De naam Selle Italia heeft eigenlijk geen verdere introductie nodig. Het Italiaanse zadelmerk bestaat sinds 1897 en als ik in mijn “fietsenschuur” kijk, blijkt dat er nog een oude mountainbike met een zadel van Selle Italia ertussen zit.

Wanneer je dan op de website kijkt dat heb je veel keus uit verschillende zadels, een beetje teveel misschien. Zo lijkt het in eerste instantie met snel tellen zo’n 76 verschillende zadels. Onmogelijk kiezen? Dat valt wel mee want ze werken met een systeem waarbij je verschillende vragen beantwoordt waardoor er steeds zadels afvallen die niet voor jou geschikt zijn. Uiteindelijk hou je een paar zadels over om uit te kiezen.

Kiezen maar
Eerst vul je in of je man of vrouw bent. Daarna je lengte gevolgd door je fysieke gestel. Je hebt hier drie opties; smal, gemiddeld of groot. Tot slot je flexibiliteit. Ook hier heb je drie opties. Hierna krijg je een aantal zadels die voor jou geschikt zijn. Nog makkelijker is om naar een Selle Italia dealer te gaan en jouw zogeheten idmatch-nummer te laten opmeten. Dat gaat met een meetinstrument die eerst de afstand van je heupbotten meet, daarna de diameter van je dij en tot slot hoever de bekken kunnen draaien. Daaruit komt een idmatch-nummer. Elk zadel is voorzien van een nummer zodat je direct weet of het zadel voor jou geschikt is.

Wij reden een tijdje op de Novus Boost Superflow S met een idmatch S3. De S staat voor zitbeenderen dicht bij elkaar en de 3 staat voor veel flexibiliteit in de bekken. Dit zadel weegt 242 gram, iets zwaarder dan de aangegeven 235 gram. De rails zijn van titanium en de lengte en breedte is 256 mm x 135 mm. De adviesprijs is € 159,90.

Wat direct opvalt, is dat het een compact zadel is. Dit zie je de laatste tijd steeds meer en het heeft zo wel iets weg van een triathlonzadel. Er zit over het midden een brede uitsparing, de zogenaamde Superflow, waardoor je op die plek geen zenuwpijnen krijgt. De afwerking is erg mooi, zo is er achterop een stuk nubuck en de rest van het zadel voelt aan alsof er een soort van leer is gebruikt. Alles sluit netjes aan, het materiaal is aan de voorkant strak over de punt getrokken en aan de onderkant zie je enkele stiksels wat het zadel een “handmade” gevoel geeft. Maar het is een microfiber materiaal met de naam Fibro-Tek dat een lange levensduur heeft. De dikte van de padding is op de verschillende plekken van het zadel verschillend om je comfortabel te laten zitten, ook tijdens langere tochten. De schaal van het zadel is gemaakt van nylon polymeer gecombineerd met 30% carbon. De achterkant van het zadel loopt iets omhoog zodat je makkelijk diep kan zitten. Genoeg data over het zadel, nu er maar eens mee fietsen.

In het zadel
Wanneer je gaat zitten voelt het zadel inderdaad comfortabel zonder sponzig aan te voelen. Wanneer je met de duim drukt in de padding voelt het in eerste instantie best stevig, maar je kan het relatief ver indrukken wanneer je kracht zet. Daar zit dus dat comfortabele in. Doordat het zadel kort is en de achterkant iets omhoog loopt kan je lekker diep zitten in de beugels en toch krijgt je achterste goede ondersteuning. Ook voelt het tijdens het fietsen niet ongemakkelijk. Het zadel is niet te breed, mijn benen draaien bij mij vrij langs het zadel, zonder wrijvingsplekken. De kleine gaatjes bovenop helpen om iets meer grip te hebben zodat je broek niet gaat glijden. Bij verschillende broeken (verschillende stoffen) heb ik geen last van glijden gehad tijdens het fietsen. Het nadeel van de gaatjes is dat wanneer je fiets even in de regen staat, er iets water in die gaatjes blijft staan. Dus even met je handschoen erover voordat je opstapt. Het achterste nubuck stukje van het zadel blijft wel langer nat, alleen maakt dat voor het fietsen niet uit omdat je op dat gedeelte niet zit.

Details:
Selle Italia Novus Boost Superflow S
Gewicht: 242 gram
idmatch: S3
Adviesprijs: € 159,90
Meer info bij Selle Italia

Conclusie
Lekker diep zitten maar toch comfortabel genoeg voor lange ritten, is waar dit zadel voor gemaakt is. Door de opening in het zadel heb je op die plek geen vervelende drukpunten. De afwerking is erg mooi gedaan alleen de kleur van de rails is zilver en op veel fietsen zou een zwarte rails beter staan, maar gelukkig is het zadel ook met zwarte rails verkrijgbaar. Wat zeker persoonlijk is, is of een zadel bij je past, dus het is aan te raden om even in de winkel je achterste te laten opmeten zodat je het goede zadel vind voor de fietser die jij bent. Zoals ik al begon, Selle Italia heeft zoveel zadels dat er altijd wel een geschikt zadel voor je bij zit. Deze Novus Boost Superflow S kost € 159,90 wat een mooie prijs is voor een prima zadel. Hij is er trouwens in twee breedte maten.