Ik ben volgens mij niet echt een hardrijder of een talentvol sprinter (dat dacht ik tot dusver), dus toen de nieuwe (model 2019) Cervélo S5 op de redactie bezorgd werd, stond ik niet echt te dringen om de fiets van Tom Dumoulin en zijn teammaten van Sunweb uit te proberen. Het betreft namelijk nogal een aero monster dat gemaakt lijkt om zo hard mogelijk vlakke stukken glad asfalt te verslinden. Maar tegelijkertijd is elke fietser natuurlijk ook een beetje benieuwd hoe dat nou rijdt, zo’n profbak. Dus toen bleek dat ik degene was die de S5 zou gaan ‘testrijden’ zei ik geen nee.

Eerste indruk
Er zijn weinig fietsen die zo subtiel zijn en tegelijk zoveel indruk maken als een S5. In de matzwarte uitvoering die ik rijd, valt de fiets qua kleur nauwelijks op, maar de kenners herkennen hem meteen en staan in de rij om hem van dichterbij te bekijken. Sommige andere fietsers willen er zelfs mee op de foto en dat is iets wat ik in zes jaar van testrijden toch nog niet echt heb meegemaakt. En eerlijk is eerlijk, er zijn veel details die de S5 bijzonder maken als je er iets langer naar kijkt. Van de volledig geïntegreerde cockpit, de bijzondere voorbouw (het balhoofd is meer een soort van scharnier dan klassieke ronde buis waar je stuurbuis doorheen gaat) tot de achterbrug die het hele achterwiel uit de wind lijkt te houden.

Volgens Cervélo hebben ze met deze nieuwe S5 een vermindering van drag weten te krijgen van zo’n 5,5 Watt. Helemaal onderaan legt Cervélo het aerodynamische deel nog eens goed voor je uit. Mocht je fietsen met auto’s willen vergelijken dan is deze Cervélo zo’n snelle Audi die er niet patserig uitziet maar stiekem wel heel veel snellere opzichtige bolides er gemakkelijk uitrijdt.

Mijn eerste paar meters zijn even wennen. Mede dankzij die eigenwijze stuurinrichting, het enorm stevige en stijve bottom bracket (25% stijver dan de vorige S5) en de korte wielbasis reageert de S5 behoorlijk anders dan veel andere fietsen. Het is een gekke combinatie van een heel direct reagerend frame en relatief lui stuurgedrag. De fiets voelt op een positieve manier heel massief. Ik bedoel daarmee dat hij echt als één geheel reageert. Van voor tot achter, alle onderdelen lijken heel strak op elkaar aangesloten te zijn. Zeker wanneer je uit het zadel komt en aanzet merk je hoe efficiënt de S5 is. Want eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit een racefiets gereden die mij in één keer zoveel beter maakt. We hebben de fiets gewogen en met 7,6 kg is hij niet zwaar, maar ook niet de lichtste in zijn klasse.

Alfa mannetje
Hoewel ik me eerder thuis voel op een klim of kasseienstrook dan op een dijk vol in de wind, is de S5 daar helemaal in zijn element en laat hij mij er ook meer van genieten. Of het nu de aero-eigenschappen zijn (kijk alleen eens naar dat stuur!), de supercompacte geometrie of de top afmontage. Dat stuur is trouwens een echte eyecatcher. In plaats van met een enkele, losse stuurpen is het stuur via een gesplitste constructie verbonden. Officieel heet het de CS28 pen en is het idee dat de twee smallere stukken in minder luchtweerstand resulteert. Het geeft ook voldoende ruimte voor alle kabels die er doorheen lopen en minder gebogen hoeven te worden. Het doet mij qua vorm vooral denken aan de Enterprise van Captain Kirk.

Het voordeel van al die aero-technologie is dat ik in ieder geval in mijn eentje een Ronde Hoep bijna even rap rijd als in een snelle groep en ik mijn tweede tijd ooit neerzet. Zo, ik ben onder de indruk, zeker omdat er op dat rondje best stroken zijn die verre van vlak zijn. Waar veel aerofietsen zenuwachtig of een tikje onvoorspelbaar zijn, daar is de S5 bijna rustig te noemen. Hij reageert niet overdreven op slecht wegdek, dwarsrichels of klinkers. De eerste indruk maakt zeker indruk. Wat een snelle fiets is dit.

