Afgelopen juli konden we jullie de eerste foto’s en een korte eerste indruk geven van de nieuwe Merida Mission CX cyclocrossfietsen. Inmiddels is het cross seizoen al volop aan de gang en hebben we de topper uit de serie, de Merida Mission 8000-E, de afgelopen periode getest.

Volledig vernieuwd frame
Met de Mission serie gaat Merida mee met de laatste nieuwe ontwikkelingen. Zo is het frame geschikt voor flat-mount schijfremmen, 12 mm steekassen en is er meer ruimte gecreëerd bij de voorvork en achterbrug waardoor banden tot 35 mm geen probleem zijn.  Ook de ruimte tussen de onderbuis en het voorwiel is groter. Dit voorkomt dat de voorkant van je schoen tegen het voorwiel aan komt als je scherpe bochten moet ronden. Eigenschappen waardoor de Mission CX een volbloed racer is. Maar de Mission is meer dan dat want er zitten kleine slimmigheden op waarmee de fiets breder inzetbaar is dan enkel voor wedstrijden.

Een breed inzetbare racer
Op het frame zitten bij de voorvork en achterbrug een aantal nokjes waarop je spatborden kan monteren. Hiermee maak je de Mission geschikt voor bijvoorbeeld je wintertrainingen of woon-werk verkeer. Dat het bij de 8000-E dan om een high-end trainingsfiets gaat blijkt wel uit de specificaties. Ook de andere frames uit de carbon Mission-serie hebben deze eigenschappen en verschillen enkel in kleur.

Een maat M frame weegt 885 gram en daarmee is het zeker een lichtgewicht. Het frame en de carbon voorvork, die ongeveer 400 gram weegt, hebben interne kabelgeleiding. Zoals gezegd biedt het frame de mogelijkheid tot monteren van spatborden en bij de achterbrug gaat dit met behulp van een brug tussen de buizen die je kan verwijderen. Scheelt weer een stukje gewicht en verkleint de kans op ophoping van modder.

Close up
Aan de specificaties en technieken kan het niet liggen en bij het ophalen is mijn eerste reactie: Cool! Zoals gezegd is de Mission 8000-E de topper uit het assortiment en de Ultegra Di2 groep in combinatie met de full carbon Vision wielen stralen dat ook uit. De fiets staat op een set Maxxis All Terrane 33 mm banden die tubeless ready zijn. Om het af te maken is de fiets voorzien van een carbon stuur en zadelpen en een aluminium stuurnok. Allen uit eigen fabriek, net als het zadel, de Merida Expert CC.

Mijn enthousiasme over de looks komt mede door het vernieuwde design van de fiets. Donkerblauw met glitters en rode accenten klinkt misschien een beetje over de top, maar dat is het zeker niet. Erg gaaf gedaan en zeker de glitters komen in het zonlicht mooi naar voren. Wel valt me op dat Merida kiest voor 160 mm XT remschijven, op een volledig Ultegra Di2 afgemonteerde fiets. Persoonlijk vind ik dat een minpuntje als het om het plaatje gaat. Dit geldt ook voor de manier waarop de kabels van het stuur, via de junction-box, naar het frame lopen. Dit oogt wat rommelig met verschillende Di2 kabeltjes en de remleidingen.

Strak!
Eenmaal onderweg met de Merida weet je direct wat zijn ‘Mission’ is: als eerste de streep halen. Strak, stijf, direct en wendbaar zijn eigenschappen die meteen opvallen. Bij het afrijden van de oprit merk ik al dat elke trap raak is. Het stijve bottom bracket brengt de kracht direct over. De banden hebben daar overigens iets meer moeite mee. De Maxxis All Terrane banden hebben een enorm grof profiel dat zorgt voor veel weerstand. De Vision wielen rollen erg soepel en sturen lekker strak en direct. Perfect passend bij het gedrag van de fiets. De hoge velgen zijn wel windgevoelig, zeker wanneer het in de herfst harder waait.

Net als het bottom bracket is ook het balhoofd stijf. Het is breed en in combinatie met de full carbon voorvork en Vision wielen geeft dit een direct stuurgedrag. Direct, maar zeker niet nerveus waardoor de fiets een wendbaar en speels karakter krijgt. Ideaal voor het draaien en keren in de cross. Steekassen zijn al niet meer weg te denken bij frames die uitgerust zijn met schijfremmen, maar dit heeft ook zeker invloed op het strakke stuurgedrag.

