Bijna anderhalf jaar geleden waren we bij Vittoria in Italië om hun nieuwe ogenschijnlijke wondermiddel te aanschouwen: Grafeen. Voor zover wij het kunnen beoordelen bestaan wonderen nog altijd niet, dus hoog tijd om eens te zien wat er van is gekomen, en hoe kan je dat nou beter testen dan met de producten zelf. We gingen daarom met de Corsa, hun topband, op pad.

Nog even over grafeen
Misschien is het eerst nog even goed om kort uit te leggen wat grafeen is: het is een twee dimensionaal materiaal dat bestaat uit een laag koolstofatomen (grafiet), zegt Wikipedia. Geen woord over gelogen, maar dat is niet het grafeen dat Vittoria gebruikt in hun producten. De firma Directa Plus bewerkt het grafeen op een dusdanige manier dat het verwerkt kan worden in de eindproducten. Het materiaal is sterk, supergeleidend, ultra-licht, flexibel en zo zijn er nog een aantal eigenschappen op te noemen die het bijzonder maken.

Dat deden ze al in hun – destijds – nieuwe collectie wielen en ook in een aantal banden, maar zeker nog niet in allemaal. Maar op dit moment wordt grafeen in bijna heel hun collectie gebruikt. Alleen hun lager geprijsde duurzame trainingsbanden, de Zaffiro’s, gebruiken het niet, maar daar komt binnenkort verandering in, weten we. Dus ze zijn van grafeen in slechts een paar banden naar grafeen in vrijwal ál hun banden gegaan. Het geeft in ieder geval aan dat ze vertrouwen hebben in het gebruik van het materiaal.

Klassiek profi
Het verwerken van grafeen in banden moet ervoor zorgen dat de band, of althans de compound, zich aanpast aan de condities. Rij je rechtuit dan is de compound hard en stijf. Duik je de bocht in, dan zal de compound wat zachter worden voor meer grip. Klinkt veelbelovend natuurlijk. Je ziet er aan de buitenkant verder niets van. Dat neemt nog niet weg dat het een fraai ogende band is met de gele zijwand. Zeker op zwarte carbonwielen komen ze zeer goed tot hun recht. De klassieke look geeft de band ook een wat profi uitstraling mee.

Het loopvlak kenmerkt zich door de parallel lopende groeven over de lengte van de band. Het geeft een wat ouderwetse indruk. Dat komt misschien doordat profielen er tegenwoordig juist heel complex uitzien, of omdat de verwachtingen hooggespannen zijn na het verhaal van Vittoria.

Als je de banden in je handen hebt merk je goed hoe soepel ze zijn. Met hun Corespun K 320 TPI karkas zijn het ook de soepelste clinchers die Vittoria in hun collectie heeft. TPI staat voor Threads Per Inch. Hoe hoger de TPI, des te fijner de draadjes en des te soepeler de band. Corespun is de techniek van Vittoria hiervoor en de K staat voor de toevoeging van Kevlar om het karkas te verstevigen, ook aan de zijkant. Het loopvlak ligt op het karkas en bij de Corsa worden hier 4 verschillende compounds in gebruikt. 4C noemt Vittoria dat heel toepasselijk en ze kunnen op die manier op  verschillende plekken in het loopvlak verschillende compounds gebruiken.

De Corsa is er alleen als clincher en tube, niet als Tubeless. Dat is toch jammer, want voor veel renners is dat tegenwoordig toch interessant aan het worden. Het is ook wel verrassend omdat de Corsa Speed, het snellere broertje van de Corsa, wél als Tubeless beschikbaar is. Daarmee kan je zonder problemen over een spijkertje van 1 cm rijden, zoals we zagen bij de introductie in Italië.

