Mavic liet afgelopen zomer zien dat ze geloven in tubeless banden, maar alleen als de combinatie velg en band optimaal is. Wij hebben de afgelopen tijd met hun Ksyrium Pro UST wielen in combinatie met de Yksion Pro UST tubeless banden gereden. En dat beviel goed!

Het gebruik van tubeless banden bij het wielrennen lijkt maar geen vaart te nemen. Niet iedereen durft zich eraan te wagen. Het is namelijk altijd een beetje een gehannes. En precies dát is waar Mavic aan gewerkt heeft. Hun idee erbij was dat als alles goed bij elkaar past het juist geen gedoe hoeft te zijn. Ze hebben velg en band op elkaar afgestemd. Hierdoor past de band altijd goed en is hij eenvoudig te monteren en op te pompen. Een tubeless band moet heel goed op de velg liggen om te voorkomen dat er lucht en latex kan ontsnappen of dat de band eraf kan rollen. Hierdoor was het monteren van de band op de velg altijd behoorlijk lastig. Maar om de band vervolgens op spanning te krijgen had je echt een speciale pomp of hogedruk pomp nodig. Dat is nu ook verleden tijd. Daarmee heeft Mavic dus twee hordes voor het gebruiken van tubeless banden weggenomen.

Wielen en banden horen bij elkaar
We schreven al eerder hoe Mavic dit heeft aangepakt, maar we wilden dan ook wel eens kijken of het alsnog de moeite waard is allemaal. We hebben gereden met de Ksyrium Pro wielen in combinatie met de Yksion Pro banden. Beide uiteraard geschikt voor tubeless en de combinatie is niet toevallig: de banden worden namelijk bij de wielen geleverd.

Het is eigenlijk een heel logische keuze van Mavic om wielen en banden gecombineerd te leveren. Het is immers de combinatie waar het om gaat en alleen dan kunnen ze de kwaliteit leveren waar ze over spreken. Het zijn aluminium velgen, maar niet van de ‘standaard’ 6016 legering, maar Maxtal, zoals het heet. Dit zou iets lichter en sterker moeten zijn. De voorvelg is 24 mm hoog, achter 26 mm. Binnenbreedte van beide velgen is 17 mm. Als je de wielen van dichtbij bekijkt vallen een soort van verhogingen op bij de spaakgaten. Daarvan heeft het voorwiel er overigens 18, en het achterwiel 20. Veiligheidshalve geeft Mavic aan dat de wielen niet meer mogen dragen dan 120 kg inclusief de fiets en dat eventuele sprongen niet hoger dan 15 cm mogen zijn. Het maximale gewicht hebben we niet getest, maar die sprongetjes kunnen de wielen vooralsnog prima hebben.

De spaken zijn gemaakt van Zicral, een aluminium 7075 legering zoals Maxtal dat ook is. Het bevat meer zink dan normaal aluminium en is iets lichter en sterker dan stalen spaken, aldus Mavic. Ze zijn vrij dik en fors, maar het ziet er goed uit, vind ik. Voor radiaal en achter gekruist gespaakt. Beide wielen hebben één gele spaak. Behoorlijk opvallend. Al gaan zwart en geel heel goed samen, je moet er wel van houden, één zo’n gele spaak. Het moet ook maar net bij de kleuren van je fiets passen. De aluminium naven zijn ook van Mavic zelf, evenals de snelspanners. Beide ook zwart met gele details.

De Yksion Pro UST banden hebben een bescheiden uiterlijk. Geheel zwart met bescheiden branding: een klein geel logo, van hetzelfde formaat als die op de velg. Het loopvlak is over het midden helemaal glad. Om de paar centimeter loop er een groef af naar de zijkant. De banden hebben een TPI (staat voor Threads Per Inch en geeft in zeker mate de soepelheid van de band aan) van 127. Een medium ‘score’ eigenlijk, maar de band kan dus zonder binnenband gebruikt worden waardoor deze toch een stuk soepeler aan zou moeten voelen tijdens het fietsen. De band weegt 271 gram en dat is netjes. Zeker als we de zeer soepele (320 TPI!) en snelle Vittoria Corsa als referentiekader gebruiken met 250 gram. En vergeet niet, bij tubeless ontbreekt de binnenband. Die legt gemiddeld nog eens zo’n 100 gram extra in de weegschaal. Daar staat dan wel weer 40 ml latex tegenover, maar de tubeless setup van Mavic blijft daarmee laag van gewicht.

Monteren en rijden
Het monteren is inderdaad een fluitje van cent, zoals Mavic beloofde. Je legt de band er makkelijk met enkel gebruik van je handen op. Even oppompen (met een normale fietspomp!) zodat de band zich ‘vastpakt’ in de velg. Het tubeless ventiel losdraaien, latex erin. Zo’n 30 à 40 ml adviseert Mavic. Vervolgens pomp je de band op de gewenste spanning wat minder zal zijn dan je gewend bent wanneer je een binnenband gebruikt. Als laatste laat je het wiel nog even rustig ronddraaien zodat de latex zich kan verdelen over de hele band. Et voila, dat was het alweer.

