Het verkeersbord geeft links “toutes directions” aan en rechts “autre directions”. Ik sta midden in Frankrijk en de enige opties zijn alle richtingen of overige richtingen. Het is de zoveelste keer dat ik gefrustreerd de kaart pak. De verhouding kaartlezen en fietsen begint bijna één op één te worden. Deze situatie is al weer van een paar jaar geleden. En misschien overdrijf ik ook wel een beetje, maar het verschil met afgelopen vakantie is erg groot. Dit najaar was ik op pad met de Mio 605 HC fietscomputer. Eén van de vele GPS fietscomputers die het exploren voor veel fietsers zoveel makkelijker hebben gemaakt. En ook om te trainen, want de fietscomputers van tegenwoordig kunnen zo’n beetje alles. Zo heeft ook het nieuwe topmodel van Mio, de 605 HC zo’n compleet pakket met bijna alle functies die je kunt bedenken. Perfect om Frankrijk nogmaals te verkennen en de Mio aan een test te onderwerpen.

Eerste indruk
Uit de verpakking valt het flinke formaat van de fietscomputer direct op. Het gaat natuurlijk om het grote 4 inch scherm dat het kaartlezen makkelijker moet maken. Maar vooral de rand van minimaal één centimeter om het scherm maakt de teller extra groot. Misschien net wat te groot voor de pure racefietsers. Met een lengte van 13cm en een breedte van iets meer dan 7cm is de fietscomputer 3cm langer en 1cm breder dan de voorganger 505 HC. Aan de dikte verandert weinig, er komt maar 3mm bij. En hoewel hij verhoudingsgewijs best licht aan voelt, is de computer met 183 gram geen lichtgewicht. Ook dat is voor de racende grammenjagers wat veel. Het formaat is natuurlijk logisch te verklaren: een groot scherm verbruikt meer energie, dus er is een grotere batterij nodig en alle techniek moet er ook nog bij. De fietscomputer is mooi afgewerkt. En ondanks dat hij grotendeels van plastic is, lijkt het door de behandeling van het materiaal soms net metaal. Het plastic voelt stevig aan en lijkt wel een stootje te kunnen hebben. De dikke rand is misschien niet zo fraai, maar heeft wel als voordeel dat het scherm meer wordt beschermd.

In de verpakking zit ook een stroomadapter naar usb. Altijd prettig als die er wordt bijgeleverd. Het laden zou daar ook versneld mee gaan. Daarnaast zitten er de sensoren voor snelheid, trapfrequentie en hartslag in de verpakking. Erg handig is dat er bij deze ant+ sensoren geen magneetje nodig is. Alleen het klembandje over je voornaaf en crank vast maken en je kunt op pad. Vervolgens geeft de Mio zelf aan dat het sensoren detecteert en stelt de vraag of je verbinding wilt maken. Als ze niet automatisch naar voren komen, kun je altijd via het menu zoeken naar de sensoren. Ook de montage van de houder is eenvoudig met twee tiewraps. Simpeler kan de montage eigenlijk niet.

In gebruik
Met de grote knop aan de zijkant zet je de Mio aan of ontgrendel je het scherm. De knoppen aan de zijkant voelen erg stevig aan, en het kost relatief behoorlijk wat kracht om de knoppen in te drukken. Het overgrote gedeelte van de bediening gaat via het touchscreen, dat snel en precies reageert. De menu’s zijn overzichtelijk en lijken op die van een smartphone: vierkantjes in felle kleuren. Alle vakjes geven duidelijk aan waar ze voor zijn bedoeld. En alle menu’s werken dan ook intuïtief. Het scherm is helder en ook goed te zien in zonlicht. Het scherm is anti-glare, maar helemaal vrij van reflectie is het scherm niet.

GPS
De GPS functie van de Mio is natuurlijk één van de belangrijkste eigenschappen van de fietscomputer. Navigeren met de Mio kan grofweg op drie manieren: met de surprise me-functie, tracks en navigatie.

De surprise me-functie is misschien wel de leukste. En hij kwam mij een aantal keer goed uit. Stel je bent ergens in een onbekend gebied: geen plan, geen route. Dan biedt de surprise me-functie je een mogelijkheid om een rondje te maken. Via het menu druk je op surprise me. In het submenu heb je de keuze of je een rondje wilt rijden of naar een bepaald punt. Vervolgens kun je aangeven hoe lang of hoeveel kilometer je wilt fietsen. De Mio berekent dan drie opties. En dat berekenen gaat opvallend snel. Voordat je een keuze maakt, kun je nog het hoogteprofiel van de route bekijken. Het bekijken van de route op de kaart, kan ook. Alleen voelt het wat traag aan met het inzoomen en scrollen over de kaart. Eenmaal een route gekozen, dan kun je gelijk op pad. De routes zijn vaak goed gekozen. Vaak rustigere wegen en groene routes. Ook kan het nog eens een verrassend pad opleveren in je eigen woongebied. Soms zit er wel wat vreemds in de route. Bijvoorbeeld een onnodige lusje van een paar honderd meter om vervolgens weer op hetzelfde kruispunt uit te komen. De echte reden hiervan heb ik niet kunnen vinden, maar misschien neemt hij de opgegeven kilometers wel heel erg serieus. Met een beetje gezond verstand kun je die situaties wel vermijden, door gewoon rechtdoor te rijden als je zo’n lus tegenkomt.

