Trek introduceerde eerder dit jaar de Checkpoint als hun nieuwe gravelbike en ik was erg benieuwd hoe hij zou fietsen. Afgelopen maanden heb ik er de nodige kilometers mee gefietst op asfalt, maar vooral op niet-asfalt. Zandwegen, gravelpaadjes, trails, rivierbeddingen, eigenlijk is er geen ondergrond waar ik niet op heb gefietst. Eerst maar even de details van deze Checkpoint.

Trek Checkpoint SL6
Het model dat ik mocht testen is het topmodel van de Checkpoint range, de SL6. Deze is gemaakt van 500 Series OCLV carbon. De kleur is matzwart met glimmend zwarte logo’s. Door deze kleurstelling is hij redelijk anoniem, je moet echt even kijken wat er op de onderbuis staat. Sommigen houden hier van, anderen hebben liever een opvallender logo. Hij ziet er zo wat mij betreft lekker stoer uit. Wat direct opvalt aan het frame is de forse onderbuis. Die kan je niet missen. In de achterkant zit het bekende Trek IsoSpeed Decoupler verwerkt waardoor hobbels en bobbels worden opgevangen en niet zo scherp doorkomen. Dit systeem heeft zijn werk ook al goed gedaan op andere modellen van Trek. Helemaal slim dus om dit ook op een fiets te gebruiken die gemaakt is voor onverharde ondergronden.

De fiets is afgemonteerd met de Shimano Ultegra Disc groep, mechanisch, met 12 mm steekassen. Hij rolt standaard op Bontrager Paradigm Comp wielen die tubeless ready zijn met Schwalbe G-One Allround 35 mm banden. Het frame heeft ruimte voor maar liefst 45 mm banden! Verder zijn alle onderdelen van Bontrager. De fiets is lichter dan de 8,94 kg die Trek zelf aangeeft. Hij weegt namelijk 8,75 kg op onze weegschaal. Niet erg licht maar het is dan ook een gravelbike en geen KOM-killer.

Details
Frame: Trek Checkpoint 500 Series OCLV Carbon
Voorvork: Checkpoint carbon disc
Achterderailleur: Shimano Ultegra
Voorderailleur: Shimano Ultegra
Shifters: Shimano Ultegra 11-speed
Remmen: Shimano Ultegra Disc
Crankstel: Shimano Ultegra Compact – 50/34
Ketting: Shimano HG600 – 11-speed
Cassette: Shimano HG800 11-34 – 11-speed
Wielen: Bontrager Paradigm Comp Tubeless Ready Disc
Banden: Schwalbe G-One Allround 700 x 35c
Stuurpen: Bontrager Elite, 31,8 mm, 7 graden
Stuur: Bontrager RL IsoZone, 31,8 mm
Zadelpen: Bontrager Ride Tuned carbon 20 mm offset
Zadel: Bontrager Montrose Comp
Gemeten gewicht: 8,75 kg (zonder pedalen in maat 56)
Adviesprijs: € 3799,-
Verkrijgbaar in de maten 49, 52, 54, 56, 58 en 61cm (getest in 56cm)
Meer informatie
bij Trek

De eerste rondjes
Mijn eerste ritjes waren vooral over het asfalt. Even de fiets leren kennen en af en toe een zandpaadje meepakken. Enorm solide is het eerste wat in me op komt bij deze eerste meters. Het voelt alsof je niets kan gebeuren op deze fiets, zo stabiel voelt hij. Dat is bij een gravelbike wel een fijne eigenschap zodat niet elke hobbel een ‘mini koerswijziging’ doorgeeft. Je kan dus lekker om je heen kijken en toeren. De fiets is zo gemaakt dat je de positie van je achteras nog 1,5 cm naar achteren kan zetten voor een iets langere wielbasis. Daardoor wordt hij nog stabieler en helemaal wanneer je met volle bepakking fietst kan dat handig zijn. Want veel bepakking kan je er zeker op kwijt. Er zitten overal nokjes in het frame waar je spatborden en reistassen op kan monteren. Mede hierdoor maakt dit dus een gravelbike die ook als reisfiets erg geschikt is. Onderaan de onderbuis zit een carbon plaatje die voor extra bescherming zorgt tegen opspattende stenen.

Comfort op de fiets merk je erg goed. De IsoSpeed decoupler onder de zadelpen doet hier duidelijk zijn werk. Hobbels en bobbels komen zachter door. Dat is niet alleen fijner tijdens het fietsen, maar je houdt ook energie over bij een lange rit omdat je lichaam minder klappen krijgt en dus de spieren minder snel moe worden. De 35 mm banden dragen ook bij aan het comfort zeker wanneer je ze niet al te hard oppompt. Het stuur heeft een ingebouwde padding waarover nog een stuurlint is gewikkeld. Het stuurlint is redelijk dik en ook dit komt het comfort ten goede. Veel comfort dus.