Dat de band zo makkelijk op de velg gaat, komt dus doordat beide door dezelfde fabrikant ontwikkeld zijn. Het is bij tubeless belangrijk dat de band strak om de velg zit om hem zo luchtdicht als mogelijk te krijgen. Maar er zijn richtlijnen voor de diameters voor banden en velgen waardoor een iets kleinere diameter van bandenmerk A heel moeilijk te monteren zal zijn op een ‘grotere’ velg van merk B. Mavic heeft erop gelet dat de diameter van de velg niet meer dan een 0,5 mm af mag wijken.

Dat was zo gepiept dus. Mooi, want dan kan er gefietst worden. En dat heb ik vele kilometers met plezier gedaan. De wielen zijn lekker stijf en het relatief lage gewicht van 1.454 gram.  Rijden met lichte wielen geeft een merkbaar verschil. Je voelt niet zozeer dat het lichter, maar je merkt vooral aan het rijgedrag van de fiets. Hij wordt iets lichtvoetiger om het zo zeggen. Het gewicht en robuustheid maken het een mooie allrounder waarmee je evengoed wat voordeel hebt bij het klimmen, strak naar beneden kan in de afdaling en het ruwe wegdek niet hoeft te schuwen.

Deze tubeless setup maakt het af en laten ook de wielen goed tot hun recht komen. Als je rekening houdt met de bandenspanning die wat lager mag zijn (ongeveer 1 bar minder dat je normaal zou doen, met dezelfde bandendruk rijden levert behalve een lager gewicht geen voordelen op t.o.v. binnenbandjes), merk je dat dat ook heel rap en comfortabel rijdt, ook al gaat het niet om de soepelste band die er is. Dat komt dus door het weglaten van die binnenband. De banden geven mij echt het geval alles onder controle te hebben. De grip is goed, ook in bochten met slecht wegdek. Dat vertrouwen komt ook van de wielen. Ze geven zijdelings niet mee en volgen de lijn die jij aangeeft bij het sturen. En je hoeft er niet tubeless mee te rijden, je kan zowel de wielen als de banden met een binnenbandje gebruiken.

“Ja maar, we rijden toch bijna nooit meer lek? Oh, wacht…”
We rijden niet heel veel lek op de redactie, we rijden vaak op de relatief nieuwe banden. Dan is de kans simpelweg wat kleiner. Bij de Meewind Koers toertocht begin oktober was het echter wel raak. Toen ik het gesis hoorde wist ik dat het flink raak was. De latex spoot uit mijn achterwiel. Even stoppen en kijken dus. Het spuiten was snel gestopt. Slechts kleine druppeltjes tot het helemaal stopte. Was het gat dicht? Ja. Door het roteren van het wielen wordt de latex als het ware door het gat wordt geduwd waardoor het verstopt raakt en het zo dicht. Ik ben meteen weer verder gaan fietsen en niks geen gesis meer. Het lek was dus gedicht door de latex!

Bij de eerstvolgende verzorgingspost heb ik de achterband weer opgepompt en er bleek maar iets van 1,5 bar ontsnapt te zijn. Er zat dus nog genoeg in om door te fietsen. En het ging om best een flink gat van zo’n 1 a 1,5 mm. Kleinere gaatjes merk je waarschijnlijk niet eens. Achteraf gezien had ik niet eens hoeven stoppen en eigenlijk moet je ook niet stoppen zodat de latex zijn werk kan doen. Bij een groter gat komt er dus wat latex uit. Als je die mogelijkheid hebt raad ik aan om het meteen van je fiets te wassen of te spoelen als dat kan, want het is hardnekkig spul om te verwijderen als het eenmaal opgedroogd is.

Een geslaagde test dus, ik was oprecht blij dat ik ‘lek’ reed. De latex deed zijn werk goed. Het spul kan ook enig gehannes opleveren. Als je een band gaat verwisselen of als het gat te groot is en er een binnenband in moet, dan moet die latex er toch uit. Om dat netjes te doen zal altijd een uitdaging zijn: knoeien gegarandeerd! Bovendien vraagt het ook enig onderhoud. Je zal minimaal jaarlijks de latex bij moeten vullen of helemaal vervangen. Als je dit niet doet en het helemaal laat opdrogen heb je een mooie klus liggen om het allemaal schoon te krijgen (tip: niet laten opdrogen dus!).

