Voor de wielrenner is het dagelijkse woon-werkverkeer op de fiets een mooie manier om je conditie op peil te houden. Anders zit je al die kilometers ook maar in de auto. Trek heeft een CrossRip lijn en wij mochten de CrossRip 2 eens testen op zijn woon-werk gedrag.

Voor je woon-werkverkeer zijn er wel een aantal eisen die je aan je fiets wil stellen. Je moet er een redelijk tempo mee kunnen fietsen. Een dropbar is essentieel voor de wielrenner omdat je zo grotendeels in de houding blijft die je gewend bent van je racefiets en omdat dit ook minder weerstand geeft. Ook belangrijk is dat je niet om de haverklap lek wilt rijden en ook de grip met de weg moet goed zijn omdat je vaak een stuk in de bebouwde kom moet fietsen en opeens moet kunnen remmen, uitwijken en onder andere tramrails moet kunnen ontwijken. Verder wil je in de winter (of in Nederland het hele jaar door) tijdens sneeuw en regen ook rechtop blijven. Daarbij is het ook wel fijn als je droog blijft, dus er moeten spatborden op, of ze moeten er makkelijk op kunnen. De prijs is ook een punt want de kans bestaat dat je je fiets buiten bij je bedrijf op slot moet zetten en dan wil je dat hij er nog staat wanneer je ’s avonds weer naar huis fietst. Dus liever niet al te duur.

Specificaties CrossRip 2
Wij kregen de Trek CrossRip 2 met een dropbar, bevestigingspunten voor spatborden, brede banden met profiel en niet al te hoge prijs. Het frame is van aluminium met een voorvork van carbon. Laten we eerst de specificaties eens kort op een rijtje zetten.

Frame: 200 Series Alpha Aluminium
Voorvork: Carbon all-road disc
Achterderailleur: Shimano Tiagra
Voorderailleur: Shimano Tiagra
Shifters: Shimano Tiagra
Remmen: TRP HY/RD kabel/hydraulische schijfrem
Crankstel: Shimano Tiagra, 50/34 (compact)
Cassette: Shimano Tiagra, 10 Speed 11-34
Wielen: Bontrager Tubeless Ready
Banden: Bontrager H5 Hard-Case Ultimate, 700x32c
Stuurpen: Bontrager Elite, 31,8 mm
Stuur: Bontrager Race Lite IsoZone
Zadelpen: Bontrager SSR
Zadel: Bontrager Evoke 1
Gewicht: 11,1 kg (maat 56)
Prijs: € 1.499,- (€ 1.399,- 2018 model met mechanische schijfremmen)
Meer info bij Trek

Het gaat om de middelste van de CrossRip modellen. De CrossRip 1 (€ 999,-) zit onder onze fiets en heeft een Shimano Sora groep en mechanische schijfremmen als grootste verschillen. De duurdere CrossRip 3 (€ 1.899,-) heeft een Shimano 105 groep en Shimano hydraulische remmen als grootste verschillen. “Onze” CrossRip 2 is afgemonteerd met Shimano Tiagra en heeft semi-hydraulische schijfremmen. De remmen geven het gevoel van hydraulisch remmen, maar er loopt een kabel naar de remklauw en dat is weer makkelijker in het onderhoud. De kleur is donker grijs en hij ziet er erg robuust uit. Je merkt aan alles dat hij gemaakt is om lekker te fietsen in allerlei omstandigheden. Door de bevestigingspunten op het frame voor spatborden/bagagedragers kun je de fiets zo woon-werk maken als je maar wil. Fiets je liever met je rugzak maar met alleen een spatbordje aan de achterkant dan is dat ook geen probleem. Het nieuwe 2018 model heeft mechanische remmen in plaats van semi-hydraulische, en kost € 100,- minder dan onze versie van 2017.

Veel comfort en grip, maar wat minder snel
De 32 mm banden met duidelijk zichtbaar profiel zorgt ervoor dat je oneffenheden in de weg soepel neemt. Ook bij nattigheid en zelfs bij sneeuw heb je met deze banden genoeg grip. Waarbij je met een 25 mm racebandje grote kans hebt dat je tijdens regen onderuit gaat, helemaal binnen de bebouwde kom. Dit omdat je in het stadsverkeer vaak een onverwachte beweging moet maken, of hard moet remmen. Met deze 32 mm banden heb je genoeg grip. De banden hebben wel een nadeel. Ze rollen minder soepel dan de smalle racebanden. Tijdens je woon-werkverkeer, wanneer je grotendeels alleen fietst heb je hier niet bewust last van. Wanneer je in het weekend een rondje gaat wielrennen met je vrienden is dit in je nadeel. Zelf heb ik een paar weekenden met een groep meegereden en dan gedraagt de fiets zich erg goed. Je hebt helemaal geen woon-werk gevoel en qua snelheid is in het wiel zitten prima te doen. Wanneer je wat tempo wil maken op kop van de groep verbruiken de 32 mm banden iets meer van je energie, en de ruim 11 kg helpt ook niet mee, maar dat is ook logisch.

Het dikke stuurlint voelt ook erg comfortabel. De CrossRip is lekker stabiel op het rechte en niet zenuwachtig in bochten terwijl hij direct genoeg is om je een weg te banen in het stadsverkeer. Ikzelf heb er een tijdje woon-werk kilometers mee gemaakt en ik werd steeds blijer van de fiets. Omdat de wielen niet met snelspanners los te maken zijn maar met een gewone moer, durfde ik de fiets ook buiten op slot te zetten zonder het gevoel te hebben dat hij elk moment gejat kan worden. Wel met een goed slot en ergens aan vast. In het stadsverkeer is het fijn dat er extra remhendels zijn gemonteerd voor wanneer je met je handen boven op het stuur fietst. Zo kan je sneller reageren in het verkeer.

Plus
+ robuuste woon-werk buffel
+ prijs

Min
– niet optimaal voor wielerrondjes

Conclusie
De CrossRip is een echte woon-werk buffel. Of het nu regent, druk is op de weg of je lange rechte stukken moet fietsen om bij je werk te komen. Je bent sneller op je werk dan met je gewone stadsfiets terwijl de brede banden en de remmen op het stuur je toch het vertrouwen geven dat je wil hebben in de bebouwde kom. Je kan er ook in het weekend trainingsrondjes met je wielervrienden mee maken, maar dit ga je in de praktijk toch niet zo vaak doen door de extra weerstand van de 32 mm banden met profiel en het gewicht van de fiets. Dus daar moet je hem niet voor kopen. Door de relatief lage prijs (sommige stadsfietsen zijn duurder) en het feit dat de onderdelen er niet in een seconde afgehaald kunnen worden, durf je de fiets makkelijker buiten op slot te zetten. Toch wel handig. Je hebt keuze uit drie verschillende CrossRips maar mijn voorkeur gaat toch naar deze uitvoering met een goeie prijs/kwaliteit verhouding die je bij een woonwerk fiets wil hebben. Kan je tijdens je woonwerk verkeer gewoon in je racehouding lekker het hele jaar doortrainen.

 

  • Nico Den Tijn

    de semi-hydraulische trp remmen zijn niet veel waard (om niet te zeggen waardeloos), misschien daarom dat ze op het nieuwe modeljaar er niet meer op gemonteerd worden