Ik merk dat ik er ook anders van ga rijden. Waar ik normaal toch meer in toer-stand rijd, een beetje om me heen kijk of lekker achter in een groep bungel om foto’s te maken, daar wil ik met de S5 alleen harder, voorop rijden en iemand lossen. Mijn karakter lijkt wel mee te veranderen op deze fiets. Als ik een keer in spijkerbroek even een ritje door de stad maak op de Cervélo merk ik dat er een wielrenner in lycra achter me rijdt. Ik kan het gewoon niet laten en rijd ‘m op mijn sneakers uit mijn wiel… je wordt echt een beetje een alfa-mannetje op deze fiets!

Het gas open
De echte test komt echter pas tijdens een paar snellere groepsritten waar ik zeker weet dat er snellere rijders dan ik meegaan. In dit soort ritten zitten namelijk altijd wel een paar stukken waar het gas eens lekker open gedraaid wordt zoals dat zo mooi heet. Normaal gesproken meng ik me maar zelden in dat strijdgewoel, maar nu vecht ik voor positie voorin, en dat terwijl we niet eens aan het koersen zijn. Op dit soort momenten komt de ware aard van de S5 naar boven. Het is een combinatie van stabiliteit en efficiency die ik niet veel tegen ben gekomen. Versnellen, het tempo vasthouden en nog een keer versnellen, het lijkt echt allemaal makkelijker te gaan dan ooit te voren. Het verschil is volgens mij te ‘acuut’ om het op goeie vorm te gooien. Ik kan echt mee met de rijders die én jonger zijn en veel meer ervaringen hebben in het hard rijden.

Die efficiency is eigenlijk wat het meeste blijft hangen na drie weken van testen. Op deze fiets is écht elke trap raak. Het voelt bijna of er geen ketting maar een soort van directe aandrijving tussen de trapas en het achterwiel zit. Voor mijn gevoel gaat er écht nergens energie verloren en ben ik minimaal tussen de vijf en tien procent sneller. Ik kan dit gevoel niet keihard onderbouwen, maar rijd in die drie weken wel een aantal PR’s die al een behoorlijke tijd stonden. En ook het vasthouden van snelheid voelt gewoon makkelijker, ik stapte duidelijk minder vermoeid af, terwijl ik wel lekker aan het doorfietsen was.

Natuurlijk is de fiets ook top afgemonteerd. De Sram Red eTap groep is in ieder geval de meest gebruiksvriendelijk groep op dit moment. Eigenlijk is hun oplossing voor elektronisch schakelen zo logisch dat je je afvraagt waarom niet elke groep zo werkt, maar het zal wel iets met patenten te maken hebben. Ben je eenmaal gewend aan de andere setup (in vergelijking met traditionele schakelgroepen) dan wil je al snel niet anders meer. Ook dit versterkt dat gevoel van superieure efficiency en daarnaast gaat het schakelen ook met handschoenen aan heel precies en direct. Uiteraard zijn er ook andere mogelijkheden zoals Ultegra mechanisch, Ultegra Di2 of Dura Ace Di2, mocht je geen fan van eTap zijn.

Ook de wielset is op niveau zoals je mag verwachten bij een fiets zoals deze. De DT Swiss ARC 1450 zijn 48mm hoog en behoorlijk aerodynamisch. Ze hebben misschien niet de sexy-factor van bijvoorbeeld een set Enve’s maar ze doen zeker niet onder. Ze rollen uiterst soepel en zijn stijf genoeg om bij het aanzetten geen krimp te geven. Comfortabel zou ik ze niet echt noemen maar dat hoeft ook niet, stabiliteit en snelheid wil je in de afdeling vooral. Het frame heeft ruimte voor 28 mm banden dus daar kan je ook nog iets winnen aan comfort mocht je dat belangrijk vinden. Ook bij flinke wind (tot windkracht 6 hebben we ermee gefietst) houd je de controle.

Revolutionair racemonster
De S5 is op zoveel fronten revolutionair (en dus ook behoorlijk belangrijk voor Cervélo) dat deze review er helaas niet de ruimte voor biedt om alles aan bod te laten komen. Zelf claimen ze dat alle innovaties samen een besparing van 5,5 watt moet opleveren. Moeilijk te bewijzen, maar mijn indruk is wel dat je op deze fiets daadwerkelijk in één stap sneller wordt, zonder te trainen! De S5 is natuurlijk ook bedoeld om te racen, wedstrijden en misschien zelfs grote rondes te winnen. Ik zie Tom hier wel grote dingen op doen deze zomer (en dan bedoel ik niet in de berm). Het is een écht racemonster, maar dan wel één die behoorlijk goed handelbaar is.

Tot slot toch nog even terug naar dat uiterlijk. Een opmerking die ik veel hoorde was dat de S5 er goed uitziet… voor een aerofiets. En dat is ook een prestatie die vermeld mag worden. Zelfs ik die eigenlijk zweer bij stalen buizen en traditionele frame-vormen ben best voor deze fiets gevallen. Niet alleen door de indrukwekkende prestaties, maar vooral ook door wat de fiets uitstraalt. Het is in mijn mening de racer die je koopt als je vooral hard wil gaan en niet zozeer wil laten zien dat je meer dan € 10.000,- aan een fiets kan/wil uitgeven. Het is echt een rijders-fiets, maar dan wel een hele snelle, waar je ook heel veel complimenten over in ontvangst gaat nemen. Er zit standaard jammer genoeg geen vermogensmeter op. Hij is naast de zwarte uitvoering (die als je goed kijkt zeker niet saai en simpel zwart is, maar voorzien is van subtiele details in high gloss grijs en witte striping) ook verkrijgbaar in blauw/zwart. Gek genoeg maakt die kleur naar mijn mening de fiets juist minder bijzonder omdat hij er minder ingetogen van wordt, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. De S5 met Ultegra mechanisch is er trouwens al vanaf € 5499,- en die heeft ook al dezelfde integratie van alle kabels. Als je deze fiets naast de vorige S5 zet, valt je pas op hoe goed alle kabels zijn weggewerkt bij deze S5.

Details
2019 Cervélo S5 Red eTap Disc (maat 56)
Frame en vork: Cervélo All Carbon, S5 Tapered vork
Wielen: DT Swiss ARC 1450 Dicut Disc
Banden: Continental GP4000 SII 25mm
Groep: SRAM Red eTap 11 spd
Crankstel: SRAM Red (52/36)
Verkrijgbaar in maten 48, 51, 54, 56, 58
Gemeten gewicht: 7,6 kg (zonder pedalen)
Adviesprijs: € 10.499,-
Meer info bij Cervélo

Pluspunten
+ Super efficiënt frame
+ Afmontage op hoog niveau
+ Pro uitstraling

Min
– prijsklasse niet voor iedereen

Conclusie
Ik vond het oprecht jammer de testfiets weer in te moeten leveren, en dat terwijl hij niet eens bij me leek te passen. Maar wat een verrassing bleek dit aeromonster. Ik kreeg er zin van om hard te rijden, mensen te lossen en me een klein beetje meer pro te voelen. De combinatie van rust en efficiency in het frame is uitstekend, en dat terwijl dit een standaard maat fiets is zonder custom onderdelen. Uiteraard is zo’n beetje alles aan de fiets het beste dat je kan kopen. Van het frame, tot de groep tot de wielen.

Tel daarbij de vele aerodynamische eigenschappen op en je snapt dat de teller boven de 10.000 euro uitkomt. Dat is in elk opzicht heel veel geld, zeker voor een fiets. Maar het is dan ook een prof-fiets die je in één keer sneller maakt, deels dus doordat je karakter op de fiets verandert en deels door alle innovaties. Deze zijn in dit geval ook niet bedacht om alleen maar indruk te maken, ze werken. Ik ga het gevoel van snelheid van de S5 zeker missen en zal dit jaar nog ietsje harder juichen als Tom zowel het roze als het geel mee naar huis neemt.