Het hoeft niet, met latex rijden
Voordat ik met de latex ben gaan rijden wilde ik weten of het wel echt nodig was om de vloeistof te gebruiken. Dat spul vormt eigenlijk nog de enige drempel om tubeless te gaan gebruiken, zeker nu het monteren en oppompen dankzij Mavic eenvoudig is geworden. Ja het kan zonder vloeistof. Je hebt dan nog steeds het voordeel van de rijkwaliteit door het ontbreken van de binnenband, maar dan weer niet het voordeel van de lekbestendigheid dankzij de vloeistof. Als je net zoals ‘vroeger’ een binnenbandje meeneemt kan je dat probleem enigszins mitigeren. Maar je zal ook wat vaker moeten pompen. De buitenband is ietwat poreus waardoor er lucht ontsnapt. Reken gerust op 1 á 2 bar of meer verlies over een dag. Elke dag even pompen dus voordat je vertrekt. Met latex erin heb je dit niet. Ga je voor een lange tocht dan zal je dus na verloop merken dat je minder druk in je banden hebt. Je hebt dan een beetje dezelfde situatie als wanneer je met latex binnenbandjes rijdt. Die zijn heerlijk soepel, maar ook poreus waardoor je regelmatig moet bijpompen. En nog wel goed om te weten is dat de latex bij tubeless in beginsel niet is gebruikt om de kans op lekrijden te verkleinen, maar om te voorkomen dat er lucht ontsnapt door het poreuze rubber.

Het kan dus, zonder latex rijden in een tubeless setup, maar dit is niet iets dat ik zelf weer zal gaan doen. Daarvoor is de lekbestendigheid mij teveel waard. Dat je af en toe met die latex moet rommelen neem ik dan voor lief. En met een tubeless setup zal je toch ook nog steeds een binnenbandje mee moeten nemen. Als het gat te groot is voor de latex om te dichten, is dat je enige redding.

Details
Mavic Ksyrium Pro UST wielen in combinatie met Mavic Yksion Pro UST 700x25c banden
Snelspanners wegen samen 126 gram
Yksion Pro UST band weegt 271 gram
Voorwiel incl. ventiel weegt 606 gram, achterwiel incl. ventiel 848 gram (samen 1.454 gram)
Adviesprijs: € 949,- (wielen incl. banden
Mavic

Plus
+ Rijkwaliteit
+ Lekbestendigheid
+ Montage van de tubeless band

Min
– Het gebruik van latex blijft soms knoeien (en ook extra onderhoud door jaarlijks verversen en/of bijvullen)
– Gele spaak in elk wiel

Conclusie
Ja, tubeless had weinig geheimen voor ons, maar daarmee was het nog geen vanzelfsprekendheid om ermee te gaan rijden. Toch teveel gedoe. Precies dat heeft Mavic bijzonder goed aangepakt. Het monteren van de banden, vullen met latex en het oppompen (met een gewone pomp) gaan net zo makkelijk als bij een clincherwiel met binnenband. Zo gepiept. En dan het rijcomfort. De Yksion banden hebben heerlijk veel grip en de soepelheid door het ontbreken van de binnenband zorgt voor een fantastische rijkwaliteit. De latex heeft ook zijn meerwaarde bewezen tijdens de Meewind Koers toertocht die we met het team reden. Een gaatje zo groot dat er latex uit kwam spuiten, maar die wel weer uit zichzelf dicht ging! Er zat nog genoeg lucht in om zonder problemen verder te rijden.

Over de Ksyrium Pro wielen ben ik erg tevreden. Het gewicht is laag, ze zijn stijf en bollen heerlijk. Dit zijn wielen waarmee je het hele jaar door overal mee terecht kan. Die ene gele spaak in elk wiel is mij iets te uitgesproken, al is het niet heel lelijk. De subtiele gele logootjes vind ik voldoende. De combinatie van deze wielen en banden is eigenlijk heel logisch en het is slim van Mavic om ze samen te leveren. Het is echter ook iets om rekening mee te houden als je een tubeless setup als deze interessant vindt. Want als je de wielen of banden met andere merken wielen of banden gaat gebruiken heb je niet meer het voordeel van die ideale combinatie waardoor alles juist zo goed gaat (hoewel we noch de wielen of banden met andere merken wielen en banden hebben getest).

Ook met deze tubeless wielen en banden van Mavic blijf je knoeien met de latex. Met name als je de banden moet verwijderen. Het is bijna niet te doen zonder te knoeien en het is makkelijk voor te stellen dat men daar geen zin in heeft. Rijkwaliteit en minder lek rijden zijn echter ook wat waard. Maak jij je niet snel druk over een beetje latex, dan moet je echt eens proberen. Tubeless is naar mijn mening daarom ook – nog steeds? – meer besteed aan de fietser die veel rijdt (die gaat voor rijkwaliteit, comfort en lekbestendigheid) en het zelf onderhouden van zijn fiets niet schuwt. Voor de zomerfietser is het misschien beter het bij de binnenbandjes te houden.

Gerelateerd