Naar buiten!
De banden hebben inmiddels ruim zo’n 2.000 kilometer asfalt en dergelijke gezien. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik erg tevreden ben over de banden. De tube-achtige soepelheid van het karkas is erg prettig rijden, zeker als dat dan ook gepaard gaat met de grip, want die is echt goed. Het is niet dat ik elke keer de grens opzoek in een bocht, maar het is de zekerheid die de banden je ongemerkt geven. Je voelt dat het contact met de ondergrond goed is, als het ware.

Een fijne plus is dat ik over al die kilometers nog geen één keer lek heb gereden. Dat is deels wellicht ook geluk, maar het kan wat zeggen over de lekbestendigheid natuurlijk. De PRB 2.0 breaker laag die onder het loopvlak verwerkt zit zal hier debet aan zijn. Ik probeer mijn banden overigens ook met enige regelmaat schoon te houden door ze af te vegen en te checken op steentjes en dergelijke in het loopvlak. En dat blijkt geen overbodige handeling te zijn want elke keer pik ik er met een puntje van een mes wel een paar kleine steentjes en dat soort dingen uit.

Een van onze redacteuren test momenteel de Vittoria Rubino Pro Endurance. Ook met grafeen, maar met een iets minder soepel karkas en zou duurzamer moeten zijn. Ik ben benieuwd naar zijn ervaringen. De Corsa is niet per se duurzaam, maar voor een snelle en soepele band als deze valt de slijtage mij niet tegen. De achterband ging wat harder dan de voorband, dat is normaal. Het gaat ook om banden die zijn gemaakt zijn om snel te zijn en goed te presteren, dus verwacht niet dat je er meerdere seizoenen vele kilometers op gaat maken.

De test is met een 25c band, wat eigenlijk de standaard is tegenwoordig. De banden ogen breed en blijken dat ook te zijn. Zelfs iets meer dan de opgegeven 25mm, namelijk bijna 27mm. Toch een behoorlijk verschil als je je bedenkt dat de band er ook nog in 23c en 28c is. Als je weinig ruimte hebt bij je voor- of achtervork is dit wel iets om rekening mee te houden. Op zich geen probleem, bij mijn fiets ook niet, maar met dergelijke kleine marges tussen de verschillende uitvoeringen is het prettiger als het gewoon klopt met wat opgegeven is. Overigens zien we ook bij andere banden (van andere merken) dat de werkelijke breedte afwijkt van de opgegeven breedte. Hoe breed een band uiteindelijk wordt hangt mede af van de binnenbreedte van de velg. Wij hebben ze getest in een set Enve wielen die voor een binnenbreedte van 18,5mm en achter 17mm hebben. In het voor- en achterwiel was de band respectievelijk 26,7mm en 26,9mm breed.

Details
Vittoria Corsa G+ Open Tubular
Kleur: gele zijwand met zwart loopvlak (ook met donkergrijze zijwand leverbaar)
Maat: ETRTO 25-622 / 700x25c (ook in 23c, 28c en 650-23c)
Gemeten breedte: 26,9mm bij 7,0 bar
Gemeten gewicht: 250 gr
Adviesprijs: € 59,95

Plus
+ Rijden heerlijk
+ Goede grip
+ Snel: lage rolweerstand
+ Goede lekbestendigheid
+ Uiterlijk

Min
– Breder dan opgegeven (hangt mede van de binnenbreedte van velg af)
– Niet als Tubeless beschikbaar

Conclusie
Snel, veel grip, lekbestendig, duurzaam en nog mooi ook. Al is dat laatste subjectief, de andere eigenschappen zijn heel wat waard als het gaat om een buitenband. Er blijft weinig te wensen over. De banden vertoonden normale slijtage, maar de fanatieke fietser zal er niet meerdere seizoenen op kunnen rijden. Daar is de band ook niet voor gemaakt, dan kan je beter naar de Rubino-lijn kijken. En ja, ik zou de banden ook kopen. De adviesprijs is wellicht stevig, maar een beetje zoeken on- en offline kan je een aangenamer prijskaartje opleveren en dan heb je een topband in huis waar je op de fiets veel profijt en plezier van zal hebben. En je fiets ziet er ook meteen (nog) wat beter uit.

