Met Elemnt liet Wahoo meteen zien dat ze een partij zijn om rekening mee te houden in fietscomputerland. Met de komst van de nieuwste telg in de Wahoo familie, de Elemnt Bolt, laten ze zien dat ze definitief geen eendagsvlieg zijn.

Aero aero aero
Er wordt bijna niets meer gemaakt zonder dat er een aero eigenschap aan vast zit. Daar valt best wel wat voor te zeggen, want als je gaat voor het podium helpen alle beetjes. Zoals we al bij de lancering van Bolt schreven geeft Wahoo aan dat de Bolt zo’n 50% minder luchtweerstand heeft dan zijn concurrenten. De computer is volledig geïntegreerd met de meegeleverde houder. En daarmee is de Bolt uniek, want bij geen andere computer is de nadruk gelegd op aerodynamica zoals bij de Bolt. Door het ontwerp lijken niet alleen de mount en computer als één geheel, het geheel lijkt ook zo over te lopen in je stuurpen. Hoever de Bolt van je stuur af zit verschilt per stuur en stuurpen, maar vanuit esthetisch oogpunt ziet het er goed uit vind ik. Hij is wel een beetje chunky, dat zie je vooral van de zijkant. Het zou misschien mooier zijn als hij wat slanker was, maar alle techniek moet er wel in passen en bovendien zie je dat de computer en mount zo beter overlopen in de stuurpen, die ongeveer even dik is.

Nog een heel aardige toevoeging is dat je met behulp van een minuscuul inbusboutje de Bolt vast kan zetten aan de front mount. Dan kan hij er dus niet zomaar afgedraaid worden en kan je hem lekker laten zitten bij een koffie in het café.

Hand in hand met je smartphone
Veel producten die Wahoo gemaakt heeft, blinken uit in connectiviteit en samenwerken met je smartphone. Bij de Elemnt computers heeft de smartphone ook een belangrijke rol. In combinatie met Elment app voor je telefoon is het instellen een fluitje van een cent. Je installeert de app, zet de Bolt aan, scant de QR op de Bolt met de app en je kan aan de slag.

In de app kan je alles instellen en als je een beetje vertrouwd bent met het werken met apps dan zal je dit ook makkelijk af gaan. Een van de grootste voordelen hiervan, mijns inziens, is dat je de in de app ook de schermen van de Bolt kan definiëren. Hierin krijg je vrijwel volledige vrijheid, en dan is het werken met je telefoon i.p.v. de knopjes van een fietscomputer heel prettig. En elke aanpassing in een scherm wordt meteen bijgewerkt in de Bolt. Dat is handig, want dan kan je meteen zien of het naar wens is.

De Bolt moet wel aan staan om de instellingen in de app aan te kunnen passen. Je kan dan wel nog steeds routes maken en dergelijke. De samenwerking tussen de computer en de app is een plus, maar er zijn ook afhankelijkheden. Sommige instellingen kunnen alleen via de app. Bij het navigeren kan je ook alleen een nieuwe bestemming kiezen met behulp van de app op je telefoon en een internetverbinding. Je kan op de Bolt zelf wel routes selecteren die al eens gesynchroniseerd zijn met de app en je kan terugkeren naar het beginpunt. Maar is de batterij van telefoon leeg, dan kan je dus geen nieuwe bestemming invoeren of opzoeken.

Specificaties
Hieronder een lijst met een aantal eigenschappen van de Elemnt Bolt. Je zal zien dat die nauwelijks verschilt van de Elemnt:

  • 55,9 mm lcd scherm (geen touchscreen)
  • Achtergrondverlichting
  • ANT+
  • Bluetooth
  • Wifi
  • Navigatie
  • Hoogtemeter via luchtdruk
  • Gewicht 61 gram
  • Adviesprijs: € 239,99 (€ 329,99 incl. TICKR hartslag-, cadans- en snelheidssensor)
  • In de doos: Computer, front mount, stuur mount, schroefje om Bolt vast te zetten, USB kabeltje, 4tiewraps voor stuur mount
  • Tot 15 uur batterijtijd (opgegeven)
  • LED-balkje boven het scherm

Waar de Elemnt 2 LED balken heeft, links en boven naast het scherm, heeft de Bolt maar 1 LED balk boven het scherm. Omdat je in de app configuren hoe je de LED balk wilt gebruiken kan het een zeer handige toevoeging zijn, maar ik merk zelf dat ik het nog niet echt gebruik bij het fietsen. En dat terwijl ze best veelzijdig zijn. Ze kunnen verschillende kleuren aannemen en op die manier laten in welke hartslagzone je zit bijvoorbeeld. De kleur correspondeert met de zones zoals je ze hebt ingesteld in de app.

Klein maar fijn, ook als het gaat om navigeren
Bij navigeren is een groter scherm altijd beter, daar zijn we het waarschijnlijk vrij snel over eens. Dus de ‘grote Elemnt’ is daar in het voordeel. Toch is het 1,3cm kleinere display van de Bolt groot genoeg om niet te verkeerd te rijden als je ermee wilt navigeren. Als dat dan toch een keer gebeurt komt dat eerder doordat de kaart niet helemaal duidelijk is. Ik heb er al een paar keer een route mee gereden in een onbekende omgeving in Nederland, België en Spanje en dat ging altijd goed en makkelijk. Maar ook ik liep tegen hetzelfde punt aan als Björn bij de Elemnt: zodra je van de route afwijkt ben je op jezelf aangewezen. Dan moet je zelf met één oog op de kaart en één oog op de weg weer naar de route zien te komen. Dat is ook zo als je een paar kilometer van de route verwijderd bent van een route als je gaat beginnen. Dan zal je er dus eerst zelf naartoe moeten navigeren. Of je maakt daar eerst een apart route voor. De Mio 505 die ik eerder testte ging daar handiger mee om.

Het kiezen of aanmaken van routes gaat wel geweldig makkelijk. Je kan routes van (bijvoorbeeld) je Strava account kan gebruiken, eerder gereden routes opnieuw kan kiezen, zelf routes kan aanmaken in de app en je kan GPX en TCX bestanden via je smartphone van een website, een e-mailbijlage of o.a. dropbox importeren. Handig, zo is al een paar keer gebleken.

Als je de Bolt een paar keer gebruikt hebt, ga je je bijna afvragen of een groter scherm wel nodig is. Je zou het kunnen vergelijken met de keuze tussen schermgrootte bij een smartphone. Je kan er hetzelfde mee, dus je moet voor jezelf bedenken wat je liever hebt.

Dat kleine scherm kan overigens per ‘scherm’ 9 datavelden weergeven. Dan zijn de letters en cijfers wellicht klein, maar net als bij de grote Elemnt kan je d.m.v. de fysieke knoppen aan de rechterkant in- en uitzoomen bij elk scherm. Afhankelijk van de volgorde van de datavelden zie je ze dan groter of kleiner. Dus ook daar is het kleinere scherm niet direct in het nadeel. En net als bij de Elemnt blinkt ook dit scherm uit wat betreft leesbaarheid dankzij het hoge contrast, ondanks dat de Elemnt hier nog wel iets beter in is. Zelfs vol in het zonlicht, zoals te zien op de onderste foto, is het goed af te lezen.

De problemen met de GPS die Björn ondervond bij het rijden onder bomen heb ik met de Bolt niet ervaren.

Plus
+ Compact
+ Innovatief
+ Scherm
+ Meegeleverd schroefje om Bolt vast te maken aan de houder

Min
– Geen navigatie bij afwijken van route
– Afhankelijkheid smartphone voor bepaalde instellingen en functies

Conclusie
Het lijkt bijna alsof Wahoo onze review van de Elemnt heeft gelezen. Daarin vonden we de computer groot met een ‘grove’ uitstraling. Niets van dat alles bij Bolt, welke je met recht het ‘het kleinere broertje van’ mag noemen. Die is lekker compact, maar heeft wel nog al het goede van z’n grote broer. Dus ook het zeer goed afleesbare scherm dankzij het hoge contrast, de prettig werkende navigatie, de vrijheid bij het instellen van de datavelden en de connectiviteit. Maar de Bolt is kleiner, lichter en goedkoper. En niet te vergeten aero. Als je dan niet direct merkt dat je rondjes er sneller van worden kan je nog wel zeggen dat de integratie met de front mount er heel mooi uitziet.

Via I-Mobile

  

 

BewarenBewaren

Gerelateerd

  • Steenwelle Ruud

    Je vergeet te melden dat routes gemaakt met Strava GEEN step-by-step navigatie hebben, enkel kaart weergave. Voor mijn is dat een vereiste, en ik ben aangewezen op RideWithGPS.