Vorig jaar lanceerde Trek een serie gravelracers met de naam Checkpoint. En hoewel Trek niet de eerste was met gravelracers, kwamen ze wel gelijk met een complete reeks: van aluminium instap tot aan luxe carbon. En op papier doen ze in één klap veel goed. Brede vorken en nokjes waar je het maar kan verzinnen. Zo heb je plek voor tassen, bidonhouders, bagagedragers, spatborden en voldoende ruimte voor brede banden. Zoals het hoort op een gravelracer die vaak als alleskunner wordt gebruikt. Vorig jaar werd het topmodel, de SL6, getest door Björn. En nu heb ik de afgelopen tijd gereden op het instapmodel, helemaal aan de andere kant van de serie.

Op papier
Het instapmodel is de Checkpoint AL3, een aluminium gravelracer met een prijs van €1149. Op het oog lijkt dit frame veel op dat van de duurdere ALR aluminium modellen. Hij heeft alle nokjes voor de bidonhouders, spatborden en tasjes. En dus is de fiets veelzijdig te gebruiken voor bijvoorbeeld een fietsvakantie of woon-werkverkeer. Bekende extra’s van Trek zoals de Duotrap of de Blendr aansluiting op de stuurpen heeft deze fiets ook. En net als alle modellen in de Checkpoint serie heeft de fiets steekassen aan de voor- en achterkant.

Als je wat beter kijkt en de specs erbij pakt, zie je dat Trek hun best heeft gedaan om de prijs van deze fiets laag te houden. Zo is er gekozen voor net wat ander aluminium en ontbreken de verschuifbare patten aan de achterkant. Je kunt er dus geen singlespeed van maken of de wielbasis verlengen. Waar het frame nog meer afwijkt, is de trapas met schroefdraad i.p.v een pressfit trapas. Dat houdt in dat de montage wat makkelijker is voor de sleutelaar, maar dat de stijfheid wat minder is. In de AL3 passen banden tot maximaal 45mm, zonder gebruik van spatborden. Voor veel gravelritten voldoende, zeker in Nederland.

De afmontage bestaat hoofdzakelijk uit Shimano Sora. Een wat onbekende op de redactie. Vaker zien we 105, Ultegra of Dura-Ace groepen van Shimano op een testfiets zitten. Bij die groepen weet je gelijk dat het goed zit. De Sora-groep moet zich op dat punt nog bewijzen. De groep heeft negen versnellingen en mechanische schijfremmen. De remmen zelf komen van Tektro. Voor de overige onderdelen, inclusief de wielen, is er gebruik gemaakt van Bontrager, dus uit eigen stal. De banden die zijn gekozen zijn de Bontrager R1 in 32mm breedte. De banden hebben een gladprofiel. Een wat opmerkelijke keuze voor een gravelracer, waar grip van de banden toch een belangrijk onderdeel is.

In de praktijk
Op papier is duidelijk dat Trek er zoveel mogelijk aan heeft gedaan om de fiets betaalbaar te houden. Er ontbreken mogelijkheden van de duurdere modellen en het gewicht is hoger. Maar dat is op papier. Op de weg kan het allemaal wel meevallen. De AL3 moet dan ook bewijzen of je voor deze prijs een goede gravelracer kan kopen.

De zit op de fiets is een mooie mix tussen relaxed en sportief. Goed voor wie begint met fietsen en moet wennen aan de diepere zitpositie van sportieve fietsen. Gelukkig is de geometrie en dus het rijgedrag van de duurdere fietsen overgenomen. Die is stabiel, maar stuurt ook lekker door krappe bochten. Dat je het achterwiel niet kunt verschuiven is dan ook niet echt een probleem. Als je het vergelijkt met de verschuifbare patten van de duurdere modellen, dan zit de as in het midden van het verschuifbare gedeelte. Een goede keuze, want zo krijg je een beetje van de extra stabiliteit, zonder in te leveren op een levendig stuurkarakter.

Shimano Sora
De Sora groep ziet er goed uit. Het uiterlijk doet denken aan duurdere Shimano groepen van twee generaties terug. Over het functioneren is eigenlijk weinig te klagen. Het gaat ietsje minder snel en het schakelen onder kracht gaat wat moeilijker dan bij duurdere groepen, maar nergens dat het echt stoort. De stappen van de cassette zijn wel redelijk groot, door het brede bereik en maar negen versnellingen. Het vinden van je juiste ritme is daarom soms lastig. De mechanische schijfremmen doen hun werk, maar niet zo verfijnd als hydraulische schijfremmen. Daarvoor ontbreekt een deel dosering en remkracht. Maar moet je snel tot stilstand komen, dan laten deze remmen je gelukkig niet in de steek.