Gerelateerd

  • M0ME

    Hmm… ben toch wel benieuwd naar deze band. Hoe is deze in vergelijking met Continental Grand Prix 4000s ii?

    • racefietsblog

      We hebben beide banden niet naast elkaar getest en kunnen ze daarom ook niet direct met elkaar vergelijken. De eigenschappen van de banden verschillen overigens niet veel van elkaar. Echter, als je de gele zijwand mooi vindt dan moet de Conti het afleggen tegen de Corsa, want die is er alleen in het zwart.

      • Eric Pijper

        Ik heb met beide banden gereden het afgelopen half jaar. Ook over nieuw asfalt met van dat scherpe grint. De Conti’s zijn lek bestendiger en vooral veel slijtvaster. Steentjes blijven meer plakken aan de Corsa’s. Qua grip merk ik weinig verschil. Op nat wegdek lijken de Corsa’s ietsje beter. Grote nadeel van de Corsa’s is wel het vies worden van de zijkanten. Vooral achter. Het wordt al gauw armoedig om te zien. Het is niet schoon te krijgen.

        • Frans Hage

          Met een beetje jif en sponsje lukt het wel om ze schoon te krijgen , Eric en als het echt moeilijk gaat een beetje rem reiniger

    • Willy Van Haecht

      conti zal sterker sterker en duurzamer zijn .de corsa soepeler ,comfortabler en meer grip in de bochten ook bij nat weer;dat was vroeger niet het geval

      • Coen Telgenhof

        De corsa is met nat weer kwetsbaarder voor lek rijden dan de conti. De zijwand van de corsa is inderdaad soepeler, maar daardoor ook lekgevoeliger.
        qua slijtage zijn ze vergelijkbaar; beide banden heb ik rond de 3000 km mee gereden; dan zijn ze wel echt aan vervanging toe!

        • Ron

          Ik heb 10 ritten op de conti 4000 s2 gereden waarvan 2 ritten in de regen en 3x lek. Is dit pech?

          • Coen Telgenhof

            Eehh.. ja behoorlijk! toevallig de binnenkant van de band ook gecheckt of er niet een scherp steentje o.i.d. is achtergebleven? Of wellicht een braam aan de velg, of scherp stukje velglint?

          • Ron boeff

            Er zat 3 x steentje in mijn band. Dacht dat dit de band wel
            Kon hebben maar nuet dus

  • Snowkrash

    Heb er net 141km op gereden met Veenendaal-Veenendaal en ze rijden erg lekker. De oudere Corsa’s reden ook heel fijn en merk niet direct veel verschil. Op gevoel is het bochtenwerk fijner dan op de oude. Heb specifiek de 23c genomen, want ze vallen inderdaad breder uit, ruim 24mm. Effectief dus bijna een 25mm band. Ze staan zeker heel strak op mijn zwarte, carbon 26mm velgen. Kortom, heel blij!

  • Willy Van Haecht

    heel goede band,heb ze van in de winter al getest en hebben al enkele 100 de kms .ook een groot pluspunt is de grip in bochten bij nat weer

  • Frans Funnekotter

    Nu 700 km gereden op deze Corsa G+. Bevallen me uitstekend. Super grip, geeft een heel zeker rijgevoel, heel comfortabel en snel. Ik heb gereden over asfalt, klinkers, ook stukken onverhard, een paar keer glasscherven niet kunnen ontwijken, maar geen lek. Ik gebruik ze in combinatie met latex binnenbanden. De classic look combineert mooi met mn alu-kleurige Campagnolo Zonda wielen.

    • Ron boeff

      Frans met wat voor binnenbanden rij jij

      • Frans Funnekotter

        Vittoria latex binnenbanden, 7,5 bar. Moet je na een week wel even bijpompen, ze houden de druk minder lang vast dan butyl.