Fietsen met een zadel dat niet goed bij je lichaam past kan je rit een stuk minder leuk maken. De Specialized Power moet dat probleem voor veel renners oplossen.

Twee jaar geleden was ik bij een kleinschalig media event van Specialized in Duitsland. Daar werd de Power geïntroduceerd als het zadel dat alle andere zadels moet vervangen. Dat werd ook meteen genuanceerd, want elk lichaam en achterwerk is anders en daarmee ook de wensen. Het zadel moet in ieder geval wel geschikt zijn voor een hele grote groep fietsers. Bovendien is hetzelfde model geschikt voor zowel mannen als vrouwen, waar merken vaak juist sterk onderscheid maken tussen heren- en dameszadels. Dat is voor de heren niet direct een voordeel, maar de vrouwen hebben nu een wat ruimere keuze wat betreft prijsklasse en kleur.

Een beetje vreemd
Het is een beetje een curieus zadel, de Power. Hij is korter dan wat je gewend bent. Dat zijn triathlon zadels ook, maar die zien er toch weer wat anders uit. Hij oogt ook breder dan een regulier zadel. Dat is echter niet zo, maar hij is wel zo’n 2,5 cm korter, ze hebben een stuk van de punt afgehaald. De brede sleuf over het midden, wat Specialized het Body Geometry Channel noemt, vermindert de druk op het perineum en voorkomt daarmee gevoelloosheid op die plek.

Het zadel dat ik getest heb, is de Power Pro met een breedte van 143 mm, de smalste uitvoering. Mijn zitbotjes staan ook vrij dicht bij elkaar dus de keuze daarin was makkelijk. Het zadel is helemaal zwart, ook de holle titanium rails. De schaal van het zadel is van Specialized’s FACT carbon. Het is daarmee licht en stijf, maar zou wel enig comfort moeten bieden. Dat comfort komt in de eerste plaats van het zadeldek. Dat is van kunststof met een kleine hoeveelheid padding. Die kan je hooguit een paar millimeter indrukken met je vinger, maar veel is het niet. Dit heeft Specialized gedaan om een directe connectie met de fiets te realiseren. Het zadeldek heeft geen voelbare ribbels of wat dan ook. De witte puntjes dienen slechts voor het uiterlijk.

Hij ziet er dus wat vreemd uit door die korte neus en voor sommige mensen kan dat een reden zijn om hem niet te kopen. Je moet je echter wel bedenken dat je hier niets van ziet als je aan het fietsen bent. Het moet bij een zadel in de eerste plaats om het comfort gaan, mijns inziens.

Makkelijker onderin de beugels
Bij het monteren van het zadel moet je er op letten dat de neus horizontaal staat en daardoor de achterkant schuin omhoog. Het idee hierachter is dat je met je zitbotjes op de achterkant van het zadel zit. Op die manier willen ze het bekken meer ruimte geven om te kantelen waardoor je comfortabeler onderin de beugels kan rijden. Het Body Geometry Channel biedt daar ook ruimte voor. En omdat er een stuk van de neus afgehaald is moet je het zadel voor je gevoel ook iets naar achteren zetten.

Normaal gesproken moet het hele zadel horizontaal gemonteerd worden. Ondanks dat de Power dus op een andere manier gemonteerd moet worden voelt dit niet raar als je gaat fietsen.

Een aardige extra van het zadel is de ondersteuning voor SWAT. Dat is een systeem van Specialized waarmee je verschillende soorten accessoires eenvoudig kan koppelen aan je fiets om het opbergen en meenemen van die producten eenvoudiger te maken. Hiervoor zijn er twee bevestigingspunten achterop met schroefdraad. Valt niet op als je het niet gebruikt, maar wel handig als je er wat mee wil doen.

Naast deze Pro uitvoering is er ook nog een luxere S-Works uitvoering van € 269,90. Die is 100 euro duurder dan de Pro en een stuk lichter. Gezien de prijs van de Pro had ik daar ook graag een wat lager gewicht gezien. Dat gezegd hebbende, voor een zadel waar ik zonder klachten lang op kan fietsen heb ik best een aantal gram over. Er zijn ook twee goedkopere uitvoeringen, de Expert en Comp van respectievelijk € 119,90 en € 79,90. Op de Comp na, die er alleen in het zwart is, kan je bij alle andere uitvoeringen kiezen uit verschillende kleuren.

Details
Specialized Power Pro zadel
Adviesprijs: € 169,90
Gemeten gewicht: 212 gram
Verkrijgbaar in 143 (geteste zadel) en 155 mm breedte in de kleuren zwart en Team Red

Plus
+ Comfort
+ SWAT mogelijkheden

Min
– Gewicht
– Uiterlijk

Conclusie
Een zadel beoordelen is altijd een beetje dubbel omdat de keuze heel persoonlijk is. Ik ben zelf kieskeurig als het gaat om zadels. Er zijn maar weinig zadels waarmee ik zonder klachten lang kan fietsen maar de Specialized Power hoort daar nu wel bij. Dat is een zeer prettige wetenswaardigheid als je de deur uitstapt voor een lange duurrit door de polders. Het gewicht vind ik voor een zadel in deze prijsklasse wat tegenvallen, maar het gaat te ver om hem zwaar te noemen. Belangrijkst is wat mij betreft het comfort en het fietsen zonder klachten en daarin slaagt de Power voor mijn achterwerk met vlag en wimpel.

Gerelateerd

  • patrick

    Op jullie foto’s zijn de rails ook zwart, maar als je gaat googelen zie je hem vooral met aluminiumkleur, is dit een nieuw model?

    • Sander

      Dat ligt aan welke versie én welke kleur je hebt: Comp, Expert, Pro, of luxe S-Works.

      De Comp heeft Cro-Mo (stale) rails (alu ‘kleur’), de Expert heeft titanium rails met alu kleur bij zwart/wit zadel en zwarte kleur bij andere kleuren zadel) de Pro heeft ook titanium rails met alu kleur voor rood en zwart zadel en de S-Works carbon rails (dus altijd zwart).