Voel je het ook? Kriebelt het al een beetje? Het crossen gaat straks weer beginnen! Ja, het is nog net wat vroeg, maar we hebben wel alvast iets om je een beetje warm te maken: een review van een aluminium Specialized Crux 2016. Dit model (Crux Sport E5 en Crux E5) blijft komend seizoen (MY 2018) ook nog in de collectie.

Misschien nog wat vroeg aangezien de Vuelta nog bezig is, maar er zijn renners die er al aan de cross denken. En waarom wachten als het zo leuk is, nietwaar? Dat dachten wij ook en hebben daarom alvast wat beter gekeken naar de Specialized Crux Sport E5. Een stijf aluminium frame, carbon voorvork, Shimano 105 afmontage én met hydraulische schijfremmen.

Goede uitrusting
Nu denk je misschien, “waarom geen Ultegra?”, maar je moet bij het crossen ook functioneel denken. De onderdelen krijgen met al het zand en modder wat meer te verduren dan je racefiets. Onderdelen slijten veel sneller, je hebt wat meer kans op schade en als je steeds een Dura Ace of Ultegra derailleur moet gaan vervangen is de lol er snel vanaf. Het kan wel, maar zorg dan dat je begroting daar ook naar is. En als het al tijdens het seizoen niet nodig is, dan waarschijnlijk wel aan het einde daarvan. En bovendien, iedereen die al eens met een recente 105 groep heeft gereden zal kunnen bevestigen dat die meer dan prima is. Het schakelen voelt direct en soepel.

De rest van de aandrijflijn past er goed bij. Het 46/36 crankstel op de Crux is de Alba van Praxisworks. Die zie je op heel veel fietsen van Specialized, maar het is geen huismerk of zoiets dergelijks (al heeft de oprichter wel ooit voor ze gewerkt). Een mooi aluminium crankstel dat goed bij de fiets past. De 46/36 gaat goed samen met de 11s 11-28T cassette achter. De combinatie met twee bladen voor en 11 kransjes achter biedt veel mogelijkheden. Een 1x setup is misschien mooier en lichter, maar de stappen zijn groter en bovendien is zo’n groep ook duurder.

Een beetje jammer voor het oog, naar mijn mening, zijn Shimano’s ST-RS505 shifters. Ze doen hun werk goed, maar ogen wat groot en lomp, die knotsen voorop je stuur. Niet iets waar je mee bezig bent als je door de blubber ploegt, maar dat kan ook anders. Ook hiervoor geldt dat het met name om de functie gaat en dan laten ze weinig te wensen over. De grip is heel goed en de hendels liggen lekker in de hand. Ook de hydraulische schijfremmen remmen zoveel fijner dan de mechanische versie’s dus dat is ook fijn bij de uitrusting van deze Crux.

Verwachtingen
De fiets is standaard uitgerust met aluminium Axis Elite Disc wielen met daarop Specialized’s eigen Tracer Sport 700x33c banden. We hebben de wielen gewogen, en inclusief binnen- en buitenband, snelspanners, schijven en cassette wegen ze 3,51 kg (voor 1,53 kg / achter 1,98 kg). Niet licht, maar dat hadden we ook niet verwacht. Ze zijn echter prima opgewassen tegen hun taak en houden zich goed. Natuurlijk zullen lichtere wielen een verbetering zijn, maar dat kan eventueel onderdeel van een upgrade zijn op een later moment.

Zoals altijd hangt het gedrag van de banden van de ondergrond af. Door de losse modder en zand staan ze hun mannetje en zit je afhankelijk van je gewicht tussen de 2 en 3 bar goed. Ze zijn niet opgewassen tegen vaste modder en klei, daarvoor staan de noppen iets te dicht bij elkaar.

We zouden bijna het frame zelf vergeten. Vervaardigd uit E5 aluminium met een echte crossgeometrie en een Fact carbon voorvork. Overal goed stijf. Dat is goed, als je het maar voor de juiste doeleinden gebruikt. Lange tochten zijn dan wat minder comfortabel, maar als je een uurtje moet knallen is dit wat je wil. De bovenbuis heeft een ovale vorm en is aan de onderkant zelfs een beetje plat. Dat is erg prettig met schouderen. En de fiets mag dan geen vlieggewicht zijn met 9,53 kg, maar de stijfheid, het steile balhoofd en relatief korte stuurpen maken het een zeer scherp sturende crosser. Sommigen zullen het wellicht nerveus of aggressief noemen, maar hij laat zich goed over de technische stukken rijden.

Geen modder, geen probleem
Waar je met je racer zo uit de deur aan je rit kan beginnen moet je met een crossfiets vaak nog wel een stukje rijden voordat je een aardige route hebt waar je een beetje uitgedaagd wordt. Althans, dat is mijn ervaring rondom Amsterdam. Het is er wel, maar niet om de hoek. Dat is niet erg, want dan kan je meteen even infietsen op de weg ernaartoe. En dat was dan voor mij weer meteen een mooie gelegenheid om de Crux een beetje met een racefiets kunnen vergelijken. En ondanks dat er daarvoor nou niet bepaald de juiste banden op zitten, fietst het niet onaardig op het asfalt. Natuurlijk gaat hij met de standaard setup niet door voor volwaardige racefiets, maar ik heb er wel aardig wat woon-werk ritjes mee gemaakt, en dat deed ik niet alleen omdat het moest. Dat ging namelijk heel prima. Je moet een beetje opletten voor de grip in bochten met de noppen op de banden, dat spreekt voor zich, en asfalt is ook niet bepaald bevorderlijk voor de levensduur van de banden, maar het kan wel. Je kan er ook gewoon gladdere banden op monteren mocht je veel woon-werk ritjes rijden.

Details
Specialized Crux Sport E5
Gemeten gewicht: 9,53 kg (in maat 56)
Adviesprijs: € 1999,-

Plus
+ Afmontage
+ Race georiënteerde geometrie

Min
– Gewicht

Conclusie
Soms heb je een zetje nodig om die stap over de denkbeeldige drempel te nemen. Je weet dat crossen leuk is, en je weet dat het iets voor jou is, maar verder dan dat was je nog niet gekomen. Dan denk ik dat deze Specialized Crux dat zetje is. Hij is goed uitgerust, ziet er goed uit en is gemaakt voor het veld. Je kan er zo mee op pad. Nee, het is niet een lichtgewicht, maar hij is lekker beweeglijk en hij kan tegen een stootje en dat is bij het crossen wel een prettig idee. Althans, zo ervaar ik dat. Het is een typische gooi- en smijtfiets waarmee je lekker los kan gaan. De afmontage is meer dan prima met 105 en hydraulische schijfremmen. En mocht je helemaal de smaak te pakken hebben gekregen, dan kan je met deze Crux met een paar upgrades nog heel lang door.