Het slimme aan de verlichting van See.Sense gaat verder dan het aan en uit kunnen zetten via Bluetooth, het maakt het fietsen veiliger zonder dat je daar zelf veel voor hoeft te doen.

Tijdens de donkere dagen van de winter is verlichting op de fiets een must aan het begin en het einde van de dag. Maar overdag wil je ook niet over het hoofd worden gezien door automobilisten. Goed zichtbare (hi-vis) kleding draagt daaraan bij, maar net zoals bij auto’s ben je pas echt goed zichtbaar met goede verlichting, ook overdag.

De ICON voor- en achterlichten van het Ierse merk See.Sense helpen daarbij en doen meer dan dat. Ze haalden via Kickstarter geld op om de ontwikkeling van de lamp te financieren. Er is een ICON en een ICON+ uitvoering waarbij het verschil zit in de lichtopbrengst waarbij deze bij de plus uitvoering vanzelfsprekend groter is. Ze gebruiken in beide uitvoeringen CREE-leds. De basisuitvoering heeft achter 190 lumen en voor 250. De plus uitvoering heeft achter 250 en voor maar liefst 420 lumen. Dat zijn serieuze hoeveelheden licht voor lampjes van een dergelijk formaat. Dit hebben ze gedaan om ervoor te zorgen dat je niet alleen ’s avonds, maar ook overdag goed zichtbaar bent. Met het ‘See & Be Seen’ idee geven ze aan dat je moet kunnen zien wat er voor je is, maar ook dat je goed zichtbaar bent. Dat doen ze o.a. door twee LEDs te gebruiken die een verschillende lichtbundel kunnen genereren (smal en breed).

De lampjes zijn ook ‘slim’ en ‘connected’. Dat houdt in dat ze zelf reageren op externe omstandigheden en dat ze verbinden met je telefoon via Bluetooth Smart. Het laatste stelt je in staat om onder andere te kunnen zien of de lampjes opgeladen moeten worden en je kan er bijvoorbeeld de helderheid mee instellen. Sensoren in de lampjes maken het geheel slim. Zo kan je via de app alarmen instellen in geval van een ongeluk of diefstal. Bij een ongeval kan er dan automatisch een bericht worden verstuurd en de anti-diefstal functie stuurt een bericht naar je telefoon (zolang je natuurlijk binnen het Bluetooth-bereik blijft) als het beweging detecteert wanneer je het hebt ingeschakeld. De lampjes hebben ook sensoren die reageren op de omgeving. Ze gaan feller en sneller knipperen zodra je bij een kruispunt komt, maar ook als er een auto (met verlichting) dichterbij komt of als je in de schaduw of door een tunnel rijdt.

Ondanks alle eigenschappen geven ze een accuduur van 15 uur op bij vol vermogen. Je hoeft hem dus niet elke rit op te laden. Opladen gaat via USB. De lampjes wegen incl. mount 61 gram. De standaard ICON lampjes kosten EUR 75,51 per stuk, de ICON+ EUR 91,94 per stuk. Als set zijn ze resp EUR 139,41 en EUR 174,27. Nog best wel bedragen voor een paar lampjes, maar als je veel op de fiets zit als het zicht buiten minder is en de ICONs doen wat ze beloven, kan dat best wel eens de investering waard zijn.

Zie seesense.cc om te bestellen en voor alle info

Gerelateerd