In mei 2003 voerde de UCI de helmplicht in. Dit na het tragische ongeluk waarbij Andrej Kivilev het leven liet. Ik ben niet anders gewend dan te fietsen met een helm. Ook buiten wedstrijden of trainingen om. Stap ik op de racefiets dan ga ik niet weg zonder helm. Oké in de afgelopen jaren is het me één keer gebeurd dat ik zonder helm op de training verscheen. Het was koud, ik droeg en muts en was in de veronderstelling dat ik iets op m’n hoofd had. Dit klopte ook, maar een helm was het niet. Hoe koud of warm ook, ik zal altijd m’n helm dragen. Afgelopen zomer liet Specialized mij de Airnet helm dragen. Een gestroomlijnde witte helm die een chique uitstraling heeft. Bij toeval kwam Specialized erachter dat tijdens het testen deze helm na de Evade, de meest aerodynamische helm van Specialized is. Dat is een mooie bijkomstigheid.

De eerste indruk
De Airnet heeft een witte schaal en zwarte binnenkant. In totaal is de helm voorzien van 25 ventilatiegaten. Aan de voorkant zijn twee ventilatie gaten voorzien van grippers die dienen om je bril in de helm te steken zonder deze te verliezen. De helm oogt erg gestroomlijnd en zou op het eerste gezicht door kunnen voor een goed ventilerende aero helm. Aan de binnenkant van de helm zit een grijze padding en het zogeheten mindset micro-dial systeem. Deze is wit en heeft aan de achterkant een chromen draaiknopje waarmee je de omtrek van de helm instelt. Dit mindset systeem kan je aan de binnenkant in vijf verschillende hoogtestanden zetten. De helm heeft zwarte bandjes waar je alleen de lengte van kan instellen, zodat hij goed onder je kin zit. Het gedeelte van de bandjes dat rondom de oren zit heeft Specialized zo ontworpen dat afstellen niet kan, maar ook niet nodig is. Het Tri-Fix systeem, dat net als de kinbandjes gemaakt is van DryLite stof. Dit neemt geen vocht op en rekt niet. Aan de voorkant van de helm staat het bekende Specialized logo. Het logootje is chrome van kleur, wat een chique uitstraling meegeeft aan de helm. Wat niet direct zichtbaar is in de helm is dat er gebruik is gemaakt van verstevigingen in het composiet van de schaal. Dit biedt de mogelijkheid tot grotere ventilatiegaten, zonder dat de stevigheid van de helm afneemt. Bij de Airnet wordt er naast reservepadding ook een visor geleverd. Het klepje van een koersklak dat is vastgemaakt aan de padding. Met deze visor hoef je dus geen koersklak meer onder je helm te doen.

Snel op pad
Wanneer ik de helm de eerste keer opzet, valt op dat hij iets zwaarder is dan ik gewend ben. Niet overdreven zwaar, maar met 280 gram is het geen lichtgewicht onder de helmen. Het mindset systeem is simpel en snel aan te draaien. Het kinbandje is ook eenvoudig op lengte te stellen en binnen een minuut ben ik klaar om met de Airnet op pad te gaan. Sneller heb ik nog nooit een helm op maat gesteld. Het Tri-Fix systeem valt mooi om/over de oren en ik vraag me af waarom andere merken dit niet doen. Ik heb vaak ruzie met het afstellen van de bandjes rond de oren. Of ze zitten gedraaid, zijn net te lang of net te kort. Het Tri-Fix systeem van Specialized is wat dat betreft een ideale oplossing. Als ik een kwartiertje onderweg ben, vraag ik me af of deze helm het MIPS systeem bevat. Deze versie niet, maar hij is er wel met MIPS. De helm sluit rondom mooi aan op m’n hoofd. Dit geeft een goed gevoel, een helm die stevig en goed op je hoofd zit.

De helm zit erg comfortabel en bij de warme temperaturen afgelopen zomer merk ik dat de ventilatie gaten goed werk verrichten. De warmte van m’n hoofd kan goed weg en bij wat hogere snelheden voel je de wind erdoor gaan. Als ik tussentijds een keer wat andere helmen op zet tijdens de training vallen me het gewicht en de ventilatie direct weer op. Het gewicht is iets meer, maar daar ben je na een paar minuten aan gewend. De ventilatie blijf je de hele rit door profijt van hebben. Ik heb de helm ook gedragen tijdens de Ötztaler Radmarathon. Negen uur op de fiets waarbij de temperatuur regelmatig boven de 30 graden kwam en berg op is er dan weinig sprake van rijwind. Maar ook die test heeft de Airnet met vlag en wimpel doorstaan. Met name tijdens deze rit heb ik ook veel gebruik gemaakt van de grippers om de bril in de helm te steken. De bril bleef perfect op z’n plek. Ook wanneer ik m’n hoofd naar beneden liet hangen, bleef de bril mooi in de helm zitten. Deze grippers zitten overigens ook aan de achterkant van de helm.

Specificaties
Specialized Airnet helm
Getest in maat M (54 – 60cm)
Gewicht: 280 gram
Verkrijgbaar in de kleuren matzwart, wit, zwart/rood en zwart/geel (hi-vis)
Prijs: € 99,95 (met MIPS voor € 179,95)

Pluspunten
+ Ventilatie
+ Pasvorm
+ Tri-fix systeem

Minpunten
– Gewicht

Conclusie
Het enige minpunt dat ik kan vinden aan deze helm is het gewicht. Is het wel echt een minpunt? De helm is niet in de markt gezet als wedstrijd helm en daardoor is een paar gram meer of minder eigenlijk helemaal geen punt van discussie. Toch is deze helm prima geschikt om wedstrijden mee te rijden en dankzij de enorm goede ventilatie is me dit ook erg goed bevallen. Qua looks vind ik dit persoonlijk een erg mooie helm. Hij oogt compact en gestroomlijnd en daardoor ziet het er snel uit. De helm sluit erg prettig aan op m’n hoofd. Het Tri-fix systeem bespaart een hoop gedoe met het afstellen van de bandjes. Er valt niets aan af te stellen, het zit gewoon goed. De rubberen grippers zijn simpel maar effectief. Voor een bedrag van € 99,95 krijg je naar mijn mening erg veel helm en daarom kan ik deze helm ook zeker aanbevelen. Hij is er ook met MIPS.

   

Gerelateerd