Vorig cross-seizoen heb ik een tweetal maanden rondgereden met de Specialized S-Works XC schoenen. Een bijna perfecte schoen die aan alle eisen van een wedstrijdrijder voldoet. Echter was er, zoals te lezen in de review, een klein minpuntje nl. loslatende kleur op de hak van de schoen. Voor Specialized was het zorg dat dit bij de opvolger, de S-Works XC 6, niet weer zou kunnen gebeuren. Daarnaast heeft de S-Works XC 6 nog een aantal veranderingen ondergaan om de schoen nog verder te perfectioneren. Net als afgelopen seizoen stond er ook dit jaar een paar knalrode S-Works schoenen voor me klaar om eens uitvoerig te testen.

Bij het uit de doos halen van de schoenen had ik in eerste instantie het idee nagenoeg dezelfde schoenen uit de doos te halen. Van een afstandje is het ‘dezelfde’ rode schoen, met twee Boa’s een een velcro strap en een zwarte hak. Wanneer je dan de review van afgelopen jaar er weer bij pakt en de schoenen ‘naast elkaar’ zet, blijkt enkel de rode kleur een overeenkomst te zijn. De schoen heeft een behoorlijke metamorfose ondergaan. De kleur rood is naar mijn mening wat feller, waardoor de schoen er nog meer uitspringt. Daarnaast zijn de Boa sluitingen niet rood, maar zwart. De hak heeft een zwarte kunststof cup gekregen en de overgang van de zwarte hak naar de rode voorkant van de schoen gaat via een ‘bordeaux-rood’ paneel. De schoenen zijn 40 gram lichter ten opzichte van het model uit 2016 (maat 43).

Andere kenmerken van de schoen zijn een full carbon zool met een stijfheidsindex van 13 (dit is bij Specialized de meest stijve en lichte zool) met een profiel dat bijna geheel zwart is. Alleen de profieldelen naast de schoenplaatjes zijn rood. Geen uiterlijk kenmerk, maar wel een slimmigheidje van Specialized, is dat je het plaatje waar je de cleats op vastzet kan omdraaien. Als je dit plaatje omdraait kan je de cleats tot een halve centimeter verder naar achter monteren. Hierdoor heb je een groter bereik qua montage van je cleats. De verschillende panelen waar het bovenwerk van de schoen uit bestaat zijn, net als z’n voorganger, door middel van thermobinding aan elkaar gemaakt. Geen stiksels dus. Daarnaast zorgt dit ervoor dat het geheel niet rekbaar is en dus stevig om je voet blijft. Het gedeelte van de schoen dat rondom je enkel aansluit is verhoogd, waardoor deze een betere pasvorm heeft. Het meest opvallende verschil ten opzichte van het vorige model is dat er meer ruimte is rondom je tenen. Daarnaast is het mesh volledig uit de schoen verdwenen en vind je over het hele rode gedeelte (en de zwarte tong) kleine gaatjes ten behoeve van de ventilatie.

Let’s go
Ondanks dat ze er naar mijn mening erg mooi uitzien, zijn ze er toch echt voor bedoeld om smerig te worden. Het aandoen gaat wat moeizaam doordat het een erg stugge schoen is. Stug, maar zeker comfortabel. Wat dat betreft is de S-Works XC niets veranderd. Je komt er wat moeizaam in, maar wanneer je de schoen aanhebt, zit hij erg lekker. Opvallend is wel de hoeveelheid ruimte aan de voorkant in de schoen. Je kon het al zien dat de schoen breder en ronder is bij de neus en wanneer je de schoen aan doet valt dit ook op. De schoen sluit perfect aan om de enkels, alleen is het wel even wennen aan de ruimte bij de tenen. De eerste paar stappen die ik met de schoenen loop, voordat ik op de fiets stap, laten direct voelen hoe stijf deze schoen is. Met geen mogelijkheid dat deze zool doorbuigt, en het onwennige gevoel m.b.t. de ruimte bij de tenen is tijdens de rit vrijwel direct weg. Of beter gezegd, het is heerlijk dat je tenen wat extra ruimte hebben en met name bij de lagere temperaturen je tenen wat kan bewegen. Onderweg heb ik een aantal keren de schoen wat strakker en/of losser gezet. Als ik mijn fietsschoenen aantrek is dit vaak staand, waarbij de dicht te draaien schoen op een krukje steunt. Wanneer je daarna op de fiets stapt kan ik meestal na een kilometer of twee al de schoen wat strakker doen zodat deze ook echt lekker zit. Immers, een voet waar kracht op komt heeft een andere vorm dan een voet die ontspannen is. De Boa-sluitingen maken het erg makkelijk om de schoen al fietsend losser of strakker te zetten. Daarnaast zijn de ’tikjes’ van de Boa-sluiting erg kort op elkaar waardoor je de schoen goed kan laten aansluiten zonder dat hij gaat knellen.

De kleine gaatjes die bovenop de schoen zitten doen goed werk als het om de ventilatie gaat. Waar ik zelf in eerste instantie huiverig voor was, is dat er water via deze gaatjes naar binnen zou komen. Dit blijkt niet het geval. Tijdens natte en modderige omstandigheden blijven m’n voeten redelijk droog. Groot voordeel ten opzichte van het model van afgelopen jaar is ook dat er geen mesh is gebruikt aan de voorkant van de schoen. Tijdens een van de wedstrijdblokken in een training, waarbij er vaak op en afgestapt moet worden, merk ik dat het profiel midden onder de voet minder is dan ik gewend ben. Thuis toch even vergelijken en ik mis inderdaad de ribbels die er vorig jaar wel onder zaten. Geen ramp, maar wanneer je tijdens een koers niet direct in je pedaal raakt na een trap of loopstrook is elke vorm van extra grip meegenomen.

Specificaties
Specialized S-Works XC 6 off-road schoenen
Getest in maat 43 (reguliere maat 42)
Verkrijgbaar in: oranje/zwart, wit/zwart, rood/zwart en zwart
Prijs: € 349,90

Conclusie
Wanneer ik na een rit of parcours-verkenning op andere schoenen weer ‘overstap’ naar deze S-Works XC 6, ben ik elke keer weer verbaasd over de stijfheid en stugheid die deze schoen heeft. Stijver wordt het niet, en stugheid is in deze positief bedoeld. De schoen rekt niet en sluit heel goed aan om je voet. De pasvorm is super. Het verhoogde gedeelte bij de enkel en de cup bij de hak zorgen voor stevige aansluiting waardoor je hak (ook bij loopstroken) perfect in de schoen blijft. De ruimte aan de voorkant van de schoen zorgt voor comfortabele beweegruimte voor je tenen. Het enige nadeel dat ik in de vorige review kon vinden is opgelost. Persoonlijk vind ik het een klein minpunt dat de ribbels onder het midden gedeelte van de zool zijn verdwenen. Ten opzichte van afgelopen jaar is dat dan ook de enige aanmerking op deze vernieuwde S-Works XC 6 schoen.