Daar staat hij tegen de muur van ons kantoor, de net geleverde Trek Domane 4.5 Disc. Het merendeels donkergrijs met wat rode accenten zorgen dat de glimmende remschijven goed opvallen. Je moet even goed kijken om te zien welk merk de fiets eigenlijk is. De letters Trek hebben bijna hetzelfde grijs als de onderbuis waar ze opstaan.

Robuust is misschien wel het woord wat het beste past bij de uitstraling van deze comfort racer. Nu we toch bezig zijn met de looks, eerst maar eens de details van deze Domane.

Specificaties
Kleur: Matte Trek Black/Dnister Black/Viper Red
Frame: Trek Domane 400 Series OCLV Carbon
Wielen: Bontrager Affinity Comp Tubeless Ready
Balhoofd: FSA 1 1/8″ boven, 1.5″ onder
Stuur: Bontrager Race Lite IsoZone
Stuurpen: Bontrager Elite, 31,8mm, 7 graden
Remmen voor/achter: Shimano RS685 hydraulisch disc 160mm
Schakel/remhendels: Shimano RS685 hydraulisch 11-speed
Ketting: Shimano 105
Crankset: Shimano RS500 50/34
Cassette: Shimano 105, 11-speed
Achterderailleur: Shimano Ultegra
Banden: Bontrager R2 Hard-Case Lite 25mm
Zadel: Bontrager Paradigm R
Zadelpen: Bontrager carbon 27,2mm
Gewicht: 9,00 kg (gemeten in maat 56 zonder pedalen)
Prijs: €2.999

We hebben een paar jaar eerder al eens de Domane 6.9 getest en daar waren we toen beste wel enthousiast over. Nu is dit geen 6.9 maar een iets gunstiger geprijsde 4.5 en dan de schijfremmen versie. Maar de verwachting is toch best wel hoog. Als je goed kijkt dan heeft de Domane de bekende IsoSpeed Decoupler net onder de zadelpen. Dat systeem zorgt ervoor dat de zadelpen los van de rest van het frame zit, en dus los van het frame kan bewegen. Dit systeem heeft zich bij ons op de redactie al bewezen, maar we zijn benieuwd hoe deze racefiets zich houdt onder deze feature.

Trek-Domane-4.5-Disc-11

Hup de weg op
Bij de eerste meters merk je al duidelijk wat deze Domane is; een stabiele robuuste langeafstanden vreter. Dat is natuurlijk een beetje kort door de bocht om zo’n conclusie binnen de eerste kilometer al te maken. Daarom hebben we wel een aantal ritten doorgefietst. Waar dit gevoel vandaan komt? De Trek voelt heel erg stabiel. Je hebt het gevoel dat deze gemaakt is om rechtdoor te gaan. Van een lichte voorkant is totaal geen sprake, laat staan een zenuwachtige voorkant. Maar betekent dit dat hij zwaar door bochten gaat? Nee helemaal niet, hier gaat hij ook erg stabiel doorheen. Wanneer je instuurt voor een bocht, wat erg makkelijk en direct gaat, dan gaat hij ook heerlijk stabiel die bocht door. Op de een of andere manier geeft dit een extra veilig gevoel. Even je handen van het stuur (nee, niet in een groep) om je rug te strekken voelt op deze Trek veilig door deze eigenschappen.

Misschien helpen de schijfremmen ook mee bij het veilige gevoel. Het remmen doet hij erg fijn. De Shimano RS685 hydraulische schijfremmen remmen uitstekend, en je kan ze goed doseren. Iets wat bij mechanische schijfremmen vaak iets meer een uitdaging is. De post-mount bevestiging op de achterbrug van de Domane is een van de laatste ontwikkelingen op dat gebied; het maakt het geheel wat eenvoudiger en lichter. En het remt dus heel goed, altijd, en dat is dan weer fijn in het voorjaar. De combinatie met de steekassen, zowel voor als achter, maakt ook dat het geheel erg stijf blijft. Het forse BB90 bracket zorgt ervoor dat de fiets geen krimp als je eens goed aanzet. De Domane mag dan comfortabel zijn, het blijft een racer!

