Ik weet nog toen ik deze band voor het eerst zag. Dat was op een Cube en van ver dacht ik, gaaf, Schwalbe heeft nu eindelijk een skinwall band. Dichterbij gekomen was ik verrast dat het niet om een katoenen zijkant ging, zoals bijvoorbeeld bij tubes, maar gewoon een rubberen. Maar wat ziet dat er goed uit. Het ligt een beetje aan de lichtval maar de kleur is een combinatie van geel en kahki. Soms lijkt het iets meer geel, en soms lijkt het dus iets meer richting kahki.

De band zelf is de Schwalbe One en die is niet anders dan de helemaal zwarte versie. In de range van Schwalbe komt de One net onder de Pro One. Het verschil daarbij is dat de duurdere versie tubeless gemonteerd kan worden. Het is volgens Schwalbe een echte raceband. De band heeft een anti-leklaag onder het loopvlak, de V-Guard. De rubbersamenstelling heet OneStar en het profiel is minimaal. Er wordt een draairichting aangegeven en de bandenspanning voor onze 25 mm band ligt tussen de 6 en de 9 bar.

Het monteren van de band gaat redelijk eenvoudig, met een beetje moeite krijg je de band zelfs om de velg zonder bandenlichters. Logo’s netjes bij de ventielen, rijrichting goed, binnenbanden erin, lucht erin en klaar voor de eerste kilometers. Ondanks dat onze banden officieel 25 mm breed zijn, vallen ze op mijn Roval CLX 64 velgen 28 mm breed. De band weegt 233 gram op onze weegschaal.

Grip op de weg
Ondanks dat de band met je vingers niet per se heel stroef voelt, is het contact met de weg toch echt plakkerig. Maar dit zijn nog maar de eerste meters op de parkeerplaats voor het kantoor. Na het eerste rondje vind ik nog steeds dat het contact erg goed is op de weg. Grip heeft hij bijna overal, zolang er maar asfalt ligt. De grip op zand en grind wat minder, maar dat zou je ook niet anders verwachten bij een wegband met nagenoeg geen profiel. Na mijn eerste redelijk rustige rondje krijg ik een beetje gevoel bij de banden en nu kan ik langzaam op zoek naar de grenzen ervan. De grip van de band is top en zorgt ervoor dat je vol door de bocht kan. Het loopvlak loopt genoeg door naar de zijkant waardoor je zo schuin door de bocht kan dat bijtrappen niet meer kan.

Bij het maken van een noodstop valt me op hoeveel controle je houdt. Ondanks dat ik vol in de remmen knijp slippen de banden niet. Enige keren dat ik even een kleine glijactie meemaakte was doordat in de snelle bocht opeens een putdeksel opdook. Verschillende ondergronden hebben verschillende rijstijlen nodig omdat het een gladder is dan het andere. Verder heb ik niet het gevoel gehad dat de banden de controle verloren. In de regen is de grip ook nog steeds prima, al is dit uiteraard minder dan op droog asfalt. Bijkomend voordeel is ook dat ondanks de grip de band niet snel slijt.

Lek of niet lek
Ik heb er in totaal zo’n kleine 500 km mee gereden en geen enkele keer heb ik lek gereden. Nu heb je soms ook meer geluk dan andere keren wat betreft lekrijden. Ik kan wel zeggen dat ik na een rit een heel klein wit puntje van een steen of schelp eruit heb gepulkt. Blijkbaar doet de anti-leklaag z’n werk want de band was er niet lek door. Schwalbe geeft zelf ook aan dat deze band een goede lekbestendigheid heeft.

Rollen
De band rolt heerlijk. Oké het is niet de lichtst rollende band die ik heb getest, maar zeker in combinatie met het niet zo snel lekrijden en de grip, rolt hij dus lekker licht. Zelf vind ik 7 bar in deze band het fijnst. Wil je iets meer comfort uit de banden halen dan zou ik 6,5 bar aanraden. Maar dat is ook een beetje afhankelijk van welke fiets je rijdt en je voorkeur voor comfort. Door de 28 mm breedte waarin de banden uitvallen op mijn wielen voelt het ook alsof je alles nog iets meer onder controle hebt bij takjes en steentjes waar je overheen rijdt.

Kleur
Dan nog even over de kleur. Zoals gezegd zie je wanneer je dichtbij komt, dat de gele wangen niet van katoen zijn. Het voordeel is dat ze minder snel verkleuren en wanneer het geel wat vies is geworden is het zelfs schoon te maken. Al moest ik echt wel even boenen toen ik er bewust wat kettingvet en smeer op had laten lekken en opdrogen. Vind je de kleur niet mooi dan kan je ook nog voor veilig zwart gaan. Daarnaast hebben ze de band ook nog met een smal randje blauw, rood of wit. Maar daar hou ik persoonlijk niet van.

Schwalbe One
Voor de maten kan je kiezen uit 23 mm (alleen in zwart), 25 mm, 28 mm (alleen in zwart) en 30 mm (alleen in zwart).
Adviesprijs is € 52,90
Meer info via Schwalbe

Dit is echt een band die je op je racefiets monteert en dan het hele jaar mee doorfietst. Of het nu regent, zonnig is, je een wedstrijdje wil rijden, deze band is eigenlijk overal goed in. De grip valt echt op, rollen gaat fijn en het is ook nog een fijne kleur al is het geen echt katoen. De kleur is afhankelijk van je smaak en of het bij je fiets past, maar de gele zijkant is in ieder geval goed geel te houden. Anders kan je altijd nog voor een zwarte versie gaan. En ook al is de test voorbij, ik rij op dit moment nog steeds op de banden.