Dit alles maakt dat ze bij Trek deze fiets echt gepositioneerd hebben tussen gravelbike en reisfiets. Sommige andere die de naam gravelbike hebben, zitten meer tussen gravelbike en cyclocrosser en/of wedstrijdfiets. Dat is bij deze Checkpoint duidelijk niet de doelgroep. Voor dat laatste heeft Trek al de Domane. Maar om te kijken hoe ver deze Checkpoint komt, heb ik er toch een soort van wedstrijdje mee gereden.

Flinke upgrade
Hiervoor heb ik de fiets wel een wielupgrade gegeven en de banden vervangen door smallere (lees: snellere). In mijn geval bestond de update uit Bontrager Aeolus XXX 4 TLR Disc wielen met Vredestein Fortezza Sensa Xtreme Weather 28 mm clincher banden. Een flinke upgrade van zo’n € 2400,- voor de wielset. Het gewicht van de complete fiets gaat er precies een halve kilo op vooruit. Hij weegt nu 8,25 kg. Ik heb voor deze Vredestein banden gekozen omdat ze snel rollen maar toch prima lekbestendig zijn. In deze samenstelling ziet hij er nog een stuk dikker uit (zie foto hieronder van de fiets die net een hele gravelride achter de rug heeft) en hiervan krijg toch even een glimlach op mijn gezicht.

Ook al is de fiets zo optimaal voor de snelle gravelrit, wilde ik toch even kijken hoe hij zich houdt op de weg. Ik heb er dan ook een paar keer met m’n fietsgroepje ons vaste rondje op het asfalt mee gereden. En oké, de 8,25 kg merk je bij het op snelheid komen maar op zich kan je prima meekomen, de Aeolus XXX wielen rollen namelijk uitstekend. Je merkt vooral op het asfalt erg duidelijk het verschil met de ietwat zware standaard wielen. Je moet tijdens snelle wisselingen van bochten iets meer moeite doen om de fiets van links naar rechts de bochten in te gooien, daarbij merk je dat het frame hier ook niet voor is ontworpen. Dit om even het verschil aan te geven met je gewone racefiets.

Tijdens de snelle gravelrit in de Eifel heb ik elk terrein wel onder mijn wielen gehad en de conclusie is dat hoe extremer de ondergrond hoe meer de fiets zich thuis voelt en je het voordeel hebt ten opzichte van andere fietsers. Bij echt steile klimmen zonder veel hobbels merk je het nadeel van het gewicht ten opzichte van andere fietsers waarvan sommige op hun lichte racers met iets bredere banden meededen. Wordt de klim weer hobbelig dan is het comfort van deze Checkpoint weer een pluspunt. Ik kan niet anders zeggen dat dit toch wel een echte gravelbike is. Zelfs met handen van het stuur op een hobbelige zandweg blijft hij koers houden. Dat moet ik met mijn racer echt niet proberen.

Banden
De Schwalbe banden zijn een beetje van alles wat. Het puntjesprofiel rollen op het asfalt net even beter dan een band met een grof profiel en op gravel paden heb je weer meer grip dan wegbandjes. Wil je alleen de uitersten opzoeken dan mis je net wat grip in het zand en wat snelheid op het asfalt. Maar wil je niet steeds te hoeven wisselen van banden en wil je een allround band dan is deze Schwalbe G-One een goeie keus.

De nieuwe Ultegra groepset is echt fijn, en schakelt soepel en ondanks dat de Di2 versie net even makkelijker schakelt denk ik dat voor een gravelbike een mechanische groep een betere optie is. Door het ruigere terrein heb je minder kans op storingen of dat je per ongeluk je draadje bij je achter derailleur stuk trekt achter een tak of iets dergelijks. En als zoiets al gebeurd is het makkelijker onderweg te repareren. De kabels van je stuur naar je onderbuis lopen een beetje ‘bol’. Daardoor kom je bij het staand fietsen met je knieën er steeds tegenaan. Dat vond ik niet fijn. Een tiewrapje  bij het stuur zorgt ervoor dat die kabels wat meer bij elkaar worden gehouden en lost dit puntje op.

Plus
+ Stabiel rijgedrag
+ Comfort
+ Hoe extremer het terrein hoe meer hij zich thuisvoelt

Min
– Kabels raken je knieën bij staand fietsen
– Ietwat zware standaard wielen

Conclusie
Deze fiets is echt gemaakt om mee te toeren over allerlei ondergronden. Ja met de juiste wielset en banden kan je ook op de weg met je fietsgroepje mee, maar hij voelt zich toch het meeste thuis op oneffen ondergronden. Of dat nou is om een rondje te trainen of om een fietsvakantie te houden. Super solide voelt de Checkpoint. Zelf zou ik een keuze maken tussen of een snellere band of een echte profielband. Maar als je niet van wisselen houdt en dat kan ik me voorstellen met tubeless banden en de bijbehorende vloeistof, dan zijn de gekozen Schwalbes een prima middenweg. De kabels bij je stuur raak je met staand fietsen, maar een tiewrap lost dit probleempje op. De fiets heeft veel opties om er een reisfiets van te maken en zelfs de wielbasis kan je nog verlengen als je dat zou willen. Hij ziet er door zijn zwart op zwarte kleur erg stoer uit. De Checkpoint is een gewoon een echte gravelbike!

     

Gerelateerd