Makkelijk schouderen
De bovenbuis loopt van een brede voorkant naar een smalle achterkant bij de zadelbuis. Het frame is op dit punt een fractie breder dan de 27,2 mm S-flex zadelpen. Door de lichte knik in de zadelpen kan deze de meest heftige klappen opvangen en dat zorgt voor het nodige comfort. De onderbuis is ovaal van vorm en ook met mijn niet al te grote handen kan ik deze makkelijk vastpakken. Met een zwieper de fiets op de schouder ‘gooien’ gaat eenvoudig en de platte bovenbuis maakt dat hij geen pijnlijke plekken veroorzaakt tijdens het lopen. Bij het neerzetten van de fiets heb ik naast het stuur ook een paar Di2 kabeltjes vast. Waar ik eerder al aangaf dat dit er rommelig uitziet, zit het dus ook in de weg wanneer je het stuur bovenop vast pakt. Niet direct het grootste probleem, al kan je vrij eenvoudig een kabeltje lostrekken als je blijft haken, met alle gevolgen van dien.

Di2 en flat-mount remmen
Zoals aangegeven is het frame geschikt voor flat-mount schijfremmen waarvan de kabels netjes in het frame zijn weggewerkt. De eerste rit is het even wennen aangezien ik zelf gewend ben aan 140 mm schijven, terwijl de Mission modellen worden geleverd met 160 mm schijven. Hoe groter de schijf, des te meer remvermogen je hebt en zo komt het dat ik de eerste bocht slippend doorkom. Eenmaal thuis check ik of het frame ook geschikt is voor 140 mm schijven en dit blijkt deels het geval. Bij de voorvork is er een adapter die kan worden omgedraaid, maar de achterrem is enkel geschikt voor 160 mm schijven. 

Schakelen met een Di2-groep is een genot. Snel en direct en dat is ook bij de cross een groot plezier. De nieuwe R8050 groep is met behulp van de Shimano E-tube App in te stellen. Ik kies ervoor om de knopjes bovenop de shifters te linken aan de achterderailleur. Zo kan ik het knopje bovenop de rechter shifter gebruiken om op te schakelen en links gebruik ik om een tandje lichter te schakelen. In eerste instantie een keuze omdat ik mijn racefiets ook zo heb ingesteld maar in de cross begin ik dit nog meer te waarderen. Bij de onverharde paden en ondergrond waarbij je het stuur stevig moet vasthouden, is het ideaal om met je duim te kunnen schakelen. Dit is natuurlijk persoonlijk, maar voor mij een grote meerwaarde van Di2.

Luxe went snel, want als ik tussentijds overstap op een fiets met een mechanische groep is het toch even ‘schakelen’ als ik een tandje lichter wil. De testfiets waarop ik rijd is uitgerust met een gangbare Di2 derailleur, waar de Mission normaal gesproken wordt uitgerust met de Ultegra RX clutch derailleur. Deze houdt de ketting nog strakker en geeft de mogelijkheid om je aandrijflijn aan te passen naar 1 X 11. Ondanks dat ik deze derailleur niet had, bleef de ketting prima op zijn plek en schakelde hij foutloos.

Specificaties:
Merida Mission CX 8000-E
Groepset: Shimano Ultegra Di2 flat-mount disc
Crankset: Shimano Ultegra 46/36
Remschijven: Shimano XT 160 mm
Wielen: Vision SC40 DiscBrake
Banden: Maxxis All Terrane
Zadelpen: Merida carbon Team S-flex
Zadel: Merida Expert CC
Stuur: Merida Road Team
Stuurpen: Merida Expert CC
Gewicht: 7.93 kg (zelf gewogen)
Prijs: € 5399,-

Pluspunten:
+ Stijf
+ Wendbaar
+ Di2
+ Looks
+ S-flex zadelpen

Minpunten
– Kabelloop bij het stuur
– XT-schijven
– Maxxis All Terrane banden
– Niet geschikt voor 140 mm schijf achter

Conclusie:
Met de Mission heeft Merida een frame in de collectie waarmee de toppers uit het veld ook mee uit de voeten kunnen. Een frame dat de kracht goed overbrengt, zich gemakkelijk laat sturen en licht van gewicht is. Naast deze stijfheid biedt het, in combinatie met de S-flex zadelpen voldoende comfort. Het feit dat er geen 140 mm schijf gemonteerd kan worden bij het achterwiel vind ik een minpunt.

Dit geldt ook voor de kabelloop voor het stuur en dan met name de Di2-kabels. De Ultegra R8050 groep heeft de mogelijkheid om deze kabels juist mooi weg te werken maar daar wordt geen gebruik van gemaakt. Dit geldt ook voor de kenmerkende Ultegra schijven die zijn ingeruild voor een setje XT-schijven.

De Vision wielen smoelen niet alleen goed, ook de eigenschappen van deze wielen zijn top. Het grove profiel van de Maxxis banden zorgt voor veel grip in het bos, maar biedt ook veel weerstand op de verharde paden. De prijs van de Merida Mission 8000-E is met € 5399,- stevig te noemen, maar gezien de onderdelen en eigenschappen van de fiets vind ik de prijs-kwaliteit toch prima in verhouding.