Zoals we eerder al hebben gemeld heeft Specialized haar nieuwe Roubaix en Ruby gelanceerd. Nu is het dus de beurt aan de Ruby en één daarvan heb ik mogen testen, en wel de Ruby Pro Ultegra Di2. Met de nieuwe ‘Ruby’s’ richt Specialized zich op een grote (relatief nieuwe) doelgroep van de dames die een stap verder willen met fietsen en daarmee gaan voor snelheid zonder aan comfort in te leveren, of andersom, voor comfort zonder aan snelheid in te willen boeten. Hoe dan? Nou, met een innovatie waar ik wel even van stond te kijken.

Innovatie
Voor ik ga toelichten wat de innovatie nu precies is, zal ik eerst duidelijk maken waarom deze is gedaan. Met deze technische verbetering aan de fiets wil Specialized het rijden ‘smooth’ maken. Niet in de pure betekenis van ‘comfy’, maar ‘smoothnes’ als onderdeel van snelheid. Met het verminderen van vermoeidheid, krachtsinspanning en wrijving tijdens de rit zal de snelheid omhoog gaan. Door soepeler te rijden kan de rijder constanter power leveren. Dat is de essentie van de gedachtegang waarmee Specialized met een innovatie komt om ‘smoothness’ in het wielrennen te introduceren.

En dit doen ze met een revolutionaire ingreep: suspension. Je leest het goed, vering. Op een racefiets. Geen hydraulische vering zoals bij mtb’s, ook niks in de achtervork zoals eerder mee is geëxperimenteerd, nee, deze vering zit hem onder het stuur, eigenlijk in het balhoofd en het uiteinde van de voorvork.

De techniek erachter
De veer lijkt op een ‘oversized’ en ‘overstiffed’ veer van een balpen, die bij het balhoofd de voorvork in schuift. De stugheid van de veer is in 3 versies te krijgen, van zeer stug (“hard, voor de racers”) tot ‘licht’ (voor het ruigere terrein). Ik vind het redelijk revolutionair: in een wereld waar snelheid en lichtgewicht superstijve frames de norm is, een vering introduceren. Gedurfd. Maar wel met bewezen cijfers, statistieken en een overload aan onderzoeksdata. De vering heeft volgens de toelichting en de cijfers geen negatieve invloed op snelheid. Dat komt natuurlijk ook door het frame dat qua gewicht en stijfheid in het topsegment behoort (FACT11r carbon). Ook gaat de vering niet ten koste van het totaalgewicht. Natuurlijk weegt die veer wel iets, 25 gram om precies te zijn, maar de voorvork van de Ruby is weer lichter gemaakt (Ruby disc, FACT 11r carbon, superstijf en reactief, met een steekas in plaats van een quick-release). De veer heeft een reikwijdte van 20 mm: 17 mm omlaag en 3 mm omhoog. De andere toegepaste demping zit hem in de zadelpen, de zadelklem zit 65 mm lager dan normaal waardoor de zadelpen 20 graden naar achteren kan veren. Dit zorgt voor meer comfort zonder dat energie weg lekt en zonder negatieve impact op de metabolische output, volgens de onderzoeken die het team van Specialized heeft gedaan.

ruby-veer

En dan de praktijk
Klinkt allemaal leuk, en de uitleg van Mark Cote, Hoofd Technologie/product development bij Specialized, is enthousiasmerend, uiteraard positief en overtuigend, maar hoe rijdt het nou echt? Als ik over een hobbel rij, hoe voelt die dan? Zal de ‘smoothness’ een prestatie verhogend effect bij mij hebben, of zal door de vering toch de energie weglekken? En hoe doet de fiets het in een klim? En afdaling? En bij nat weer? En hoe presteert de fiets als geheel? Gelukkig gaan we met een team van Specialized 2 dagen de fiets op en krijg ik de tijd om in alle situaties, klimmen en dalen, kasseien, asfalt, bospad, zon, regen, moeheid, tegen de wind, op kop en aan het elastiek, de fiets te testen.

Rijgedrag: met de Ruby ‘smooth’ door Frankrijk
De Ruby die ik test is een prachtig carbon frame (FACT 11r carbon) speciaal ontworpen voor de vrouwelijke geometrie, voorzien van een ‘medium’ vering, afgemonteerd met Shimano Ultegra Di2 11-speed (elektronisch schakelen dus), disc brakes (hydraulische schijfremmen) en een CLX-32 wielset van totaal 1350 gram.

De Ruby Pro voelt heerlijk aan. Hij ligt stevig op de weg, en rolt bijna vanzelf; deze fiets wil vooruit, en snel een beetje! De geometrie is uitstekend, de Ruby zit me als gegoten. De fiets reageert snel en stuur soepel en scherp de bochten door. De Disc brakes zijn ‘amazing’, zoals ik uitriep toen ik van 60 naar 15 ging binnen een fractie van een seconde op glad wegdek in een afdaling, zonder weg te slippen. De remkracht én de beheersing en dosering van de remmen zijn dus prima in orde. De Ruby zit comfortabel, maar geeft nog steeds het ultieme snelle racegevoel. Bij het afdalen leunt de fiets lekker de bochten in. De fiets naar binnen, ik naar buiten hangend in de haarspeldbochten. Ja, het vertrouwen dat deze racer me geeft is meer dan goed. Het gevoel van controle en veiligheid zorgt er wel voor dat ik altijd net even wat harder in de afdaling de bochten aansnij dan dat ik anders zou doen.

De vering zorgt inderdaad voor een comfortabele rit. Hobbels en kuilen worden soepeler opgevangen, de fiets rijdt lekkerder door na een bult in het wegdek en de neiging om bij tegemoetkomende grote obstakels in de vorm van hobbels mijn kont op te tillen om de impact te verzachten is na een dag al verdwenen. Ook is de impact op mijn polsen minder na een rit van enkele uren. Bij een niet geveerde fiets heb ik, door een oude blessure, na enkele uren fietsen last van mijn polsen door de klappen die het op moet vangen. Bij deze Ruby heb ik daar totaal geen last van gehad. Groot pluspunt voor mij persoonlijk!

Klimmen, dalen, zon en regen
En belangrijker nog dan soepelheid en comfort: de vering doet geen millimeter af aan het ultieme racegevoel. Ik ga snel en wil sneller. Ook bij het klimmen voel ik de vering totaal niet. Zelfs als ik staand op de pedalen een stukje klim, voel of zie ik de vering niet inzakken. Tot ik ergens over heen knal, dan wordt de impact opgevangen zodat ik mijn weg makkelijk kan vervolgen. Zelfs vooroverhangend op het stuur heb ik niet de indruk dat de fiets ‘inzakt’. Het klimmen gaat niet snel, maar dat ligt aan mijn Hollandse benen, ongetraind voor klimmen in de heuvels.

Als we (we rijden met een groep van zo’n 25 teststers) een fikse regenbui én tegenwind voor de kiezen krijgen komen de Hollandse benen weer van pas. Op kop tegen de wind in doet de Ruby het overigens ook uitstekend. Tandje erbij gaat met één minieme beweging van je vinger, excellent elektronisch schakelen dus, en ook op het vlakke wil de fiets hard vooruit.

Conclusie
Voor mij is er maar één conclusie na het rijden op deze fiets. Meer dan geweldig. Supercomfortabel, lekker snel, stoere looks, goede geometrie, meer dan prima aan afmontage. Voor mij voortaan alleen maar Disc brakes, elektronisch schakelen en een vering als deze. Een vering die je eigenlijk niet merkt, zelfs niet als je ergens overheen rijdt, terwijl je duidelijk kunt zien dat de vering wel haar werk doet. Natuurlijk kan ik op basis van 2 ritten niet concluderen of zo’n rit me meer of minder energie kost dan op een niet-geveerde racefiets, maar daar zijn andere testen en analyses meer geschikt voor.

En natuurlijk doen de looks er ook toe. Dat is natuurlijk nogal persoonlijk, maar ik vind het een waanzinnig mooie kleur metallic blauwachtig met zwarte accenten. En laat ik het zadel niet vergeten, want tijdens het rijden had ik daar geen seconde aan gedacht. En dat zegt genoeg.

De testritten zijn op 2 verschillende dagen in Frankrijk gemaakt. Bekijk hier de ritten op Strava. We reden op productiemodellen, dus op de foto’s zie je de Ruby Pro zonder merknaam Specialized en zonder striping.

De Specs
Frame: FACT 11r carbon, Women’s Endurance Geometry, 12x142mm thru-axle, Road Control suspension, 20mm of travel
Vork: Ruby disc, FACT 11r carbon, 12x100mm steekas
Stuur: S-Works Hover Carbon
Stuurpen: S-Works SL
Crankstel: FSA K-Force Light
Remmen: Shimano, hydraulic, Ice-Tech resin pads w/fins
Derailleurs: Shimano Ultegra Di2, 11-speed
Cassette: Shimano Ultegra, 11-speed, 11-32t
Ketting: Shimano Ultegra, 11-speed
Shifters: Shimano R785 Di2, 11-speed
Wielset: CLX 32 Disc, thru-axle, 2Bliss Ready
Banden: Turbo Pro, 700x26mm, 60TPI
Zadel: Ruby Expert, Adaptive Edge design, hollow titanium rails, 155mm
Zadelpen: Specialized CG-R, FACT carbon, single bolt, 27.2mm

Prijs van de nieuwe Ruby vanaf: €2499,-

Meer info via Specialized

ruby-7 ruby-6 ruby-3 ruby-5 ruby-2 ruby-4 ruby-8 ruby-groep

Eerste en laatste twee foto’s van In-Yellow/L.Brun

Gerelateerd