Gewicht en Comfort
Gravelracers zijn altijd iets zwaarder dan racefietsen, door alle extra’s die een gravelracer biedt. Zo is er een grover frame nodig voor de brede banden. En bij de AL3 is dat niet anders: de weegschaal geeft 10,6 kilogram aan. En dat gewicht voel je vooral bij het versnellen. Dat komt ook door de wielen die stevig, maar niet de lichtste zijn. Eenmaal op gang valt het gewicht niet eens meer zo op.

Voor het comfort moet de AL3 het vooral hebben van het volume van de banden, want het frame en de voorvork zelf geven niet heel veel mee. Het zadel helpt ook een beetje, omdat deze een flexibele schaal heeft. Toch zou je op ruigere gravelondergronden soms net wat meer comfort willen. Als je meer comfort wilt, kun je kijken naar bijvoorbeeld padding onder je stuurlint. Hiermee verhoog je het comfort voor je handen. Dit vind je ook terug op duurdere Checkpoint modellen. Een eenvoudigere oplossing is om te kiezen voor banden met een breedte van 35 of 38mm, die hebben meer volume en dus meer comfort.

En kies dan gelijk een band met iets meer profiel. Zeker als je van plan bent om veel off-road te rijden. Met het gladde profiel van de Bontrager R1 kom je in veel droge situaties prima vooruit, zeker in Nederland. Maar bij rulle of modderige ondergronden schieten ze te kort. Als je meer op het asfalt te vinden bent, dan zijn de banden wel een goede keus. Ze komen dan goed tot hun recht voor woon-werkfietsers of fietsers die in natte en winterse omstandigheden gewoon doorrijden.

Details
Frame: Alpha Series 200 Aluminium
Voorvork: Checkpoint carbon disc
Achterderailleur: Shimano Sora 9-speed
Voorderailleur: Shimano Sora
Shifters: Shimano Sora 9-speed
Remmen: Tektro C550 Spyre 160 mm
Crankstel: Shimano Sora – 50/34
Ketting: Shimano Sora – 9-Speed
Cassette: Shimano Sora 11-32 – 9-speed
Wielen: Bontrager Affinity Tubeless Ready (Formula Naven)
Banden: Bontrager R1 Hard-Case Lite, 700x32c
Stuurpen: Bontrager Elite, 31,8 mm
Stuur: Bontrager Comp VR-C, 31,8 mm
Zadelpen: Bontrager Approved, 27,2 mm
Zadel: Bontrager Arvada Comp

Gemeten gewicht: 10,60 kg (zonder pedalen in maat 56)
Adviesprijs: € 1149,-
Verkrijgbaar in de maten 49, 52, 54, 56, 58, 61 cm (getest in maat 56)
Alle informatie en waar te koop bij Trek

Pluspunten
+ Allround te gebruiken
+ Rijgedrag dat tussen stabiel en direct sturend zit

Minpunten
– Comfort had hoger gemogen

Conclusie
Een fiets met een prijs van €1149,- kan niet op ieder punt de beste te zijn. En dat hoeft ie ook niet, op sommige punten kun je dan wat soepeler zijn in de beoordeling. Maar de fiets moet wel voldoen aan de wensen van de gekozen doelgroep. De AL3 is geschikt voor mensen die beginnen met fietsen of die op zoek zijn naar een extra fiets, voor de winter of om het off-road fietsen eens te proberen. Hij heeft een zitpositie die vertrouwen geeft voor de beginner of als de ondergrond nat of oneffen is. Het stuurgedrag is stabiel, maar scherp genoeg voor kleine bochtjes. En je kunt er een tas aanhangen of spatborden op monteren. Zo kan je op fietsreis of hem gebruiken als woon-werkverkeer fiets. Over de afmontage is weinig te klagen, want die is voor de prijs gewoon goed. Als je net wat meer te besteden heb, kijk dan wel naar de Checkpoint AL4. Die heeft hydraulische schijfremmen, die toch een stuk beter remmen dan de mechanische schijfremmen. En voor de €200,- extra krijg je ook gelijk een Tiagra 10 speed afmontage. Wil je het toch netjes binnen je budget houden, dan heb je met deze AL3 een allround gravelracer voor een mooie prijs.

Waar we het momenteel over 12-speed aandrijving hebben, draait de Sora groep nog met 9-speed
De stuurpen heeft Bontrager’s Blendr integratie zodat je makkelijk een lamp of andere accessoires kan gebruiken
Aan bevestigingspunten en nokjes geen gebrek op de checkpoint