Ook het navigeren naar een vooraf aangegeven plek gaat makkelijk net zoals je smartphone of de gps-navigatie in de auto. Adres invoeren en het berekenen van de route gaat ook hier erg snel. Ook als de route tweehonderd kilometer lang is. Of als je tijdens de route verkeerd rijdt. Dan wordt de route ook snel herberekend. Hiermee is er duidelijk vooruitgang geboekt ten opzichte van de Mio 505 HC.

Routes op de Mio zetten is erg simpel, en kan zonder kabel. Nadat je hem hebt geregistreerd op MioShare gaat het eigenlijk automatisch. Je upload je gpx bestanden op MioShare. Je kan ze ook zelf maken of je kiest er één van andere gebruikers. En zodra je met de Mio fietscomputer verbinding maakt met Wifi worden de routes automatisch overgezet. Anders om werkt het ook zo: je gereden routes worden ook geladen in MioShare waar je de route en profielen van hartslag, snelheid en hoogtemeters kunt bekijken.

Trainen
De GPS functies van de Mio zijn dus makkelijk in gebruik en boordevol opties. Maar de Mio kan je ook gebruiken om te trainen. Met de bijgeleverde hartslagmeter, cadansmeter en snelheidsmeter zijn de meeste sensoren aanwezig voor een serieuze training. Je kunt natuurlijk alles zelf bijhouden, maar Mio geeft via het menu Training ook een aantal opties. Zo kun je op hartslag, afstand of calorieën trainen zodat je een bepaalde afstand haalt of in de juiste hartslagzone blijft. Ook in het trainingsmenu kan je weer voor de surprise me functie kiezen. Naast de training functies kan je natuurlijk gebruik van de Live Strava Segments om je tijden ten opzichte van anderen te verbreken. Of je kunt rondes bijhouden, om de strijd met jezelf aan te gaan. Ook kun je de fietscomputer gebruiken voor smart fietstrainers om de weerstand van de route na te bootsen.

Door het grote scherm kan je niet alleen makkelijk de kaart bekijken. Ook alle functies zoals snelheid, hartslag en hoogtemeter worden groot en duidelijk weergegeven. En nog steeds staat er veel informatie op de pagina’s. Je hoeft vaak niet meer te wisselen tussen pagina’s.

Alleen het opnemen van de rit voelt niet zo intuïtief. Als je gebruik maakt van de training of GPS-functies druk je op GO om te starten. Voor mijn gevoel werd de rit gelijk geregistreerd, maar dat is dus niet zo. Daarvoor moet je op het middelste knopje aan de zijkant drukken, dan wordt de rit pas opgenomen. Voor mij wat minder intuïtief, maar daar moet ik wel bij vermelden dat ik vaak eerst een product gebruik, voordat ik de handleiding lees.

De batterij zou tot 15 uur mee kunnen. Dat is alleen mogelijk met een minimum gebruik aan functies. Als ik de GPS-navigatie volop gebruikte dan hield de fietscomputer er na acht tot negen uur mee op. Niet zoveel als opgegeven, maar ruim voldoende voor een lange rit. Het opladen gaat trouwens erg snel. Vaak is de computer binnen de twee uur al opgeladen.

Details
Mio Cyclo 605 HC
Connectiviteit: WIFI, ANT+, Bluetooth
Waterbestendig: IPX7
Geïnstalleerde kaarten: West-Europa
In de verpakking: computer, hartslag, cadans-, snelheidsensos, stuurmount, USB kabel, Stroomadapter
Scherm: 4-inch touchscreen 360×600
Afmetingen: 129,4mm x 73,7mm x 22mm (lxbxh)
Gewicht: 183 gram (computer), 274 gram (computer, sensoren en houder)
Adviesprijs: € 449,99
Meer info bij Mio

Plus
+ Eenvoudig in gebruik
+ Zeer complete fietscomputer
+ Verschillende navigatie functies
+ Snelheid van het berekenen van routes
+ Makkelijk routes overzetten tussen computer en fietscomputer

Min
– Formaat en gewicht wat groot en hoog voor de pure racers
– Scrollen over de kaart mag sneller

Conclusie
De Mio 605 HC is niet zonder reden het topmodel van Mio. Er is weinig wat er nog aan kan worden toegevoegd. Voor het navigeren zijn er veel mogelijkheden om nieuwe onbekende routes te rijden. Daarnaast heeft de Mio meer dan voldoende trainingsfuncties om de fietscomputer ook voor je dagelijkse ritjes te gebruiken. Al die functies zorgen er wel voor dat de fietscomputer groot uitvalt. Voor een slanke racefiets misschien net iets te groot, maar dat ligt aan je persoonlijke voorkeur. Maar een net wat slanker randje zou de teller een ietwat stijlvoller uiterlijk geven. Dat moet dan niet ten koste gaan van de batterijduur. Want die is op zich prima, maar zou niet veel lager moeten. Het enige jammere is dat het scrollen over de kaart nog wat langzaam is. Zeker als je het vergelijkt met de snelheid van de rest van de functies. Het berekenen van de route valt daar bij het meeste op, want die gaat erg snel. Net als het herbereken wanneer je verkeerd rijdt. Ook het overzetten van de routes via Wifi gaat snel. En het mooie is dat ondanks al die vele functies, de fietscomputer erg simpel en intuïtief in gebruik is. De prijs van € 449,95 is niet niks, maar de complete fietscomputer inclusief de kaarten die je ervoor terugkrijgt maakt de de prijs meer dan schappelijk. Kortom is de 605 HC een erg fijne metgezel om te navigeren, maar ook voor je gewone trainingsritje.

 

   

Gerelateerd