Smooth
De voorgenoemde punten over stijfheid suggereren misschien een knalharde racefiets, maar de Domane is een  langeafstandenvreter. Wedstrijden zal je er niet mee gaan rijden. Met een gewicht van 9kg die onze weegschaal uitsloeg, is het ook geen lichtgewicht te noemen. Dit gewicht draagt dan wel weer iets bij aan de stabiliteit. Vooral debet aan dit gewicht zijn de prima maar zware wielen. Tubeless ready, dat wel, maar ook zwaar. Een Domane koop je in eerste instantie ook vanwege de eigenschappen van het frame. De stabiliteit door de geometrie en het comfort van de IsoSpeed Decoupler. En die IsoSpeed Decoupler doet zeer prima zijn werk, je zoeft over het asfalt en hobbeltjes neemt deze Domane comfortabel, vooral door die Decoupler. Ook de 25mm banden helpen hier een klein handje bij.

Goede uitrusting met concessies
Natuurlijk is de afmontage belangrijk, maar het is soms ook een kwestie van concessies maken. De wielset kan je op een later moment nog eens upgraden bijvoorbeeld. De 105 groep schakelt echt fijn, ook al is het geen Dura Ace, het werkt altijd. Wat ik alleen echt een afknapper vind is het ‘blanco’ crankstel van Shimano. Het nieuwe vier-armige 105 crankstel is prachtig en had ook wat betreft kleur mooi gepast bij de fiets. Dit crankstel geeft het een wat goedkope uitstraling. Eén van de redenen hiervoor was om het prijspeil op niveau te houden. Begrijpelijk, want hier is bij veel merken nogal wat om te doen geweest vanwege schommelende valutakoersen, maar het is wel jammer. Dat gezegd hebbende zijn er ook keuzes gemaakt die juist wél hout snijden. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de spatbord nokjes. Maar die zitten er toch helemaal niet op? Precies. Ze zijn er wel, maar je ziet ze niet, of nauwelijks dan. Niet dat iedereen met spatborden gaat rondrijden, maar als je er ook op en neer mee naar je werk wil, is het wel fijn.

Plus
+ De IsoSpeed Decoupler maakt de beloftes wederom waar
+ Hydraulische schijfremmen
+ Stoere uitstraling
+ Veelzijdig

Min
– ‘Blanco’ non-series crankstel oogt goedkoper dan de fiets verdient
– De fiets is met 9kg niet de lichtste

Conclusie
“Smoother is faster” zegt Trek zelf bij de Domane. Daarmee doelen ze natuurlijk op het gebruik op de kasseien. Hoe soepeler je daar overheen kan, hoe harder je kan gaan. Natuurlijk is snelheid belangrijk, maar dankzij de IsoSpeed Decoupler stap je niet helemaal gebroken af na uren rijden en dat is ook wat waard. Bij reclame-uitingen van veel nieuwe fietsen zie je soms door de technische namen van eigenschappen de fiets zelf niet meer. Persoonlijk stoort mij dat vaak, ook omdat het meestal om eigenschappen gaat die niet of nauwelijks waar te nemen zijn. De IsoSpeed Decoupler mag wat dat betreft met koeienletters vernoemd worden. De kilometers glijden onder je door als nooit te voren. Veel, maar als je wil ook snelle kilometers, de Domane is geen mak lammetje. Bochten insturen gaat met zekerheid. Eén van de minpunten is esthetisch van aard; het non-series crankstel. Zo jammer dat daar niet voor de 105 of Ultegra cranks gekozen is. Deze Domane verdient wat mooiers dan dit. En ja, hij is ook wat zwaar met 9kg. Voor het betere klimwerk is het wellicht de moeite waard te investeren in een lichtere wielset. Voor al het andere werk heb je aan de Domane een heerlijke fiets waar je het hele jaar door veel kilometers op kan maken en altijd lachend weer afstapt.

Trek-Domane-4.5-Disc-9Trek-Domane-4.5-Disc-2Trek-Domane-4.5-Disc-3Trek-Domane-4.5-Disc-4Trek-Domane-4.5-Disc-5Trek-Domane-4.5-Disc-6Trek-Domane-4.5-Disc-8Trek-Domane-4.5-Disc-10Trek-Domane-4.5-Disc-7

Trek Bikes

Tags: