Wanneer je op de fiets stapt heb je een aantal contactpunten. Dat deze contactpunten tussen de fiets en berijder zo comfortabel mogelijk moeten zijn mag geen verrassing zijn. Naast comfortabel (denk aan het zadel) zal ook de krachtoverbrenging erg belangrijk zijn. In dit geval gaat het over de overbrenging op de pedalen. Dat moet zo effectief mogelijk zijn om zo veel mogelijk kracht te kunnen leveren.

Nu is het kiezen van een zadel een persoonlijke keus, elk achterwerk is anders. Dit geldt ook voor schoenen, elke voet is immers anders. Maar de zool die onder de schoen zit is bijna overal hetzelfde. Een golvende vorm van kunststof. Afhankelijk van de samenstelling van het kunststof is de stijfheid van de zool. Maar deze kunststof zool is qua oppervlakte recht en met het zooltje dat in de schoen ligt wordt er een ‘voetbed’ gemaakt ter verhoging van het comfort. Via de bewegingswetenschappers van KOM*Sport in Keulen kreeg ik de mogelijkheid om te gaan fietsen met Solestar Kontrol road zolen. Na het aanmeten van deze zolen is zowel het comfort als de effectiviteit van de krachtoverbrenging sterk verbeterd; op papier althans. Of dit ook daadwerkelijk zo is gaan we ondervinden.

Op de testfiets
Voordat ik op de fiets stap wordt er met een wetenschappelijk oog naar mijn houding gekeken en daarbij valt op dat mijn knieën wat naar binnen staan; niets nieuws onder de zon. Echter valt ook op dat mijn linkervoet meer naar binnen staat dan de rechtervoet. Dit wordt overigens bekeken zonder dat ik schoenen draag. Ik krijg de opdracht van Sebastian, de bewegingswetenschapper, om zijn arm weg te duwen. Ik sta met beide voeten op de grond en heb de armen langs mijn lichaam. Mijn taak is vervolgens mijn arm gestrekt te krijgen op schouderhoogte terwijl Sebastian dit probeert tegen te houden. Het kost mij opvallend veel moeite om een gestrekte arm op schouder hoogte te krijgen. Met deze stand van voeten kan ik weinig kracht zetten. Stap twee is dezelfde oefening echter sta ik niet met m’n voeten op de grond, maar heeft Sebastian een paar Solestar kontrol road zooltjes op de grond gelegd. Het voelt wat apart om op een paar zooltjes te staan die zo los op de grond liggen, maar we gehoorzamen braaf. Volgende poging; gek genoeg gaat dit een stuk makkelijker om de armen op schouder hoogte te krijgen.

solestar-3

Nu gaf Sebastian al aan dat mijn linkervoet wat meer naar binnen staat en ook op de Solestar zooltjes is dit het geval, dus de linkerzool wordt aan de binnenkant wat opgehoogd met foam. Dezelfde oefening doen we nog een laatste keer en voor mij is er weinig verschil te merken, maar Sebastian geeft aan dat het hem meer moeite kost om tegendruk te geven bij m’n linkerarm. Het stukje foam ziet er zo op het oog wat provisorisch uit, maar het is erg functioneel. De zooltjes zijn op deze manier aangepast om te testen of dit wel de juiste vorm is voor mijn voet. Een eventuele vervolgstap zou zijn om de custom carbon zolen te laten maken, echter zit daar een ander prijskaartje aan.

Het voelt allemaal nog wat vreemd en raar aan. Het gaat om een paar zooltjes in de wielerschoenen en ik sta met blote voeten op de grond een paar oefeningen te doen met m’n armen. De visie die hierachter zit (en achter de gehele werkwijze van KOM*Sport) is dat ze renner en fiets zo stabiel mogelijk op elkaar afstemmen. De fiets is hartstikke stabiel en met aanpassingen in bijvoorbeeld de zooltjes proberen zij de renner zo stabiel mogelijk op de fiets te laten zitten. Immers, hoe stabieler jij op de fiets zit, hoe minder energie je verspilt en des te effectiever jij je krachten overbrengt. Wanneer de zolen in de schoen worden geplaatst merk je direct dat dit een behoorlijk verschil is. De schoen lijkt veel beter om je voet te sluiten. Wanneer ik op de fiets stap heb ik het gevoel dat ik met de gehele voet de kracht kan overbrengen. De Solestar zool heeft een carbon onderkant die (inclusief foam-aanpassing) nu de vorm heeft van de onderkant van mijn voet. Waar een reguliere rechte  zool weinig steun biedt onder je voetholte, is dit met de Solestar zolen geheel opgevuld. Ik merk ook dat ik minder met mijn knieën naar binnen fiets.

Onwennige eerste ritten
De eerste twee ritten voelen nog wat onwennig, maar al vrij snel ben ik aan de zolen gewend wanneer ik er langere ritten mee ga fietsen. Ik heb geen wetenschappelijk bewijs dat er ook daadwerkelijk verschil in vermogen zit. Maar het comfort van de schoen en het gevoel op de pedalen is vele male groten dan zonder deze zolen. Om de proef op de som te nemen wissel ik de zooltjes tijdens een training om voor de reguliere zolen uit de schoenen en ik merk direct dat mijn knieen en enkels naar binnen zakken. Het is niet zo dat ik ineens een paar km/h langzamer ga, maar het kost moeite om de voeten recht in de schoen te houden nu je weet dat het ook anders kan. Toch maar gauw weer de Solestar zolen erin bij thuiskomst.

Specificaties
Solestar Kontrol Road soles
EUR 99,-
Verkrijgbaar via KOM*sport

Conclusie
In eerste instantie wist ik niet zo goed wat ik me voor moest stellen bij ‘steunzolen’ in de wielerschoen. Nu had Cyril in een eerdere test al goede ervaring opgedaan met custom zolen. Het aanmeten met de bloten voeten op de grond voelde in eerste instantie wat vreemd, maar de logica en de bijbehorende uitleg van Sebastian maakte dit alles duidelijk. Wanneer je voeten naar binnen staan, kost dit het lichaam kracht om te corrigeren. Daarnaast heeft een ‘afwijking’ in de enkel direct gevolgen voor knieen, heupstand, rug, nek en schouders. Dit staat immers allemaal met elkaar in contact en zo zijn er ook genoeg voorbeelden van mensen die in het dagelijks leven steunzolen gebruiken i.v.m. rugklachten. Ik ben positief verrast door het effect van de zolen. Het comfort en pasvorm van de schoenen is hierdoor sterk verbeterd en ook krijg je het gevoel van veel effectievere druk op de pedalen. Overigens ben ik niet de enige die dit ervaart want jaarlijks mogen de mannen van KOM*sport in Keulen vele prof’s verwelkomen. Zo gingen Fabian Cancellara, Jasper Stuyven, Andre Greipel en Mathieu van der Poel mij voor.

solestar-5  solestar-2 solestar-4

Tags: