waar de laserstralen uitkomen. In de gebruiksaanwijzing staat netjes vermeld dat je niet in de lamp mag kijken. Ander opvallend zinnetje in de gebruiksaanwijzing is dat de Lezyne Laser Drive niet conform de regels van het Duitse verkeer is. Die hebben namelijk andere vereisten waar fietsverlichting aan moet voldoen. Aangezien ik in het grensgebied woon is dit wel iets om rekening mee te houden. De achterkant van de lamp is voorzien van twee ‘vleugels’ die om de zadelpen vallen. Met een siliconen band maak je de lamp vervolgens vast. Om de lamp op te laden zit er tussen de rubberen vleugels van de lamp een USB aansluiting. Hiervoor moet je eerst een rubber beschermkapje openen. Aan de bovenkant zit een rubberen knop voor de bediening van de lamp.

De lamp heeft een flink aantal standen waarbij je kan kiezen tussen de combinatie van licht en laser, alleen licht of alleen laser. Het licht heeft negen verschillende standen en de laser heeft twee verschillende standen. Hierdoor zijn er negenentwintig verschillende licht en laser combinaties mogelijk. Hij onthoudt de laatste stand zodat je niet elke keer alle standen door hoeft te klikken. De accuduur is afhankelijk van de combinatie die je gebruikt. In de minst zuinige stand kan je 2,5 uur met de lamp op pad. De zuinigste stand is goed voor 17,5 uur verlichting. In de gebruiksaanwijzing zit een duidelijk overzicht waarop je kan zien hoelang de lamp met gewenste instelling mee gaat. Daarnaast zitten er twee indicator lampjes op de lamp die aangeven hoe vol de accu nog zit. Als de lamp uit is kan je met een enkele druk op de knop zien hoeveel procent de accu nog bevat. Een groene indicator betekent 100%, rood/groen betekent 50% en rood betekent nog 30% batterij. Wanneer het indicator lampje rood knippert heb je nog 10% accu.

Een persoonlijke fietspad
Met behulp van de siliconen band heb je de lamp snel op de fiets gemonteerd. Na het aandoen van de lamp klik ik een aantal keer op de knop om de juiste stand te kiezen. Persoonlijk vind ik knipperende lichten erg afleiden en daarom kies ik voor de constante verlichting. Dit voor zowel de laser als de verlichting. Je kan een beetje spelen met de breedte van de laserstralen door de lamp hoger of lager op de zadelpen te bevestigen. Hoe hoger je de lamp bevestigd, hoe breder de laserstralen uit elkaar gaan staan. Dit heeft dan ook mijn voorkeur, want veiligheid gaat boven alles. Wat betreft de instelling van het licht, ga ik voor de minst felle stand. Minst fel betekent in dit geval nog meer dan genoeg zichtbaarheid. De led verlichting is fel en helder waardoor de meest felle stand bijna een verblindende werking heeft.

Dat je gezien wordt met de Lezyne Laser Drive blijkt wel uit het aantal reacties dat je onderweg krijgt. Het fietsgroepje, een automobilist voor het stoplicht en een aantal non-verbale reacties geven aan dat ik duidelijk zichtbaar ben. Na ongeveer 1,5 uur kom ik weer terug bij huis en check ik de batterij. De indicator is groen/rood en dat betekent dat er nog zo’n 50% accu over is. Ik haal de lamp van de fiets en laad deze via de meegeleverde USB-kabel op. Aan de achterkant het beschermkapje eraf halen en dan de USB-kabel erin doen. De aansluiting zit redelijk ver weggestopt waardoor ik een beetje moet priegelen om de kabel erin te doen. Ik krijg het niet voor elkaar en het blijkt dat ik de kabel op de kop heb. Doordat de aansluiting wat ver zit weggestopt kan ik niet goed zien hoe de mini-USB moet worden aangesloten. Vaak moet ik een of twee keer proberen voordat ik het stekkertje goed heb aangesloten. Het opladen van de accu neemt 3 tot 4 uur in beslag en je kan wederom aan het indicatie lampje zien of hij al vol is. Ik wil zelf geen risico lopen om onverlicht op pad te gaan dus na elke tocht heb ik de batterij opgeladen.

De laserstralen staan ongeveer 1,5 meter uit elkaar en vormen een ‘fietspad’ van ongeveer 4 meter lang. Wanneer je aan het trappen bent wordt de laserstraal wel onderbroken door je benen. De trapbeweging naar beneden zorgt ervoor dat je onderbeen tussen de laserstraal en de weg komt. Hierdoor ben je om beurten een deel van de laser straal aan de voorkant kwijt. Dit zorgt onbewust toch een beetje voor een knipper effect, maar storend is het niet. Je kijkt immers vooruit als je aan het fietsen bent, dus zelf heb je hier geen last van. Aan de achterkant schijnen de laserstralen nog ongeveer 2 meter de weg op, dus de zichtbaarheid blijft. Doordat het oranje kunststof doorloopt aan de zijkant van de lamp ben je ook aan de zijkant goed zichtbaar.

Specificaties
Lezyne Laser Drive achterlicht
Achterlicht met laserstralen
Minimale accuduur: 2,5 uur
Maximale accuduur: 17,5 uur
Negenentwintig combinaties qua licht/laser instelling
Adviesprijs: € 59,95
Meer informatie bij Lezyne

Pluspunten
+ Goede zichtbaarheid
+ Veiligheid
+ Makkelijk te bedienen
+ Accuduur

Minpunten
– Mini-USB aansluiting ver weggestopt

Conclusie
Om in het donker met een goed gevoel de weg op te kunnen is goede verlichting essentieel. Deze Lezyne Laser Drive is wat dat betreft meer dan een achterlicht. Het is een fel achterlicht met veel verschillende lichtinstellingen. Maar daarnaast is het ook een hulpmiddel in het verkeer qua veiligheid. Vanaf de zijkant ben je duidelijk zichtbaar en met behulp van de laserstralen kunnen mede weggebruikers goed zien welk deel van de weg jij nodig hebt. Stiekem ziet het er dan ook nog eens gaaf en futuristisch uit. De montage is een fluitje van een cent en dankzij de rubberen ‘vleugels’ klemt de lamp zich moeiteloos om de zadelpen. Ook een aero-zadelpen is geen probleem met deze lamp. De laserstralen zorgen ervoor dat ik het gevoel heb dat ik veel beter zichtbaar ben voor mede weggebruikers en dan zit je echt een stuk lekkerder op de fiets. De accu gaat ruime tijd mee mits je deze niet op de meest felle stand zet. De meest felle stand is wat mij betreft ook overbodig, want het werkt eerder verblindend dan opvallend. De langste rit die ik met deze lamp heb gemaakt is 2,5 uur geweest en daarbij heeft de lamp mij niet in de steek gelaten. Eenmaal thuis bleek er nog 30% van de accu over te zijn. Wat mij betreft is dat ruim voldoende. Een forens kan er prima mee op en neer naar zijn werk en iemand die langer dan 4 uur in het donker fietst zal even een passende instelling zoeken zodat de batterij dit ook volhoudt. Een minpuntje is de aansluiting van de mini-USB voor het opladen. Het is me nog geen enkele keer gelukt om het stekkertje in een keer aan te kunnen sluiten. Gelukkig valt dit kleinigheidje in het niet, ten opzichte van de zichtbaarheid en veiligheid van de lamp.

 

Gerelateerd